Nálada v priemysle sa v marci opäť zlepšila po troch mesiacoch neistoty. Indikátor dôvery v priemysle (sezónne upravený) v marci výrazne vzrástol, a to o 8,7 percentuálneho bodu na hodnotu 0,7.
Autor TASR
Bratislava 30. marca (TASR) - Dôvera v ekonomiku v marci 2022 stúpla u podnikateľov len nepatrne, u spotrebiteľov bola najnižšia za posledný rok. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Náladu zlepšil optimizmus podnikateľov v priemysle a obchode. V stavebníctve, službách aj u spotrebiteľov dôvera v marci poklesla. U spotrebiteľov vzrástli najmä obavy ľudí z očakávaného vývoja hospodárskej situácie.
Ekonomická nálada na Slovensku sa v marci medzimesačne mierne zlepšila. Jej ukazovateľ, sezónne upravený indikátor ekonomického sentimentu (IES), sa mierne zvýšil o 0,8 bodu na úroveň 95,7 bodu.
Nálada v priemysle sa v marci opäť zlepšila po troch mesiacoch neistoty. Indikátor dôvery v priemysle (sezónne upravený) v marci výrazne vzrástol, a to o 8,7 percentuálneho bodu (p. b.) na hodnotu 0,7. Vývoj priaznivo ovplyvnil najmä pokles zásob, čo možno vysvetľovať ako opätovné naštartovanie zásobovania pre výrobu v priemysle, saldo zásob dosiahlo najnižšiu hodnotu od januára 2021.
Znížené zásoby avizujú hlavne vo výrobe dopravných prostriedkov a ostatných nekovových výrobkov. Pod priaznivý vývoj sa podpísalo aj očakávané zvýšenie produkcie, najmä vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov.
Sezónne očistený indikátor dôvery v službách v marci medzimesačne klesol o 4,7 p. b. na úroveň 4,3, čo bola najnižšia hodnota od marca minulého roku. Pokles ovplyvnili negatívnejšie hodnotenia podnikateľskej situácie, ako aj dopytu za posledné tri mesiace, zníženie dopytu pritom pociťovali najmä v administratívnych a podporných službách a v oblasti informácií a komunikácie. Očakávaný dopyt v najbližších troch mesiacoch však respondenti videli mierne optimistickejšie.
Tretí mesiac po sebe sa medzimesačne zvýšila dôvera v obchode, indikátor dôvery v marci 2022 stúpol o 2 p. b. na hodnotu 23. Podnikatelia hodnotili aktuálnu situáciu priaznivo najmä pri súčasných podnikateľských aktivitách, pričom pozitívne hodnotenia (vážené tržbami) prevládali najmä v maloobchode s pohonnými látkami a v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom v maloobchode.
Po februárovom optimizme podnikateľov, ktorý dosiahol najvyššiu hodnotu od marca 2020, sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve v marci medzimesačne opäť klesol. Zníženie o 3 body na úroveň -11,5 ovplyvnili nepriaznivejšie hodnotenia celkovej úrovne objednávok. Aktuálny výsledok prevyšuje dlhodobý priemer o 12,5 bodu.
Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku sa v marci medzimesačne zhoršila, sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery sa znížil o 6 bodov na úroveň -28,3, čo je najnižšia hodnota za posledný rok. Obavy spotrebiteľov najviac vzrástli z očakávaného vývoja celkovej hospodárskej situácie a z očakávaných úspor domácností. Negatívnejší však predpokladali aj vývoj finančnej situácie ich domácnosti a po zlepšení v prechádzajúcich dvoch mesiacoch opäť vzrástli aj obavy z vývoja nezamestnanosti.
Náladu zlepšil optimizmus podnikateľov v priemysle a obchode. V stavebníctve, službách aj u spotrebiteľov dôvera v marci poklesla. U spotrebiteľov vzrástli najmä obavy ľudí z očakávaného vývoja hospodárskej situácie.
Ekonomická nálada na Slovensku sa v marci medzimesačne mierne zlepšila. Jej ukazovateľ, sezónne upravený indikátor ekonomického sentimentu (IES), sa mierne zvýšil o 0,8 bodu na úroveň 95,7 bodu.
Nálada v priemysle sa v marci opäť zlepšila po troch mesiacoch neistoty. Indikátor dôvery v priemysle (sezónne upravený) v marci výrazne vzrástol, a to o 8,7 percentuálneho bodu (p. b.) na hodnotu 0,7. Vývoj priaznivo ovplyvnil najmä pokles zásob, čo možno vysvetľovať ako opätovné naštartovanie zásobovania pre výrobu v priemysle, saldo zásob dosiahlo najnižšiu hodnotu od januára 2021.
Znížené zásoby avizujú hlavne vo výrobe dopravných prostriedkov a ostatných nekovových výrobkov. Pod priaznivý vývoj sa podpísalo aj očakávané zvýšenie produkcie, najmä vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov.
Sezónne očistený indikátor dôvery v službách v marci medzimesačne klesol o 4,7 p. b. na úroveň 4,3, čo bola najnižšia hodnota od marca minulého roku. Pokles ovplyvnili negatívnejšie hodnotenia podnikateľskej situácie, ako aj dopytu za posledné tri mesiace, zníženie dopytu pritom pociťovali najmä v administratívnych a podporných službách a v oblasti informácií a komunikácie. Očakávaný dopyt v najbližších troch mesiacoch však respondenti videli mierne optimistickejšie.
Tretí mesiac po sebe sa medzimesačne zvýšila dôvera v obchode, indikátor dôvery v marci 2022 stúpol o 2 p. b. na hodnotu 23. Podnikatelia hodnotili aktuálnu situáciu priaznivo najmä pri súčasných podnikateľských aktivitách, pričom pozitívne hodnotenia (vážené tržbami) prevládali najmä v maloobchode s pohonnými látkami a v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom v maloobchode.
Po februárovom optimizme podnikateľov, ktorý dosiahol najvyššiu hodnotu od marca 2020, sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve v marci medzimesačne opäť klesol. Zníženie o 3 body na úroveň -11,5 ovplyvnili nepriaznivejšie hodnotenia celkovej úrovne objednávok. Aktuálny výsledok prevyšuje dlhodobý priemer o 12,5 bodu.
Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku sa v marci medzimesačne zhoršila, sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery sa znížil o 6 bodov na úroveň -28,3, čo je najnižšia hodnota za posledný rok. Obavy spotrebiteľov najviac vzrástli z očakávaného vývoja celkovej hospodárskej situácie a z očakávaných úspor domácností. Negatívnejší však predpokladali aj vývoj finančnej situácie ich domácnosti a po zlepšení v prechádzajúcich dvoch mesiacoch opäť vzrástli aj obavy z vývoja nezamestnanosti.