Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov vyzýva pred Vianocami na opatrnosť

Ilustračné foto Foto: TASR/Roman Hanc

S blížiacimi sa Vianocami sa médiá predbiehajú vo vysielaní reklamných ponúk na rôzne úvery.

Poprad 11. novembra (TASR) - Je tu opäť predvianočné obdobie a médiá vysielajú reklamné ponuky na rôzne úvery. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) sídliaca v Poprade však vyzýva na opatrnosť. "Aby sme nesklamali seba a svojich blízkych, neváhame požičať si na nákup darčekov či vianočnej dekorácie. Pôžičky sa kopia, plakať v novom roku nad rozliatym mliekom sa však v tomto prípade nevypláca," zdôraznila Petra Vargová Čakovská z S.O.S.

Preto sa spoločnosť rozhodla verejne požiadať hercov, aby zvážili svoje účinkovanie v kampaniach na finančné produkty a nákupy na splátky. "Aj takto chceme upriamiť pozornosť verejnosti na skutočnú podstatu Vianoc. V zmysle starého slovenského porekadla, aby sme sa všetci prikrývali len takou perinou, na akú máme, sme vyzvali aj médiá na uverejnenie tejto prosby," konštatovala Vargová Čakovská.

S.O.S. dnes zaslala zástupcom divadiel a odborných inštitúcií a na vedomie aj ministrom hospodárstva a kultúry SR verejnú prosbu určenú slovenským hercom, aby nezavádzali Slovákov v reklamných spotoch. Združenie S.O.S., ktoré sa dlhodobo venuje ochrane práv spotrebiteľov, žiada slovenských hercov a moderátorov, aby zvážili a obmedzili svoje účinkovanie v reklamách finančných inštitúcií, ktoré ponúkajú spotrebiteľom ľahko dostupné a "výhodné" pôžičky, úvery či tovar na splátky.

"Každý deň sa v praxi stretávame s bezútešnou situáciou ľudí, ktorých trápia nesplatiteľné dlhy a exekútori. Odhaduje sa, že takmer tri milióny Slovákov čelia exekúciám. Blíži sa čas Vianoc a reklamné kampane predajcov a poskytovateľov služieb nás presviedčajú, že ich neprežijeme plnohodnotne práve bez ich tovaru či služby. Starí rodičia túžia svojich vnukov obdarovať drahými hračkami, mamičky si sviatky nevedia predstaviť bez nového zariadenia kuchyne, otcovia chcú rodinku potešiť novým autom či exotickou dovolenkou," dodáva Vargová Čakovská s tým, že počet úverov pred Vianocami neúnosne stúpa aj vďaka lákavým reklamám, v ktorých spotrebiteľov zadlžiť sa vyzývajú obľúbení herci známi z divadiel či televízie.

Toto spotrebiteľské združenie vďaka dlhoročnej praxi vie, ako ľahko sa človek vďaka nevinnej pôžičke pred Vianocami dostane do dlhovej špirály, ktorá ho postupne pripraví o majetok, rodinu i ľudskú dôstojnosť. "Pri mizivej vymožiteľnosti práva na Slovensku je pre nás preto neprijateľné, aby herecká obec, ktorá je u nás stelesnením občianskej angažovanosti, bola zároveň nástrojom finančných domov, ako vmanipulovať Slovákov do úlohy dlžníkov," konštatovala Vargová Čakovská. Hoci si S.O.S. uvedomuje, že príjmy za účinkovanie v reklame nie sú pre hercov zanedbateľné, prosí ich, aby zvážili, či účinkovanie v nich vyváži ľudské nešťastie a bolesť, ktorú tým môžu spôsobiť. "Sú to známe osobnosti, ktoré si vážime, rešpektujeme a obdivujeme, no prepožičiavať svoju tvár a hlas nie vždy férovým veriteľom, nadnárodným finančným domom, nebankovkám či splátkovým spoločnostiam im jednoducho nesvedčí," uzavrela Vargová Čakovská.