Kapacita Slovnaftu je v súčasnosti 6 miliónov ton ropy ročne. Kým cez ropovod Družba môže rafinéria odoberať práve toto množstvo, cez alternatívnu Adriu zatiaľ iba tri milióny.
Autor TASR
Bratislava 24. marca (TASR) - Dodávky ropy z Ruska v súčasnosti ohrozené nie sú. Myslí si to generálny riaditeľ spoločnosti Slovnaft a člen vedenia koncernu MOL Oszkár Világi.
"Pokiaľ sa situácia zmení, tak dokážeme prejsť na iný režim. Bude to chvíľu trvať, bude to mať dosah na ekonomiku firmy, ale vieme to urobiť," uviedol v rozhovore pre Hospodárske noviny (HN).
Pripomenul, že Slovnaft je technologicky stavaný na ruskú ropu, ktorá má vyšší podiel síry a patrí medzi ťažšie typy. Rafinéria ju vie dobre spracovať, veľa z nej vyťažiť a zároveň je aj lacnejšia.
"Prechod na iný typ ropy je teda technologický problém. Ak by sme to chceli zmeniť, tak z našej strany je nutné dlhodobé rozhodnutie. Nedá sa to urobiť zo dňa na deň a ani sa to nedá rýchlo vrátiť do pôvodného nastavenia," upozornil. Zmena technológie by podľa Világiho stála niekoľko miliónov eur.
Kapacita Slovnaftu je v súčasnosti 6 miliónov ton ropy ročne. Kým cez ropovod Družba môže rafinéria odoberať práve toto množstvo, cez alternatívnu Adriu zatiaľ iba tri milióny. Na zvyšovaní jej kapacity sa však už pracuje, modernizácia by mala byť dokončená koncom budúceho roka.
"Kapacita sa zdvojnásobí na šesť miliónov ton ročne. To je investícia skupiny MOL, ktorá dosiahne približne 60 miliónov eur. Investícia Transpetrolu, ktorá sa dotýka územia Slovenska, vyjde na približne tri milióny eur," vyčíslil Világi.
Zároveň kritizoval projekt ropovodu Bratislava - Schwechat. Podľa neho totiž nezvýši energetickú bezpečnosť Slovenska. Poukázal na jeho kapacitné obmedzenia, keď sa napojí na časť ropovodu TAL a AWP medzi prístavom Terst a Schwechatom. "Kapacita tejto vetvy je asi desať miliónov ton a spotreba schwechatskej rafinérie je 9,6 milióna, ak ide na plné obrátky. Ak bude ropná kríza, OMV si zoberie svojich sto percent a pre nás tak zostane 400.000 ton, čo stačí približne na 20 dní. To nezvyšuje energetickú bezpečnosť," dodal pre HN Világi.
"Pokiaľ sa situácia zmení, tak dokážeme prejsť na iný režim. Bude to chvíľu trvať, bude to mať dosah na ekonomiku firmy, ale vieme to urobiť," uviedol v rozhovore pre Hospodárske noviny (HN).
Pripomenul, že Slovnaft je technologicky stavaný na ruskú ropu, ktorá má vyšší podiel síry a patrí medzi ťažšie typy. Rafinéria ju vie dobre spracovať, veľa z nej vyťažiť a zároveň je aj lacnejšia.
"Prechod na iný typ ropy je teda technologický problém. Ak by sme to chceli zmeniť, tak z našej strany je nutné dlhodobé rozhodnutie. Nedá sa to urobiť zo dňa na deň a ani sa to nedá rýchlo vrátiť do pôvodného nastavenia," upozornil. Zmena technológie by podľa Világiho stála niekoľko miliónov eur.
Kapacita Slovnaftu je v súčasnosti 6 miliónov ton ropy ročne. Kým cez ropovod Družba môže rafinéria odoberať práve toto množstvo, cez alternatívnu Adriu zatiaľ iba tri milióny. Na zvyšovaní jej kapacity sa však už pracuje, modernizácia by mala byť dokončená koncom budúceho roka.
"Kapacita sa zdvojnásobí na šesť miliónov ton ročne. To je investícia skupiny MOL, ktorá dosiahne približne 60 miliónov eur. Investícia Transpetrolu, ktorá sa dotýka územia Slovenska, vyjde na približne tri milióny eur," vyčíslil Világi.
Zároveň kritizoval projekt ropovodu Bratislava - Schwechat. Podľa neho totiž nezvýši energetickú bezpečnosť Slovenska. Poukázal na jeho kapacitné obmedzenia, keď sa napojí na časť ropovodu TAL a AWP medzi prístavom Terst a Schwechatom. "Kapacita tejto vetvy je asi desať miliónov ton a spotreba schwechatskej rafinérie je 9,6 milióna, ak ide na plné obrátky. Ak bude ropná kríza, OMV si zoberie svojich sto percent a pre nás tak zostane 400.000 ton, čo stačí približne na 20 dní. To nezvyšuje energetickú bezpečnosť," dodal pre HN Világi.