Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Ekonomika

Najviac nezamestnaných absolventov je zo stredných odborných škôl

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Táto situácia dokazuje, že v oblasti stredného školstva je nevyhnutné strategické plánovanie, avizuje minister práce Ján Richter.

Bratislava 17. februára (TASR) – Najviac nezamestnaných absolventov tvorili na konci minulého roka tí, ktorí ukončili úplné stredné odborné vzdelanie. Táto situácia dokazuje, že v oblasti stredného školstva je nevyhnutné strategické plánovanie. Avizoval to minister práce Ján Richter (Smer-SD) na štvrtkovej (15. 2.) konferencii v Bratislave o prognóze vývoja na trhu práce.

Absolventi, ktorí ukončili úplné stredné odborné vzdelanie, tvorili na konci roka 2017 až 45 % zo všetkých nezamestnaných absolventov s počtom 4152 ľudí. "Ďalšiu početnejšiu skupinu tvorili absolventi s vysokoškolským vzdelaním II. stupňa a počtom 2201 sa podieľali 23,9 % na nezamestnanosti všetkých absolventov škôl," priblížil Richter s tým, že podobné údaje zaznamenáva rezort práce už niekoľko rokov.

Podľa ministra je to výsledok zlej štruktúry stredných škôl. Osobitne v tomto stupni vzdelávania je najviac nezamestnaných absolventov po skončení odboru v skupine "spoločenské vedy, náuky a služby", pričom ide o viac ako polovicu všetkých čerstvých stredoškolákov bez práce. "A keď túto skupinu rozmeníme na odbory, zistíme, že ide o odbory 'ekonomika a organizácia, obchod a služby I,II' a 'úplné stredné vzdelanie na gymnáziu', čiže o absolventov obchodných akadémií a gymnázií," spresnil Richter.

Upozornil však aj na to, že 30 % nezamestnaných absolventov stredných škôl predstavujú absolventi v odboroch elektrotechnika, strojárstvo a kovovýroba či stavebníctvo, geodézia a kartografia. Títo však do troch až šiestich mesiacov evidenciu nezamestnaných opúšťajú. "Tu sa zdá problémom najmä profil ich odbornej prípravy, čo dokazuje, že aj pri žiadaných odboroch je stále rozdiel medzi tým, čo a ako sa študenti učia a aké znalosti a zručnosti pre výkon povolania v reálnom pracovnom živote potrebujú," dodal.