Na Slovensku končí na bitúnkoch približne štvrtina oviec, v Českej republike je to dokonca len okolo 5 %, v priemere v EÚ je to okolo 40 až 50 % a napríklad v Írsku viac ako 80 %.
Autor TASR
Bratislava 1. apríla (TASR) - Chov oviec na Slovensku a v Českej republike nie je prioritne zameraný na mäso, ale najmä na produkciu ovčích produktov (mlieko, syry, vlna). Vyplýva to z analýzy UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.
"Na Slovensku končí na bitúnkoch približne štvrtina oviec, v Českej republike je to dokonca len okolo 5 %, v priemere v EÚ je to okolo 40 až 50 % a napríklad v Írsku viac ako 80 %. Aj napriek tomu sa Slovensko predsa len, hoci len okrajovo (0,6 % európskych vývozov), zúčastňuje veľkonočného obchodu s jahňatami a jahňacím mäsom," priblížil analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Ľubomír Koršňák.
Až dve tretiny slovenských vývozov sa podľa analýzy uskutočnia práve počas veľkonočného obdobia (v období marec až apríl), pričom drvivá väčšina slovenskej produkcie v tomto období smeruje na taliansky trh (asi 97 %).
"Na rozdiel od Slovenska, kde sú ovčie vývozy výhradne záležitosťou Veľkej noci, obchod s ovcami a ovčím mäsom vo viacerých krajinách je rozložený v priebehu roka rovnomernejšie - v priemere v EÚ pripadalo v roku 2017 na obdobie Veľkej noci (marec a apríl) 'len' približne 20 % exportu v tejto kategórii," doplnil analytik.
"Slovenské ovce (jahňatá) tak pravdepodobne len pomáhajú saturovať trh v období zvýšeného dopytu (Veľká noc), kedy produkcia tradičných európskych ovčiarskych veľmocí nedokáže plne pokrývať dočasne zvýšený európsky dopyt," dodal Koršňák.
"Na Slovensku končí na bitúnkoch približne štvrtina oviec, v Českej republike je to dokonca len okolo 5 %, v priemere v EÚ je to okolo 40 až 50 % a napríklad v Írsku viac ako 80 %. Aj napriek tomu sa Slovensko predsa len, hoci len okrajovo (0,6 % európskych vývozov), zúčastňuje veľkonočného obchodu s jahňatami a jahňacím mäsom," priblížil analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Ľubomír Koršňák.
Až dve tretiny slovenských vývozov sa podľa analýzy uskutočnia práve počas veľkonočného obdobia (v období marec až apríl), pričom drvivá väčšina slovenskej produkcie v tomto období smeruje na taliansky trh (asi 97 %).
"Na rozdiel od Slovenska, kde sú ovčie vývozy výhradne záležitosťou Veľkej noci, obchod s ovcami a ovčím mäsom vo viacerých krajinách je rozložený v priebehu roka rovnomernejšie - v priemere v EÚ pripadalo v roku 2017 na obdobie Veľkej noci (marec a apríl) 'len' približne 20 % exportu v tejto kategórii," doplnil analytik.
"Slovenské ovce (jahňatá) tak pravdepodobne len pomáhajú saturovať trh v období zvýšeného dopytu (Veľká noc), kedy produkcia tradičných európskych ovčiarskych veľmocí nedokáže plne pokrývať dočasne zvýšený európsky dopyt," dodal Koršňák.