Rezort dopravy predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 20. novembra (TASR) - Štát by mohol poskytnúť príspevok v civilnom letectve ako minimálnu pomoc alebo štátnu pomoc na vykonávanie pravidelnej obchodnej leteckej dopravy na území SR alebo medzi týmito letiskami a letiskami mimo územia Slovenskej republiky. Majú sa tak podporiť nové letecké spojenia. Vplyv na štátny rozpočet by bol v roku 2024 približne vo výške 1,2 milióna eur. Vyplýva to z návrhu novely zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve, ktorý predložilo Ministerstvo dopravy (MD) SR, a ktorý v pondelok schválila vláda.
Rezort dopravy predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sa uvádza, že minimálna pomoc bude vo výške 200.000 eur pre jedného leteckého dopravcu. Vplyv na štátny rozpočet v roku 2024 by tak bol približne vo výške 1,2 milióna eur.
"Uvedené odhadované sumy predstavujú predpokladané náklady na podporu priamych leteckých spojení a budú predmetom rokovaní medzi MD SR a Ministerstvom financií SR v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky zohľadňujúc povinnosti vyplývajúce z investičnej zmluvy," uviedol rezort dopravy.
Vytvorený nástroj, na základe ktorého bude možné poskytnúť prostriedky na podporu liniek, má byť podľa rezortu dopravy nápomocný k umožneniu rýchlejšej mobility ľudí a k rozvoju cestovného ruchu v rámci regiónov. "Vytvorený nástroj zároveň umožní aj realizáciu záväzkov, ktoré Slovenskej republike vyplývajú zo schválených investičných zmlúv," argumentuje MD SR v dôvodovej správe.
Rezort dopravy tiež uviedol, že opatrenia, ktoré prijala SR pre ochorenie COVID-19, mali zásadný vplyv na fungovanie podnikov, a to vrátane podnikov v oblasti civilného letectva a cestovného ruchu. Nový právny nástroj tak má podporiť nové letecké spojenia.
MD SR žiada predložiť schválený návrh na skrátené legislatívne konanie. Účinnosť novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2024.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smer-SD) po rokovaní vlády spresnil, že zatiaľ ide iba o rámec, na základe ktorého by vláda v budúcnosti mohla podporiť akúkoľvek leteckú linku. V súvislosti s príchodom Volva do Košíc je v príprave napríklad linka medzi Košicami a Göteborgom, Ráž si vie predstaviť možnú podporu napríklad aj pre linku medzi Košicami a Bratislavou. "Presne toto, čo sme dneska na vláde schválili, a čo pôjde do parlamentu, vám ako keby otvára možnosť, aby štát podporoval akúkoľvek takúto linku, ale to samozrejme, musí byť v súlade s komunitným právom, teda s právom Európskej únie," dodal Ráž.
Rezort dopravy predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sa uvádza, že minimálna pomoc bude vo výške 200.000 eur pre jedného leteckého dopravcu. Vplyv na štátny rozpočet v roku 2024 by tak bol približne vo výške 1,2 milióna eur.
"Uvedené odhadované sumy predstavujú predpokladané náklady na podporu priamych leteckých spojení a budú predmetom rokovaní medzi MD SR a Ministerstvom financií SR v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky zohľadňujúc povinnosti vyplývajúce z investičnej zmluvy," uviedol rezort dopravy.
Vytvorený nástroj, na základe ktorého bude možné poskytnúť prostriedky na podporu liniek, má byť podľa rezortu dopravy nápomocný k umožneniu rýchlejšej mobility ľudí a k rozvoju cestovného ruchu v rámci regiónov. "Vytvorený nástroj zároveň umožní aj realizáciu záväzkov, ktoré Slovenskej republike vyplývajú zo schválených investičných zmlúv," argumentuje MD SR v dôvodovej správe.
Rezort dopravy tiež uviedol, že opatrenia, ktoré prijala SR pre ochorenie COVID-19, mali zásadný vplyv na fungovanie podnikov, a to vrátane podnikov v oblasti civilného letectva a cestovného ruchu. Nový právny nástroj tak má podporiť nové letecké spojenia.
MD SR žiada predložiť schválený návrh na skrátené legislatívne konanie. Účinnosť novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2024.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smer-SD) po rokovaní vlády spresnil, že zatiaľ ide iba o rámec, na základe ktorého by vláda v budúcnosti mohla podporiť akúkoľvek leteckú linku. V súvislosti s príchodom Volva do Košíc je v príprave napríklad linka medzi Košicami a Göteborgom, Ráž si vie predstaviť možnú podporu napríklad aj pre linku medzi Košicami a Bratislavou. "Presne toto, čo sme dneska na vláde schválili, a čo pôjde do parlamentu, vám ako keby otvára možnosť, aby štát podporoval akúkoľvek takúto linku, ale to samozrejme, musí byť v súlade s komunitným právom, teda s právom Európskej únie," dodal Ráž.