Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Ekonomika

Spotrebitelia sú viac chránení pred nekalými praktikami predajcov

Ilustračné foto Foto: TASR/Martin Turanovič

Vyplýva to z nového, oddnes účinného zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovarov na základe zmluvy uzatvorenej na diaľku.

Bratislava 1. mája (TASR) - Spotrebitelia sú viac chránení pri nákupe tovarov na objednávku, od podomových predajcov či na rôznych prezentáciách. Vyplýva to z nového, oddnes účinného zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovarov na základe zmluvy uzatvorenej na diaľku.

Zákon presnejšie definuje, čo je to predajná akcia. Po novom za takúto možno považovať napríklad aj prezentáciu produktov. Predkladatelia pri tejto zmene vychádzali z poznatkov získaných pri kontrolnej činnosti Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).

Právna norma taktiež zamedzuje organizovať predajnú akciu spoločnostiam, ktorých štatutárny orgán pôsobil vo firme, ktorej bolo v minulosti za porušovanie práv spotrebiteľov na predajnej akcii odobraté živnostenské oprávnenie. Sťažiť sa tým má možnosť pokračovať v organizovaní predajných akcií týmito osobami založením novej spoločnosti.

Upravuje sa aj predaj tovarov, ktorý sa uskutočňuje u spotrebiteľa doma. V ponukovom katalógu musí predajca uviesť informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy v lehote 14 dní od prevzatia tovaru alebo odo dňa uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Počas predajnej akcie musí byť spotrebiteľom predvádzaný alebo ponúkaný na predaj výlučne tovar alebo služby uvedené v ponukovom katalógu.

Predávajúci nemôže spotrebiteľa zavádzať ani pri poplatkoch za dodanie tovaru. Predávajúcemu sa zakazuje uvádzať pri ponuke možností prepravy a doručenia tovaru také informácie, ktoré nie sú pravdivé alebo nevychádzajú z obchodných podmienok daného poštového podniku alebo prepravcu a ktoré tak môžu pôsobiť zavádzajúco na spotrebiteľa.

Platí tiež, že predávajúci ani exekútor nebudú môcť chodiť za spotrebiteľom, od ktorého vymáhajú pohľadávky, domov alebo na jeho pracovisko. Zakázané majú aj kontaktovať alebo obťažovať spotrebiteľa počas sviatkov, dní pracovného pokoja alebo počas pracovných dní v čase po 18-tej hodine.