Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Štátne IC vlaky by sa podľa SNS nemali rušiť

Predseda Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko Foto: FOTO TASR/Branislav Račko

Štátny dopravca v piatok avizoval zastavenie prevádzky svojich IC vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť od 18. januára 2016.

Bratislava 8. decembra (TASR) - Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) by mal prehodnotiť zámer zrušiť štátom prevádzkované InterCity (IC) vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Ustúpenie súkromnej spoločnosti by totiž znamenalo vytvorenie súkromného monopolu v oblasti, kde by mal mať zastúpenie aj štát, tvrdí predseda mimoparlamentnej Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko.

Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v piatok (4.12.) avizoval zastavenie prevádzky svojich IC vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť od 18. januára 2016. Na rovnakej linke s týmto typom spojov jazdí ešte súkromný prepravca RegioJet.

Ilustračné foto
Foto: TABLET.TV
Týmto krokom podľa národniarov dôjde k likvidácii konkurenčného prostredia, pričom vytvorenie monopolu súkromnej spoločnosti môže priniesť zdražovanie, čo bude nevýhodné pre občanov. Podľa SNS existujú oblasti, v ktorých má mať štát zastúpenie. Argumentácia ekonomickými stratami po nástupe konkurencie znamená, že ministerstvo dopravy situáciu nie je schopné zvládnuť, myslí si Danko. Štát dokáže byť podľa neho dobrý hospodár, pokiaľ jeho predstaviteľom záleží na prospechu ľudí.

"Štát na tejto trase v pravidelných dvojhodinových intervaloch garantuje vypravenie rýchlikov, ktoré zabezpečujú dopravnú obslužnosť územia aj so všetkými sociálnymi zľavami. Nie je úlohou štátu podnikať v službách, kde nedokáže generovať dlhodobú udržateľnosť podnikania," reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

ZSSK argumentuje, že v tejto oblasti nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú. "Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," vysvetlil generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.

Rušenie štátnych IC vlakov nebude podľa RegioJetu v žiadnom prípade znamenať, že by firma zostala na trase Bratislava - Košice sama. "Naopak, prevažná väčšina, približne 80 % cestujúcich na tejto trase jazdí rýchlikmi ZSSK, v ktorých pre približne polovicu zákazníkov platí štátom platená možnosť cestovať zadarmo. ZSSK tak zostáva na trhu v pozícii výrazného dominanta a bude pre RegioJet predstavovať priamu konkurenciu," uviedol v reakcii hovorca súkromného dopravcu Aleš Ondrůj s tým, že štát prevádzkovanie rýchlikov navyše dotuje.

Zrušenie IC vlakov ZSSK bolo podľa neho s ohľadom na ich stratovosť aj súťažné právo jediným východiskom. "RegioJet nijako nebráni ZSSK podnikať, ale ako dominantný dopravca s 80-% podielom na trhu musí preukázať, že je v zisku. Nie je možné zo stratového produktu urobiť podnákladovými cenami ešte stratovejší a takto tlačiť slabšiu konkurenciu k múru," dodal Ondrůj.