Železniční prepravcovia prenášajú konkurenčný boj z ČR na naše koľajnice
Autor Tablet.TV
Bratislava 17. október (Tablet.TV) - Od nedele minulého týždňa konkuruje štátnej železničnej firme na trati Žilina- Košice súkromný prepravca. Nejde pritom o prvý krok k liberalizácii osobnej železničnej prepravy, pretože rovnaký prepravca už vozí niekoľko rokov cestujúcich na trati Bratislava- Komárno. Ide však o prvú lastovičku, keď na rovnakej trati budú o cestujúceho súperiť až tri firmy.
Konkurencia železničných prepravcov v Českej republike síce znížila ceny cestovného, ale všetci dopravcovia dosiahli stratu, najväčšiu štátne České dráhy. Tento boj teraz prenášajú na naše koľajnice, na trati Praha- Košice. Keďže každý dopravca bude prevádzkovať na tejto trase len jeden pár vlakov, nebudú viac-menej konkurovať štátnemu slovenskému prepravcovi- Železničnej spoločnosti Slovensko, ale budú si konkurovať navzájom. Najmä cenou a službami. České dráhy majú pritom najlepšiu východiskovú pozíciu, pretože spolupracujú so slovenskou Železničnou spoločnosťou a nasadia najrýchlejšie Pendolino. Keďže ide o medzinárodnú prepravu, ZSSK tento vlak nezaradí medzi komerčné vlaky a bude žiadať kompenzáciu od štátu. Cenovú stratégiu zatiaľ nechcú prezradiť.
Štát podporuje liberalizáciu osobnej železničnej dopravy a nebojí sa cenovej vojny dopravcov.
Súkromný prepravca sa od nového grafikonu chystá prebrať cestujúcich štátnemu prepravcovi aj na trati z Bratislavy do Košíc. Do nastupujúcej konkurencie sa však viac-menej zapojí aj štát, keďže vláda v štátnom rozpočte odsúhlasila finančné krytie vo výške 13 miliónov Eur na cestovné zadarmo pre žiakov a študentov od 17. novembra a od budúceho roka na 50%né zľavy pre pracujúcich. Tieto financie sú primárne určené pre štátne železnice a zásadne ovplyvnia počty cestujúcich aj na linkách, ktoré budú prevádzkovať súkromní prepravcovia. I keď RegioJet sa nechal počuť, že tiež bude voziť študentov zadarmo a bude žiadať kompenzácie od štátu.
Na každé euro tržieb ZSSK tak pripadajú vyše 3 eurá nákladov. Napríklad bežného cestujúceho stojí lístok na trase z Bratislavy do Žiliny vyše 9 Eur, prepravca má však náklady na jedného cestujúceho vyše 29 eur. Rozdiel dopláca štát, čiže všetci tí, čo platia dane.