Súčasťou zmien, ktoré úrad za posledné viac ako dva roky uskutočňuje, sa stal aj nový komunikačný informačný systém.
Autor TASR
Bratislava 25. novembra (TASR) - Stav zabezpečenia štátnych hmotných rezerv vyžaduje podporu a modernizáciu na viacerých úrovniach. Pripravujú nový systém pomoci v krízových situáciách. Informovala o tom Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) SR na konferencii Efektívne štátne hmotné rezervy.
"Pripravenosť Slovenska v národnom i medzinárodnom kontexte musí dosahovať úroveň medzinárodne uznávaných noriem. Pokiaľ máme zvýšiť efektívnosť našej činnosti, ale aj sa vedieť prispôsobiť meniacim sa geopolitickým a klimatickým faktorom, musíme pristúpiť k tvorbe a zavedeniu nových, moderných metód tvorby, správy a obmeny štátnych hmotných rezerv," uviedol predseda SŠHR Ján Rudolf.
Súčasťou zmien, ktoré úrad za posledné viac ako dva roky uskutočňuje, sa stal aj nový komunikačný informačný systém, doplnila riaditeľka kancelárie predsedu SŠHR Natália Černeková. "Systém budeme používať na komunikáciu s ministerstvami, orgánmi krízového riadenia a ochraňovateľmi štátnych hmotných rezerv. Ponúkne nám možnosť online sledovať stavy vybraných zásob na jednotlivých strediskách a krízovému riadeniu ponúkne v mimoriadnej situácii prehľad položiek, ktoré sú k dispozícii," vysvetlil predseda SŠHR. Napríklad starosta obce, ktorú postihne povodeň, sa pomocou elektronického občianskeho preukazu prihlási a cez portál si vyberie položky, ktoré potrebuje.
Kým v súčasnosti treba na získanie vybraných druhov rezerv vyplniť papierové tlačivo, po novom bude proces elektronický. Na plné spustenie systému treba, aby sa do jeho databázy prihlásili všetky zainteresované inštitúcie, od ministerstiev cez ústredné orgány štátnej správy, úrady vyšších územných celkov až po zástupcov samospráv a ochraňovateľov. Ochraňovateľom je podnikateľ, s ktorým má správa uzatvorenú zmluvu na vykonávanie činnosti súvisiacej s hospodárením a starostlivosťou, dodala Černeková.
Všetky informácie na portáli ochránia pred zneužitím. Po prihlásení bude mať každý účastník pridelenú inú rolu a informácie sa mu zobrazia podľa jeho funkcie pri mimoriadnych situáciách alebo na základe potrebného druhu pomoci. Portál inteligentne ponúkne scenár pomoci prostredníctvom položiek na riešenie situácie. Aby inštitúcie zapojené do nového informačného systému vedeli, ako funguje alebo o akú pomoc môžu žiadať SŠHR uviedla, že pripraví na budúci rok semináre.
Posledné dva roky zrealizovala správa rezerv opatrenia na zefektívnenie jej riadenia a priblíženia úradu moderným a transparentným inštitúciám. Zákon o štátnych hmotných rezervách, ktorý je v pripomienkovom konaní, má zjednodušiť procesy tvorby a hospodárenia s nimi, pripomenula Černeková.
Na zabezpečenie týchto činností úrad zavádza systém manažérstva kvality. Na zabezpečenie bezproblémového fungovania systému rezerv úrad spolupracuje s inými štátnymi inštitúciami, uviedol.
Konferencia bola v rámci projektu Efektívne štátne hmotné rezervy pre bezpečnosť obyvateľstva SR, financovaného z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom operačného programu Efektívna verejná správa, uzavrela Černeková.
"Pripravenosť Slovenska v národnom i medzinárodnom kontexte musí dosahovať úroveň medzinárodne uznávaných noriem. Pokiaľ máme zvýšiť efektívnosť našej činnosti, ale aj sa vedieť prispôsobiť meniacim sa geopolitickým a klimatickým faktorom, musíme pristúpiť k tvorbe a zavedeniu nových, moderných metód tvorby, správy a obmeny štátnych hmotných rezerv," uviedol predseda SŠHR Ján Rudolf.
Súčasťou zmien, ktoré úrad za posledné viac ako dva roky uskutočňuje, sa stal aj nový komunikačný informačný systém, doplnila riaditeľka kancelárie predsedu SŠHR Natália Černeková. "Systém budeme používať na komunikáciu s ministerstvami, orgánmi krízového riadenia a ochraňovateľmi štátnych hmotných rezerv. Ponúkne nám možnosť online sledovať stavy vybraných zásob na jednotlivých strediskách a krízovému riadeniu ponúkne v mimoriadnej situácii prehľad položiek, ktoré sú k dispozícii," vysvetlil predseda SŠHR. Napríklad starosta obce, ktorú postihne povodeň, sa pomocou elektronického občianskeho preukazu prihlási a cez portál si vyberie položky, ktoré potrebuje.
Kým v súčasnosti treba na získanie vybraných druhov rezerv vyplniť papierové tlačivo, po novom bude proces elektronický. Na plné spustenie systému treba, aby sa do jeho databázy prihlásili všetky zainteresované inštitúcie, od ministerstiev cez ústredné orgány štátnej správy, úrady vyšších územných celkov až po zástupcov samospráv a ochraňovateľov. Ochraňovateľom je podnikateľ, s ktorým má správa uzatvorenú zmluvu na vykonávanie činnosti súvisiacej s hospodárením a starostlivosťou, dodala Černeková.
Všetky informácie na portáli ochránia pred zneužitím. Po prihlásení bude mať každý účastník pridelenú inú rolu a informácie sa mu zobrazia podľa jeho funkcie pri mimoriadnych situáciách alebo na základe potrebného druhu pomoci. Portál inteligentne ponúkne scenár pomoci prostredníctvom položiek na riešenie situácie. Aby inštitúcie zapojené do nového informačného systému vedeli, ako funguje alebo o akú pomoc môžu žiadať SŠHR uviedla, že pripraví na budúci rok semináre.
Posledné dva roky zrealizovala správa rezerv opatrenia na zefektívnenie jej riadenia a priblíženia úradu moderným a transparentným inštitúciám. Zákon o štátnych hmotných rezervách, ktorý je v pripomienkovom konaní, má zjednodušiť procesy tvorby a hospodárenia s nimi, pripomenula Černeková.
Na zabezpečenie týchto činností úrad zavádza systém manažérstva kvality. Na zabezpečenie bezproblémového fungovania systému rezerv úrad spolupracuje s inými štátnymi inštitúciami, uviedol.
Konferencia bola v rámci projektu Efektívne štátne hmotné rezervy pre bezpečnosť obyvateľstva SR, financovaného z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom operačného programu Efektívna verejná správa, uzavrela Černeková.