Vyplýva to z novely zákona o štátnom fonde rozvoja bývania, ktorú dnes poslanci NRSR definitívne schválili.
Autor TASR
Bratislava 18. septembra (TASR) - Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB) získa status finančnej inštitúcie. Vyplýva to z novely zákona o ŠFRB, ktorú dnes poslanci Národnej rady SR definitívne schválili. Ide o reakciu na požiadavky Európskej komisie (EK), ktoré prišli v súvislosti so snahou rezortu dopravy využiť fondy Európskej únie (EÚ) na zvýšenie kvality bývania v SR.
Podpora bývania je podľa rezortu výstavby na Slovensku osvedčená, avšak v najbližších rokoch bude vyžadovať veľký objem finančných prostriedkov. "Z tohto dôvodu na účel 'zateplenie bytovej budovy' bude vhodné aj využitie finančných prostriedkov EÚ, ako nástroja na zlepšenie energetickej efektívnosti bytových budov," uvádza sa v materiáli.
Vzhľadom na to, že podmienky poskytovania európskej finančnej pomoci vyžadujú aj spoluúčasť žiadateľa, upraví sa zákon aj v tomto smere. Maximálny možný podiel poskytnutých finančných prostriedkov sa preto navrhuje znížiť zo 100 % na 80 %. S cieľom umožniť čo najskoršie využitie zdrojov EÚ ministerstvo dopravy navrhuje, aby novela zákona nadobudla účinnosť už 1. októbra tohto roka.
Do legislatívy sa zapracuje aj pozmeňovací návrh z opozičných lavíc, ktorý získal podporu väčšiny poslancov. Fondu sa ním zakáže požadovať od žiadateľa úhradu úrokov, poplatkov alebo iných nákladov v súvislosti predčasným splatením úveru alebo jeho časti. "Toto ustanovenie je v súlade s podmienkami, ktoré sme prijali pre komerčné banky, preto som navrhol úpravu aj pre štátnu organizáciu," vysvetlil navrhovateľ Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS).
Poslanci zároveň definitívne odsúhlasili aj novelu zákona o energetickej hospodárnosti budov z dielne rezortu dopravy.
Podpora bývania je podľa rezortu výstavby na Slovensku osvedčená, avšak v najbližších rokoch bude vyžadovať veľký objem finančných prostriedkov. "Z tohto dôvodu na účel 'zateplenie bytovej budovy' bude vhodné aj využitie finančných prostriedkov EÚ, ako nástroja na zlepšenie energetickej efektívnosti bytových budov," uvádza sa v materiáli.
Vzhľadom na to, že podmienky poskytovania európskej finančnej pomoci vyžadujú aj spoluúčasť žiadateľa, upraví sa zákon aj v tomto smere. Maximálny možný podiel poskytnutých finančných prostriedkov sa preto navrhuje znížiť zo 100 % na 80 %. S cieľom umožniť čo najskoršie využitie zdrojov EÚ ministerstvo dopravy navrhuje, aby novela zákona nadobudla účinnosť už 1. októbra tohto roka.
Do legislatívy sa zapracuje aj pozmeňovací návrh z opozičných lavíc, ktorý získal podporu väčšiny poslancov. Fondu sa ním zakáže požadovať od žiadateľa úhradu úrokov, poplatkov alebo iných nákladov v súvislosti predčasným splatením úveru alebo jeho časti. "Toto ustanovenie je v súlade s podmienkami, ktoré sme prijali pre komerčné banky, preto som navrhol úpravu aj pre štátnu organizáciu," vysvetlil navrhovateľ Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS).
Poslanci zároveň definitívne odsúhlasili aj novelu zákona o energetickej hospodárnosti budov z dielne rezortu dopravy.