Cieľom výboru EMIS nie je trestať, ale identifikovať systémové zlyhania a odporučiť legislatívne úpravy do budúcnosti.
Autor TASR
Brusel/Bratislava 1. septembra (TASR) - Slovenský poslanec Európskeho parlamentu (EP) Ivan Štefanec (KDH) a člen Výboru EP pre vyšetrenie emisného škandálu (EMIS) sa v stredu zúčastnil na vypočutí bývalého eurokomisára pre priemysel Güntera Verheugena v súvislosti s emisným škandálom automobilky Volkswagenu. V správe pre TASR uviedol, že europoslanci nie sú z vysvetleniami bývalého komisára spokojní.
"Verheugen zastával post komisára pre priemysel v čase, kedy sa tvorila kľúčová legislatíva, ktorá mala priamy vplyv na súčasný emisný škandál. Chceli sme od neho počuť podrobnosti o tom, ako vznikala a či do procesu nevstupovali aj tretie strany," uviedol Štefanec. Zároveň pripomenul, že v európskej legislatíve sa napríklad neodzrkadlili zistenia amerických úradov o možnom podvádzaní výrobcov nákladných vozidiel, ktoré boli zverejnené už v roku 1998.
Podľa jeho slov práve nedostatočné kontrolné mechanizmy umožnili pokračovanie manipulácií s uvoľňovaním emisií, ktoré prerástli do súčasného škandálu.
Štefanec zdôraznil, že cieľom výboru EMIS nie je trestať, ale identifikovať systémové zlyhania a odporučiť legislatívne úpravy do budúcnosti.
"Výbor bude vo svojej činnosti pokračovať dovtedy, kým v úplnosti neodkryje všetky skutočnosti. V blízkej budúcnosti plánujeme vypočuť vtedajších členov výborov Európskeho parlamentu, ktorí sa na tvorbe legislatívy podieľali," opísal situáciu poslanec.
Verheugen počas vypočúvania na pôde vyšetrovacej komisie EP poprel obvinenia, že medzery v európskych pravidlách umožnili emisný škandál Volkswagenu. "Problém nebol v legislatíve, ale v jej dodržiavaní výrobcom," cituje Verheugena agentúra DPA.
Verheugen bol komisárom pre priemysel v rokoch 2004 až 2010 a pracoval na príprave emisných noriem Euro 5 a Euro 6. Ide o normy, ktoré VW porušil. Koncern v septembri minulého roka priznal, že prísnejšie normy oklamal s pomocou nelegálneho softvéru a problém sa dotkol niekoľkých miliónov dieselových vozidiel. Skutočné hodnoty v bežnej premávke niekoľkonásobne prevyšujú stanovené limity.
"Verheugen zastával post komisára pre priemysel v čase, kedy sa tvorila kľúčová legislatíva, ktorá mala priamy vplyv na súčasný emisný škandál. Chceli sme od neho počuť podrobnosti o tom, ako vznikala a či do procesu nevstupovali aj tretie strany," uviedol Štefanec. Zároveň pripomenul, že v európskej legislatíve sa napríklad neodzrkadlili zistenia amerických úradov o možnom podvádzaní výrobcov nákladných vozidiel, ktoré boli zverejnené už v roku 1998.
Podľa jeho slov práve nedostatočné kontrolné mechanizmy umožnili pokračovanie manipulácií s uvoľňovaním emisií, ktoré prerástli do súčasného škandálu.
Štefanec zdôraznil, že cieľom výboru EMIS nie je trestať, ale identifikovať systémové zlyhania a odporučiť legislatívne úpravy do budúcnosti.
"Výbor bude vo svojej činnosti pokračovať dovtedy, kým v úplnosti neodkryje všetky skutočnosti. V blízkej budúcnosti plánujeme vypočuť vtedajších členov výborov Európskeho parlamentu, ktorí sa na tvorbe legislatívy podieľali," opísal situáciu poslanec.
Verheugen počas vypočúvania na pôde vyšetrovacej komisie EP poprel obvinenia, že medzery v európskych pravidlách umožnili emisný škandál Volkswagenu. "Problém nebol v legislatíve, ale v jej dodržiavaní výrobcom," cituje Verheugena agentúra DPA.
Verheugen bol komisárom pre priemysel v rokoch 2004 až 2010 a pracoval na príprave emisných noriem Euro 5 a Euro 6. Ide o normy, ktoré VW porušil. Koncern v septembri minulého roka priznal, že prísnejšie normy oklamal s pomocou nelegálneho softvéru a problém sa dotkol niekoľkých miliónov dieselových vozidiel. Skutočné hodnoty v bežnej premávke niekoľkonásobne prevyšujú stanovené limity.