Poukázalo na to dnes Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS), ilustrujúc to na príklade spoločnosti Energetické Centrum.
Autor TASR
Bratislava 12. marca (TASR) - Ochrana práv spotrebiteľov na Slovensku je v súčasnosti nepostačujúca. Poukázalo na to dnes Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS), ilustrujúc to na príklade spoločnosti Energetické Centrum. Prvé sťažnosti na jej obchodné praktiky začali prichádzať ešte v roku 2010, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) však konštatoval porušenie zákona až tento mesiac.
"Veľmi často máme celkom zaujímavé zákony, proklamatívne ošetrujúce ochranu spotrebiteľa, ale tým, že niektoré nie sú ani sankcionované, tak ich vymožiteľnosť je veľmi nízka," poukázal dnes podpredseda Rady ZSS Josef Lounek pri príležitosti svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marec.
Porušovanie spotrebiteľských práv možno podľa ZSS na Slovensku najčastejšie vidieť v oblasti energetiky, predaja potravín a poskytovaných finančných služieb. Výkonný riaditeľ ZSS Miroslav Tulák však poukazuje aj na časté porušenia pri podomovom predaji. "Takto sú oslovovaní predovšetkým seniori, ktorí sú sami doma a sú príliš dôverčiví, naivní a ochotní podpísať akúkoľvek zmluvu, len keď im niekto povie, že získajú nejakú zľavu, a pritom sa stáva často úplný opak," podotkol.
Aký je vzťah medzi spoločnosťou a jej zákazníkmi na Slovensku, možno podľa neho vidieť aj v oblasti telekomunikácií. Združenie sa zaoberalo napríklad sťažnosťou, keď sa zákazník zaviazal zmluvou na mobilný internet s pokrytím 4G. Po pripojení však bolo pokrytie nižšie a spoločnosť ho ani neinformovala, že si mohol internet vopred doma vyskúšať. "No a tak spotrebiteľovi vznikol problém - alebo to platiť dva roky na základe zmluvy, alebo to ukončiť a zaplatiť sankciu 300 eur, pretože ani na súde by neuspel, keďže je to mobilný internet," podotkol Tulák.
Združenie bolo založené v roku 1990. Dnes poskytuje svoje služby spotrebiteľom aj prostredníctvom telefonickej linky, na ktorej sa môže zákazník poradiť ohľadom svojich práv.
"Veľmi často máme celkom zaujímavé zákony, proklamatívne ošetrujúce ochranu spotrebiteľa, ale tým, že niektoré nie sú ani sankcionované, tak ich vymožiteľnosť je veľmi nízka," poukázal dnes podpredseda Rady ZSS Josef Lounek pri príležitosti svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marec.
Porušovanie spotrebiteľských práv možno podľa ZSS na Slovensku najčastejšie vidieť v oblasti energetiky, predaja potravín a poskytovaných finančných služieb. Výkonný riaditeľ ZSS Miroslav Tulák však poukazuje aj na časté porušenia pri podomovom predaji. "Takto sú oslovovaní predovšetkým seniori, ktorí sú sami doma a sú príliš dôverčiví, naivní a ochotní podpísať akúkoľvek zmluvu, len keď im niekto povie, že získajú nejakú zľavu, a pritom sa stáva často úplný opak," podotkol.
Aký je vzťah medzi spoločnosťou a jej zákazníkmi na Slovensku, možno podľa neho vidieť aj v oblasti telekomunikácií. Združenie sa zaoberalo napríklad sťažnosťou, keď sa zákazník zaviazal zmluvou na mobilný internet s pokrytím 4G. Po pripojení však bolo pokrytie nižšie a spoločnosť ho ani neinformovala, že si mohol internet vopred doma vyskúšať. "No a tak spotrebiteľovi vznikol problém - alebo to platiť dva roky na základe zmluvy, alebo to ukončiť a zaplatiť sankciu 300 eur, pretože ani na súde by neuspel, keďže je to mobilný internet," podotkol Tulák.
Združenie bolo založené v roku 1990. Dnes poskytuje svoje služby spotrebiteľom aj prostredníctvom telefonickej linky, na ktorej sa môže zákazník poradiť ohľadom svojich práv.