Podľa Invie ide o štandardný produkt, keď je klientovi zo strany spoločnosti poskytnutá bezúročná peňažná pôžička k doplateniu požadovanej zálohy zo strany cestovnej kancelárie.
Autor TASR
Bratislava 15. mája (TASR) – Spotrebiteľské Centrum sa koncom apríla obrátilo na súd so žalobou voči cestovnej agentúre Invia.sk. Chce ňou zakázať vymáhanie doplatkov tzv. šikovnej zálohy. Invia hovorí o štandardnom produkte.
Spotrebiteľské Centrum uviedlo, že Invia poskytovala klientom možnosť zakúpenia zájazdu tak, že uhradia iba zanedbateľnú časť ceny zájazdu pri podpise zmluvy o zájazde, pričom túto službu nazýva agentúra "šikovná záloha". "Spotrebiteľ sa v zmysle zmluvných podmienok zaviaže v splátkach alebo jednorazovo doplatiť cenu zájazdu. Počas uzatvárania zmluvy o zájazde však cestujúci nie je žiadnou formou informovaný o skutočnosti, že uzatvorením zmluvy o zájazde s využitím služby 'šikovná záloha' čerpá od Invie pôžičku," dodalo centrum.
Podľa Invie ide o štandardný produkt, keď je klientovi zo strany spoločnosti poskytnutá bezúročná peňažná pôžička k doplateniu požadovanej zálohy zo strany cestovnej kancelárie, s ktorou má klient uzatvorenú zmluvu o zájazde. "Klient je s podmienkami tohto produktu vždy oboznámený pred podpisom zmluvy a i na samotných zmluvách sú uvedené základné podmienky tohto produktu. Nie je teda možné tvrdiť, že s nimi klient nebol oboznámený," priblížila pre TASR externá tlačová hovorkyňa Invie Helena Tomková.
Centrum poukázalo na to, že Invii v prípade omeškania s úhradou splátky ceny zájazdu vzniká nárok na uplatňovanie si "neprimeraného plnenia" vo forme zmluvnej pokuty vo výške 0,1 % za každý deň omeškania. O tejto skutočnosti podľa centra spotrebiteľ nie je vopred riadne informovaný.
Cestovná kancelária alebo agentúra predávajúca zájazd je podľa Spotrebiteľského Centra v zmysle zákona o zájazdoch povinná poskytnúť cestujúcemu informácie o platobných podmienkach vrátane povinnosti cestujúceho zaplatiť zálohu a jej výšku, platobných podmienkach pre zaplatenie zvyšnej časti ceny alebo o povinnosti poskytnúť na žiadosť inú finančnú zábezpeku a o podmienkach, ktoré sa na ňu vzťahujú. Odvolávaním sa na obchodné podmienky v zmluve o zájazde nie je podľa názoru Spotrebiteľského Centra splnená podmienka poskytnutia jasnej a jednoznačnej informácie cestujúcemu.
Podanou žalobou žiada Spotrebiteľské Centrum súd, aby cestovnej agentúre Invia.sk prikázal zdržať sa vymáhania peňažného plnenia, uplatňovania nárokov a používania zmluvnej podmienky týkajúcej sa zmluvnej pokuty voči spotrebiteľom, ktorí nemohli nastúpiť na zájazd z dôvodu mimoriadnej situácie vyhlásenej vládou alebo odstúpili od zmluvy o zájazde z dôvodu opatrení na zabránenie šíreniu nového koronavírusu. "O podanom návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia súd doposiaľ nerozhodol," ozrejmilo centrum s tým, že na rozhodnutie má čas do konca mesiaca.
Tomková pre TASR poznamenala, že Invia vníma súčasnú situáciu v cestovnom ruchu. Odstúpenie klienta od zmluvy o zájazde ho však podľa nej nezbavuje povinností vyplývajúcich z titulu uzavretia zmluvy o pôžičke, keďže Invia tieto prostriedky doposiaľ v mene klienta uhradila danej cestovnej kancelárii. "Uplatnenie zmluvnej pokuty je potom aplikované na individuálnej báze a vzhľadom na súčasnú situáciu to nie je pravdepodobné," dodala Tomková.
Spotrebiteľské Centrum uviedlo, že Invia poskytovala klientom možnosť zakúpenia zájazdu tak, že uhradia iba zanedbateľnú časť ceny zájazdu pri podpise zmluvy o zájazde, pričom túto službu nazýva agentúra "šikovná záloha". "Spotrebiteľ sa v zmysle zmluvných podmienok zaviaže v splátkach alebo jednorazovo doplatiť cenu zájazdu. Počas uzatvárania zmluvy o zájazde však cestujúci nie je žiadnou formou informovaný o skutočnosti, že uzatvorením zmluvy o zájazde s využitím služby 'šikovná záloha' čerpá od Invie pôžičku," dodalo centrum.
Podľa Invie ide o štandardný produkt, keď je klientovi zo strany spoločnosti poskytnutá bezúročná peňažná pôžička k doplateniu požadovanej zálohy zo strany cestovnej kancelárie, s ktorou má klient uzatvorenú zmluvu o zájazde. "Klient je s podmienkami tohto produktu vždy oboznámený pred podpisom zmluvy a i na samotných zmluvách sú uvedené základné podmienky tohto produktu. Nie je teda možné tvrdiť, že s nimi klient nebol oboznámený," priblížila pre TASR externá tlačová hovorkyňa Invie Helena Tomková.
Centrum poukázalo na to, že Invii v prípade omeškania s úhradou splátky ceny zájazdu vzniká nárok na uplatňovanie si "neprimeraného plnenia" vo forme zmluvnej pokuty vo výške 0,1 % za každý deň omeškania. O tejto skutočnosti podľa centra spotrebiteľ nie je vopred riadne informovaný.
Cestovná kancelária alebo agentúra predávajúca zájazd je podľa Spotrebiteľského Centra v zmysle zákona o zájazdoch povinná poskytnúť cestujúcemu informácie o platobných podmienkach vrátane povinnosti cestujúceho zaplatiť zálohu a jej výšku, platobných podmienkach pre zaplatenie zvyšnej časti ceny alebo o povinnosti poskytnúť na žiadosť inú finančnú zábezpeku a o podmienkach, ktoré sa na ňu vzťahujú. Odvolávaním sa na obchodné podmienky v zmluve o zájazde nie je podľa názoru Spotrebiteľského Centra splnená podmienka poskytnutia jasnej a jednoznačnej informácie cestujúcemu.
Podanou žalobou žiada Spotrebiteľské Centrum súd, aby cestovnej agentúre Invia.sk prikázal zdržať sa vymáhania peňažného plnenia, uplatňovania nárokov a používania zmluvnej podmienky týkajúcej sa zmluvnej pokuty voči spotrebiteľom, ktorí nemohli nastúpiť na zájazd z dôvodu mimoriadnej situácie vyhlásenej vládou alebo odstúpili od zmluvy o zájazde z dôvodu opatrení na zabránenie šíreniu nového koronavírusu. "O podanom návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia súd doposiaľ nerozhodol," ozrejmilo centrum s tým, že na rozhodnutie má čas do konca mesiaca.
Tomková pre TASR poznamenala, že Invia vníma súčasnú situáciu v cestovnom ruchu. Odstúpenie klienta od zmluvy o zájazde ho však podľa nej nezbavuje povinností vyplývajúcich z titulu uzavretia zmluvy o pôžičke, keďže Invia tieto prostriedky doposiaľ v mene klienta uhradila danej cestovnej kancelárii. "Uplatnenie zmluvnej pokuty je potom aplikované na individuálnej báze a vzhľadom na súčasnú situáciu to nie je pravdepodobné," dodala Tomková.