Kým počet firiem, ktoré naberajú ľudí, sa stabilizoval, počet tých, ktoré prepúšťajú, neustále klesá.
Autor TASR
Bratislava 1. júna (TASR) - Kým počet firiem, ktoré naberajú ľudí, sa stabilizoval, počet tých, ktoré prepúšťajú, neustále klesá. Tieto trendy sa podpísali aj pod rast hodnoty Job Market Ratingu, ktorý zostavuje spoločnosť Wincott People. Vypracovaný je na základe prieskumu medzi domácimi firmami, pričom sleduje viaceré ukazovatele kondície trhu práce. Do najnovšieho vydania prieskumu sa zapojilo 161 firiem.
Aktuálna hodnota Job Market Ratingu za 2. kvartál 2017 dosiahla 46,5 bodu a medzikvartálne stúpla o 0,5 bodu. Vrátila sa tak na úroveň zo záveru minulého roka. Hlavným dôvodom nárastu boli podľa spoločnosti pozitívne náborové plány spoločností, ktoré stále plánujú vo veľkom prijímať ľudí. "Keďže sa výška ratingu môže pohybovať v intervale 0 až 100 bodov, znamená to, že kondícia trhu práce je stále v negatívnom pásme. Jediným pozitívne hodnoteným ukazovateľom je totiž len náborový apetít domácich spoločností," hovorí manažérka spoločnosti Jana Mesárová.
Podiel firiem, ktoré plánujú v nasledujúcich dvoch mesiacoch prijímať ľudí, medzikvartálne mierne klesol, a to z 54,5 % na aktuálnych 52,8 %. Výrazne však ubudlo spoločností, ktoré majú v pláne prepúšťanie. Kým v 1. kvartáli 2017 ich bolo 7,3 %, v tom druhom chce personálne stavy znižovať iba 3,7 % firiem. "Začiatky roka bývajú z pohľadu prijímania ľudí pomerne silné, neskôr sa tento trend zmierňuje. Aj preto náborový apetít firiem v druhom kvartáli o niečo klesol. Za zníženým prepúšťaním zas vidíme rastúcu ekonomiku a akútny nedostatok kvalifikovaných ľudí," vysvetľuje Mesárová s tým, že firmy si preto pri výkyvoch v objednávkach zvážia, či niekoho prepustia. "Pri náraste produkcie by totiž mali problém získať potrebných ľudí späť," konštatuje Mesárová.
Pozitívne náborové plány majú firmy vo všetkých segmentoch hospodárstva. Najvyšší podiel je v sektore automotive a strojárstvo, kde iba jeden respondent predpokladá znižovanie svojich stavov. Na druhej strane, najmenší náborový apetít majú firmy z maloobchodu a veľkoobchodu. "Tieto dva sektory sú dlhodobo pod tlakom nástupu e-commerce a automatizácie. To ich potenciál v oblasti zvyšovania počtu zamestnancov znižuje," dopĺňa Mesárová.
Firmy majú pritom záujem aj o brigádnikov počas letnej sezóny. Záujem o nich priznala takmer polovica opýtaných firiem. Najviac s touto formou výpomoci počítajú podniky v trenčianskom a nitrianskom regióne, kde kladne odpovedali približne dve tretiny z nich. Na druhej strane, najmenší záujem o túto formu práce majú firmy z regiónov Bratislavy a Košíc, kde odpoveď "áno" uviedla iba necelá štvrtina respondentov.
Aktuálna hodnota Job Market Ratingu za 2. kvartál 2017 dosiahla 46,5 bodu a medzikvartálne stúpla o 0,5 bodu. Vrátila sa tak na úroveň zo záveru minulého roka. Hlavným dôvodom nárastu boli podľa spoločnosti pozitívne náborové plány spoločností, ktoré stále plánujú vo veľkom prijímať ľudí. "Keďže sa výška ratingu môže pohybovať v intervale 0 až 100 bodov, znamená to, že kondícia trhu práce je stále v negatívnom pásme. Jediným pozitívne hodnoteným ukazovateľom je totiž len náborový apetít domácich spoločností," hovorí manažérka spoločnosti Jana Mesárová.
Podiel firiem, ktoré plánujú v nasledujúcich dvoch mesiacoch prijímať ľudí, medzikvartálne mierne klesol, a to z 54,5 % na aktuálnych 52,8 %. Výrazne však ubudlo spoločností, ktoré majú v pláne prepúšťanie. Kým v 1. kvartáli 2017 ich bolo 7,3 %, v tom druhom chce personálne stavy znižovať iba 3,7 % firiem. "Začiatky roka bývajú z pohľadu prijímania ľudí pomerne silné, neskôr sa tento trend zmierňuje. Aj preto náborový apetít firiem v druhom kvartáli o niečo klesol. Za zníženým prepúšťaním zas vidíme rastúcu ekonomiku a akútny nedostatok kvalifikovaných ľudí," vysvetľuje Mesárová s tým, že firmy si preto pri výkyvoch v objednávkach zvážia, či niekoho prepustia. "Pri náraste produkcie by totiž mali problém získať potrebných ľudí späť," konštatuje Mesárová.
Pozitívne náborové plány majú firmy vo všetkých segmentoch hospodárstva. Najvyšší podiel je v sektore automotive a strojárstvo, kde iba jeden respondent predpokladá znižovanie svojich stavov. Na druhej strane, najmenší náborový apetít majú firmy z maloobchodu a veľkoobchodu. "Tieto dva sektory sú dlhodobo pod tlakom nástupu e-commerce a automatizácie. To ich potenciál v oblasti zvyšovania počtu zamestnancov znižuje," dopĺňa Mesárová.
Firmy majú pritom záujem aj o brigádnikov počas letnej sezóny. Záujem o nich priznala takmer polovica opýtaných firiem. Najviac s touto formou výpomoci počítajú podniky v trenčianskom a nitrianskom regióne, kde kladne odpovedali približne dve tretiny z nich. Na druhej strane, najmenší záujem o túto formu práce majú firmy z regiónov Bratislavy a Košíc, kde odpoveď "áno" uviedla iba necelá štvrtina respondentov.