Odborári to odmietajú s tým, že len vďaka štrajku dôjde k zvýšeniu miezd zamestnancov v súčte o 14,12 %.
Autor TASR/Tablet.TV
,aktualizované Bratislava 26. júna (TASR/TABLET.TV) – Štrajk v automobilke Volkswagen Slovakia (VW SK) bol zbytočný, pretože nová kolektívna zmluva sa vracia k návrhu firmy z apríla. Uviedlo to dnes vedenie spoločnosti. Odborári to odmietajú s tým, že len vďaka štrajku dôjde k zvýšeniu miezd zamestnancov v súčte o 14,12 %.
Vedenie na tlačovej konferencii predstavilo najdlhšiu kolektívnu zmluvu v histórii podniku. Platiť bude od 1. júna 2017 do 31. augusta 2019. K dohode s odborovou organizáciou došlo po šiestich dňoch ostrého štrajku.
„Touto najdlhšou kolektívnou zmluvou v dejinách podniku sme vytvorili a zabezpečili dlhodobú perspektívu pre našich zamestnancov a pre našu spoločnosť. Zvýšenie bude zabezpečené počas 27 mesiacov v troch malých krokoch,“ konštatoval predseda predstavenstva VW SK Ralf Sacht.
Súčasťou novej kolektívnej zmluvy je zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o 4,7 % k 1. júnu 2017, o ďalších 4,7 % k 1. januáru 2018 a o 4,1 % od 1. novembra 2018 do 31. augusta 2019.
„Týmto riešením sme sa vrátili k nášmu vlastnému návrhu z apríla 2017, teda z obdobia pred štrajkom. A iba vďaka extrémne dlhej platnosti zmluvy sme mohli naplánovať tri menšie zvýšenia tarifných tabuľkových miezd,“ upozornil člen predstavenstva VW SK pre personálnu oblasť Eric Reuting.
Podľa odborárov to nie je pravda. Ako na brífingu pripomenul predseda Moderných odborov Volkswagen (MOV) Zoroslav Smolinský, prvá ponuka vedenia z januára tohto roka počítala so zvýšením tarifných miezd o 1,7 %. V apríli stúpla na 4 % plus 4 % plus ďalšie 4 % postupne od 1. júla 2017 do 30. júna 2020. Následne sa zlepšila deň pred štrajkom a ešte viac po dvoch dňoch jeho trvania.
Rokovania sa podľa Smolinského zintenzívnili po piatich dňoch štrajku. „V období dvoch rokov ísť hore o 14,12 % je úplne perfektný nárast. Zvyšuje sa tým aj priemerná mzda, od ktorej sú odvodené ďalšie veci, ako je dovolenkový či vianočný plat. My sme s týmto výsledkom maximálne spokojní,“ zhodnotil. Všetci pracovníci tiež dostanú jednorazovú platbu 500 eur k júnovej výplate.
Odborom sa nepodarilo dohodnúť predĺženie prestávky o päť minút, vyrokovali však dva dni dovolenky nad rámec zákona, náhradu príjmu počas prvých troch dní pracovnej neschopnosti vo výške 40 % priemernej mzdy a zvýšene príspevkov pre dobrovoľných darcov krvi. Noví zamestnanci budú zároveň od 1. augusta 2017 nastupovať s tarifnou triedou tri, pričom doterajší zamestnanci v tarifnej triede dva budú preradení automaticky do tretej triedy.
Dohoda sa podľa vedenia VW SK podarila aj preto, lebo odbory zmenili svoj vyjednávací tím. „Prirodzene, je nám ľúto, že na tomto pozadí došlo k zbytočnému štrajku. Táto dohoda podčiarkuje náš postoj, že neponúkame iba dobré mzdy a podmienky, ale sme súčasne zabezpečili, že naši zamestnanci budú mať prácu aj o päť a 10 rokov,“ uzavrel Sacht.
Do štrajku sa podľa MOV zapojilo zhruba 8500 ľudí, len za prvý deň (utorok 20. júna) ich bolo 5500.
Vedenie na tlačovej konferencii predstavilo najdlhšiu kolektívnu zmluvu v histórii podniku. Platiť bude od 1. júna 2017 do 31. augusta 2019. K dohode s odborovou organizáciou došlo po šiestich dňoch ostrého štrajku.
„Touto najdlhšou kolektívnou zmluvou v dejinách podniku sme vytvorili a zabezpečili dlhodobú perspektívu pre našich zamestnancov a pre našu spoločnosť. Zvýšenie bude zabezpečené počas 27 mesiacov v troch malých krokoch,“ konštatoval predseda predstavenstva VW SK Ralf Sacht.
Súčasťou novej kolektívnej zmluvy je zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o 4,7 % k 1. júnu 2017, o ďalších 4,7 % k 1. januáru 2018 a o 4,1 % od 1. novembra 2018 do 31. augusta 2019.
„Týmto riešením sme sa vrátili k nášmu vlastnému návrhu z apríla 2017, teda z obdobia pred štrajkom. A iba vďaka extrémne dlhej platnosti zmluvy sme mohli naplánovať tri menšie zvýšenia tarifných tabuľkových miezd,“ upozornil člen predstavenstva VW SK pre personálnu oblasť Eric Reuting.
Podľa odborárov to nie je pravda. Ako na brífingu pripomenul predseda Moderných odborov Volkswagen (MOV) Zoroslav Smolinský, prvá ponuka vedenia z januára tohto roka počítala so zvýšením tarifných miezd o 1,7 %. V apríli stúpla na 4 % plus 4 % plus ďalšie 4 % postupne od 1. júla 2017 do 30. júna 2020. Následne sa zlepšila deň pred štrajkom a ešte viac po dvoch dňoch jeho trvania.
Rokovania sa podľa Smolinského zintenzívnili po piatich dňoch štrajku. „V období dvoch rokov ísť hore o 14,12 % je úplne perfektný nárast. Zvyšuje sa tým aj priemerná mzda, od ktorej sú odvodené ďalšie veci, ako je dovolenkový či vianočný plat. My sme s týmto výsledkom maximálne spokojní,“ zhodnotil. Všetci pracovníci tiež dostanú jednorazovú platbu 500 eur k júnovej výplate.
Odborom sa nepodarilo dohodnúť predĺženie prestávky o päť minút, vyrokovali však dva dni dovolenky nad rámec zákona, náhradu príjmu počas prvých troch dní pracovnej neschopnosti vo výške 40 % priemernej mzdy a zvýšene príspevkov pre dobrovoľných darcov krvi. Noví zamestnanci budú zároveň od 1. augusta 2017 nastupovať s tarifnou triedou tri, pričom doterajší zamestnanci v tarifnej triede dva budú preradení automaticky do tretej triedy.
Dohoda sa podľa vedenia VW SK podarila aj preto, lebo odbory zmenili svoj vyjednávací tím. „Prirodzene, je nám ľúto, že na tomto pozadí došlo k zbytočnému štrajku. Táto dohoda podčiarkuje náš postoj, že neponúkame iba dobré mzdy a podmienky, ale sme súčasne zabezpečili, že naši zamestnanci budú mať prácu aj o päť a 10 rokov,“ uzavrel Sacht.
Do štrajku sa podľa MOV zapojilo zhruba 8500 ľudí, len za prvý deň (utorok 20. júna) ich bolo 5500.