Slovensko podľa neho z tohto hľadiska nepatrí medzi "problémové krajiny", náš problém je skôr opačný.
Autor TASR
Štrasburg 21. októbra (TASR) - Slovenský europoslanec Ivan Štefanec (SDKÚ-DS) dnes v pléne Európskeho parlamentu (EP) počas rozpravy o rozpočte EÚ na rok 2015, navrhol možnosť uvaľovania finančných sankcií na členské štáty, ktoré neplatia svoje dlhy voči eurorozpočtu.
Poslanec, ktorý je členom Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľov (IMCO), pripomenul, že europarlament každý rok bojuje s Radou (členské štáty) pri príprave vyrovnaného rozpočtu. Zákonodarný zbor EÚ má podľa neho stále viac problémov s dlhmi, ktoré sú spôsobené nedisciplinovanosťou a zlou platobnou disciplínou členských štátov. Ďalším faktorom je 52-miliardový nepokrytý viacročný finančný rámec EÚ na roky 2014-2020.
"Toto sú dve problémové oblasti, ktoré si zaslúžia riešenie," skonštatoval Štefanec v rozhovore pre TASR. Upozornil, že terajší dlh členských krajín voči rozpočtu EÚ môže do konca roka narásť na 30 miliárd eur.
Táto situácia si podľa neho vyžaduje systémové riešenie. EÚ prijíma opatrenia pre to, aby sa platobná disciplína v únii zlepšila, ide 30- až 60-dňovú splatnosť medzi štátom a podnikateľmi a podnikateľmi navzájom. V prípade omeškaných platieb nastupujú sankcie. Rovnaký scenár by mal podľa Štefanca platiť aj vo vzťahu EÚ a jej členské štáty.
"Pravidlá sa musia dodržiavať a európske inštitúcie by mali ísť príkladom," povedal Štefanec.
Slovensko podľa neho z tohto hľadiska nepatrí medzi "problémové krajiny", náš problém je skôr opačný. Tým, že slabo čerpáme pridelené a schválené európske prostriedky, ako keby sme paradoxne vylepšovali pozíciu Rady.
"Pri tomto postupe ako keby sme darovali do spoločného európskeho rozpočtu príliš veľa. Mali by sme sa zlepšiť vo využívaní fondov, ktoré boli schválené, a ktoré už na Slovensko neprídu," upozornil Štefanec. A dodal, že slovenskí europoslanci neraz na pôde EP bojujú za vyššie prostriedky pre Slovensko a keď sa to podarí, tak slovenská exekutíva to nie je schopná čerpať.
Europarlament bude v stredu hlasovať o podobe rozpočtu EÚ na rok 2015 z pohľadu pozícii tejto inštitúcie. Je isté, že Rada, ktorá navrhla podstatné škrty v rozpočte, ktorý navrhla Európska komisia, nebude súhlasiť s pozíciou EP, ktorý naopak navrhol pridať niekoľko miliárd navyše. To povedie k zmierovaciemu konaniu medzi EP a Radou, ktoré by malo vyústiť do kompromisného návrhu.
Aby k tejto situácii nedochádzalo každý rok, spresnil Štefanec, nemali by sa vytvárať deficitné rozpočty na úrovni euroinštitúcií a nemal by vzniknúť deficitný viacročný finančný rámec.
"Systémovo by sme mali zabezpečiť, aby sa platobná disciplína zlepšila. Navrhujem zavedenie sankcií, aby sme prinútili neplatičov správať sa zodpovednejšie, ak chceme, aby európsky rozpočet mal naozaj význam," povedal Štefanec. Podľa jeho názoru, by sankcie mali podobu postihov, aké platia v prípade nedodržania pravidiel Paktu rastu a stability, mala by byť dohoda o tom, že sa určí nejaká finančná čiastka, percento, za každý deň omeškania platieb členských štátov.
Poslanec, ktorý je členom Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľov (IMCO), pripomenul, že europarlament každý rok bojuje s Radou (členské štáty) pri príprave vyrovnaného rozpočtu. Zákonodarný zbor EÚ má podľa neho stále viac problémov s dlhmi, ktoré sú spôsobené nedisciplinovanosťou a zlou platobnou disciplínou členských štátov. Ďalším faktorom je 52-miliardový nepokrytý viacročný finančný rámec EÚ na roky 2014-2020.
"Toto sú dve problémové oblasti, ktoré si zaslúžia riešenie," skonštatoval Štefanec v rozhovore pre TASR. Upozornil, že terajší dlh členských krajín voči rozpočtu EÚ môže do konca roka narásť na 30 miliárd eur.
Táto situácia si podľa neho vyžaduje systémové riešenie. EÚ prijíma opatrenia pre to, aby sa platobná disciplína v únii zlepšila, ide 30- až 60-dňovú splatnosť medzi štátom a podnikateľmi a podnikateľmi navzájom. V prípade omeškaných platieb nastupujú sankcie. Rovnaký scenár by mal podľa Štefanca platiť aj vo vzťahu EÚ a jej členské štáty.
"Pravidlá sa musia dodržiavať a európske inštitúcie by mali ísť príkladom," povedal Štefanec.
Slovensko podľa neho z tohto hľadiska nepatrí medzi "problémové krajiny", náš problém je skôr opačný. Tým, že slabo čerpáme pridelené a schválené európske prostriedky, ako keby sme paradoxne vylepšovali pozíciu Rady.
"Pri tomto postupe ako keby sme darovali do spoločného európskeho rozpočtu príliš veľa. Mali by sme sa zlepšiť vo využívaní fondov, ktoré boli schválené, a ktoré už na Slovensko neprídu," upozornil Štefanec. A dodal, že slovenskí europoslanci neraz na pôde EP bojujú za vyššie prostriedky pre Slovensko a keď sa to podarí, tak slovenská exekutíva to nie je schopná čerpať.
Europarlament bude v stredu hlasovať o podobe rozpočtu EÚ na rok 2015 z pohľadu pozícii tejto inštitúcie. Je isté, že Rada, ktorá navrhla podstatné škrty v rozpočte, ktorý navrhla Európska komisia, nebude súhlasiť s pozíciou EP, ktorý naopak navrhol pridať niekoľko miliárd navyše. To povedie k zmierovaciemu konaniu medzi EP a Radou, ktoré by malo vyústiť do kompromisného návrhu.
Aby k tejto situácii nedochádzalo každý rok, spresnil Štefanec, nemali by sa vytvárať deficitné rozpočty na úrovni euroinštitúcií a nemal by vzniknúť deficitný viacročný finančný rámec.
"Systémovo by sme mali zabezpečiť, aby sa platobná disciplína zlepšila. Navrhujem zavedenie sankcií, aby sme prinútili neplatičov správať sa zodpovednejšie, ak chceme, aby európsky rozpočet mal naozaj význam," povedal Štefanec. Podľa jeho názoru, by sankcie mali podobu postihov, aké platia v prípade nedodržania pravidiel Paktu rastu a stability, mala by byť dohoda o tom, že sa určí nejaká finančná čiastka, percento, za každý deň omeškania platieb členských štátov.