Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

ŠÚ SR: Indikátor ekonomického sentimentu sa vo februári 2019 zvýšil

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Dôvera v stavebníctve mala vo februári stabilizovaný vývoj, zatiaľ čo v obchode a službách mierne klesla.

Bratislava 28. februára (TASR) - Trojmesačný kĺzavý priemer indikátora ekonomického sentimentu (IES) vo februári oproti hodnote minulého mesiaca vzrástol o 1 bod na úroveň 98,4 bodu, a to predovšetkým v dôsledku zvýšenia dôvery u spotrebiteľov a v priemysle v aktuálnom prieskume i priaznivého vývoja dôvery v službách v predchádzajúcich mesiacoch. Dôvera v stavebníctve mala vo februári stabilizovaný vývoj, zatiaľ čo v obchode a službách mierne klesla. Aktuálne IES zaostáva za hodnotou dlhodobého priemeru o 5,2 bodu a za výsledkom rovnakého obdobia minulého roka o 3,4 bodu. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Indikátor dôvery v priemysle vo februári vzrástol o 3,7 percentuálneho bodu (p. b.) na hodnotu 3,7. Vývoj indikátora priaznivo ovplyvnil rast očakávanej produkcie v najbližších troch mesiacoch.

Vo februári indikátor dôvery v stavebníctve zostal na úrovni predchádzajúceho mesiaca, na negatívnej úrovni 11,5 bodu, keď nepriaznivý vývoj celkovej úrovne objednávok bol eliminovaný priaznivými hodnoteniami očakávanej zamestnanosti. Aktuálny výsledok prevyšuje dlhodobý priemer o 13,5 bodu.

Indikátor dôvery v obchode klesol vo februári v porovnaní s januárom o 2 p. b. na hodnotu 17,3 vplyvom negatívneho vývoja súčasných, ako aj očakávaných podnikateľských aktivít a stavu zásob.

Indikátor dôvery v službách vo februári klesol, jeho hodnota sa v porovnaní s minulomesačným prieskumom znížila o 1,3 p. b. a dosiahla zápornú úroveň 1,3. Vývoj indikátora bol ovplyvnený nepriaznivými hodnoteniami dopytu za posledné tri mesiace, pričom očakávaný dopyt a podnikateľskú situáciu hodnotili respondenti pozitívne.

Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku sa po minulomesačnom zhoršení zlepšila. Vo februári sezónne očistený indikátor spotrebiteľskej dôvery vzrástol o 2,9 bodu na negatívnu úroveň 5,0 bodu, a to v dôsledku rastu dôvery pri všetkých jeho zložkách, najmä očakávanom vývoji finančnej situácie v domácnostiach a očakávanom vývoji hospodárskej situácie v SR, ako aj očakávanej nezamestnanosti v SR a perspektívach úspor. Respondenti boli o 0,9 bodu pesimistickejší ako v rovnakom období minulého roka a aktuálny výsledok prevyšuje dlhodobý priemer.