Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora preto podáva podnet na Radu pre reklamu.
Autor TASR
Bratislava 17. decembra (TASR) - Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) podáva podnet na Radu pre reklamu (RPR). Žiada v ňom preveriť etickosť reklám reťazca Lidl, ktoré v predvianočnom čase dehonestujú význam potravín, podnecujú na plytvanie potravinami a znižujú samotný význam ich výroby. Lidl vyjadrenia SPPK odmieta.
Ako uviedla hovorkyňa SPPK Jana Holéciová, slovenskí poľnohospodári a potravinári s vážnym znepokojením sledujú reklamné spoty spoločnosti Lidl, ktoré v predvianočnom čase nabádajú na kúpu enormného množstva lacných potravín.
Zdôraznila, že je neprijateľné, aby v kritickom období poznačenom následkami pandémie a v čase, keď Európa tlačí na znižovanie plytvania potravinami a rozumné využívanie prírodných zdrojov, Lidl masívne nabádal spotrebiteľov na nákupný ošiaľ z lacných potravín a nepriamo na plytvanie.
SPPK podľa Holéciovej dôrazne odsudzuje takéto zneužívanie nákupného správania sa zákazníkov. Spôsob, akým aktuálne Lidl propaguje potraviny, je podľa jej slov nezodpovedný k životnému prostrediu, neetický k zákazníkom a nemorálny k slovenským výrobcom potravín.
"Už sa musí skončiť obdobie, v ktorom dovoľujeme nadnárodným obchodným reťazcom robiť si pomaly čokoľvek. Čo je to za doba, keď v období koronavírusovej a environmentálnej krízy sú ľudia prostredníctvom reklám nabádaní na plytvanie potravinami, nezmyselné nakupovanie? Vo svete ľudia hladujú a my máme vyhadzovať potraviny do koša, lebo ich kúpime vplyvom reklám až príliš," podčiarkol predseda SPPK Emil Macho.
Holéciová dodala, že SPPK okrem podania podnetu na RPR zároveň apeluje aj na ministra životného prostredia a ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, aby sa zaoberali etickosťou reklám, pretože doslova nabádajú na likvidovanie životného prostredia. Zdôrazňuje, že potraviny nie sú zadarmo, pritom reklamy Lidlu ukážkovo vytvárajú "fetiš lacných potravín". V skutočnosti je ich nízka cena len odrazom deformácie cien a narušených vzťahov v celej potravinovej vertikále, na ktoré doplácajú výrobcovia potravín, často predávajúci potraviny pod výrobné náklady.
Reťazec Lidl vyjadrenia SPPK odmieta. "Spoločnosť Lidl Slovenská republika dôrazne odmieta, že by akoukoľvek svojou aktivitou znižovala význam potravín pre zdravie ľudského organizmu. Cieľom spomenutej kampane je poukázať na našu esenciálnu snahu poskytovať zákazníkom tovary vysokej kvality za čo najvýhodnejšie ceny, poukázať na to, že v Lidli za svoje peniaze dostanú viac. Kvalita nami ponúkaných výrobkov je pre nás pritom absolútne kľúčová," uviedol v reakcii pre TASR Tomáš Bezák, hovorca reťazca Lidl.
"Zároveň nerozumieme, na základe čoho spája SPPK koncept Lacný Laci bezprostredne so sviatkami. V žiadnom prípade totiž nejde o vianočnú kampaň. Tento koncept komunikácie akciových ponúk sme predstavili ešte pred letom, namietané spoty boli odpremierované začiatkom októbra," poznamenal.
Lidl SR sa podľa Bezáka dôrazne ohradzuje aj voči nabádaniu spotrebiteľov na plytvanie potravinami. "Ako spoločensky zodpovednej firme nám úprimne záleží na trvalej udržateľnosti, čoho dôkazom sú tri obsiahle správy o trvalej udržateľnosti, ktoré obsahujú transparentné informácie o mnohých témach spojených s našou činnosťou vrátane témy foodwaste. Vážime si našich zákazníkov a sme presvedčení, že potraviny kupujú s cieľom ich konzumácie a nie – ako tvrdí SPPK – na to, aby ich vyhadzovali do koša," doplnil.
"Začiatkom novembra sme navyše vo všetkých našich predajniach spustili potravinovú zbierku, aká tu ešte nebola. Projekt Podeľ sa a pomôž je dlhodobou zbierkou potravín, ktorá každý týždeň podporuje viac ako 90 regionálnych organizácií trvanlivými potravinami," dodal Bezák.
Ako uviedla hovorkyňa SPPK Jana Holéciová, slovenskí poľnohospodári a potravinári s vážnym znepokojením sledujú reklamné spoty spoločnosti Lidl, ktoré v predvianočnom čase nabádajú na kúpu enormného množstva lacných potravín.
Zdôraznila, že je neprijateľné, aby v kritickom období poznačenom následkami pandémie a v čase, keď Európa tlačí na znižovanie plytvania potravinami a rozumné využívanie prírodných zdrojov, Lidl masívne nabádal spotrebiteľov na nákupný ošiaľ z lacných potravín a nepriamo na plytvanie.
SPPK podľa Holéciovej dôrazne odsudzuje takéto zneužívanie nákupného správania sa zákazníkov. Spôsob, akým aktuálne Lidl propaguje potraviny, je podľa jej slov nezodpovedný k životnému prostrediu, neetický k zákazníkom a nemorálny k slovenským výrobcom potravín.
"Už sa musí skončiť obdobie, v ktorom dovoľujeme nadnárodným obchodným reťazcom robiť si pomaly čokoľvek. Čo je to za doba, keď v období koronavírusovej a environmentálnej krízy sú ľudia prostredníctvom reklám nabádaní na plytvanie potravinami, nezmyselné nakupovanie? Vo svete ľudia hladujú a my máme vyhadzovať potraviny do koša, lebo ich kúpime vplyvom reklám až príliš," podčiarkol predseda SPPK Emil Macho.
Holéciová dodala, že SPPK okrem podania podnetu na RPR zároveň apeluje aj na ministra životného prostredia a ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, aby sa zaoberali etickosťou reklám, pretože doslova nabádajú na likvidovanie životného prostredia. Zdôrazňuje, že potraviny nie sú zadarmo, pritom reklamy Lidlu ukážkovo vytvárajú "fetiš lacných potravín". V skutočnosti je ich nízka cena len odrazom deformácie cien a narušených vzťahov v celej potravinovej vertikále, na ktoré doplácajú výrobcovia potravín, často predávajúci potraviny pod výrobné náklady.
Reťazec Lidl vyjadrenia SPPK odmieta. "Spoločnosť Lidl Slovenská republika dôrazne odmieta, že by akoukoľvek svojou aktivitou znižovala význam potravín pre zdravie ľudského organizmu. Cieľom spomenutej kampane je poukázať na našu esenciálnu snahu poskytovať zákazníkom tovary vysokej kvality za čo najvýhodnejšie ceny, poukázať na to, že v Lidli za svoje peniaze dostanú viac. Kvalita nami ponúkaných výrobkov je pre nás pritom absolútne kľúčová," uviedol v reakcii pre TASR Tomáš Bezák, hovorca reťazca Lidl.
"Zároveň nerozumieme, na základe čoho spája SPPK koncept Lacný Laci bezprostredne so sviatkami. V žiadnom prípade totiž nejde o vianočnú kampaň. Tento koncept komunikácie akciových ponúk sme predstavili ešte pred letom, namietané spoty boli odpremierované začiatkom októbra," poznamenal.
Lidl SR sa podľa Bezáka dôrazne ohradzuje aj voči nabádaniu spotrebiteľov na plytvanie potravinami. "Ako spoločensky zodpovednej firme nám úprimne záleží na trvalej udržateľnosti, čoho dôkazom sú tri obsiahle správy o trvalej udržateľnosti, ktoré obsahujú transparentné informácie o mnohých témach spojených s našou činnosťou vrátane témy foodwaste. Vážime si našich zákazníkov a sme presvedčení, že potraviny kupujú s cieľom ich konzumácie a nie – ako tvrdí SPPK – na to, aby ich vyhadzovali do koša," doplnil.
"Začiatkom novembra sme navyše vo všetkých našich predajniach spustili potravinovú zbierku, aká tu ešte nebola. Projekt Podeľ sa a pomôž je dlhodobou zbierkou potravín, ktorá každý týždeň podporuje viac ako 90 regionálnych organizácií trvanlivými potravinami," dodal Bezák.