Podiel online predaja na celkovom maloobchode pôvodne nebol vysoký, pandémia však výrazne urýchlila jeho nárast a posunula spotrebiteľské správanie o niekoľko rokov vpred.
Autor TASR
Bratislava 29. marca (TASR) - Najväčší nákupný poradca a cenový porovnávač Heureka a Štatistický úrad SR budú spolupracovať pri zisťovaní spotrebiteľských cien tovarov pri meraní inflácie na Slovensku. Spolupráca so spoločnosťou Heureka Group významne rozšíri počet a druhy tovarov nakupovaných v online priestore pre výpočet inflácie, uviedol v stredu Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
"Údaje Heureka Group o cenovom vývoji, ale aj o množstvách a charakteristikách predávaných tovarov, skvalitnia mieru poznania inflácie, čo je jeden z najdôležitejších ekonomických ukazovateľov, vstupujúci do tvorby mnohých politík," uviedla Helena Glaser-Opitzová, generálna riaditeľka sekcie všeobecnej metodiky, registrov a koordinácie národného štatistického systému ŠÚ.
Na účely štatistiky bude k dispozícii výrazne viac informácií o cenách, napríklad bielej a čiernej techniky, odevov a obuvi, materiálov na údržbu a opravu obydlia, nábytku, športových potrieb či hračiek.
Štatistický úrad v doterajšej praxi využíval automatizovaný zber údajov o cenách z internetových stránok online predajcov prostredníctvom takzvaného webscrapingu. Aktuálna spolupráca posúva podľa ŠÚ proces modernizácie na vyššiu úroveň, čo sa prejaví rýchlejším spracovaním a vyššou kvalitou poskytovaných informácií. Nové metódy postupne nahradia tradičný terénny zber údajov o cenách, ktorý patrí k najdrahším zisťovaniam.
Podiel online predaja na celkovom maloobchode pôvodne nebol vysoký, pandémia však výrazne urýchlila jeho nárast a posunula spotrebiteľské správanie o niekoľko rokov vpred. "Aj vekovo starší zákazníci bez reálnych skúseností pre pandemické obmedzenia začali nakupovať online a pokračujú aj po odznení pandémie, aj keď už v kombinácii s kamennými obchodmi," upozornil Tomáš Braverman, generálny riaditeľ Heureka Group.
Najväčšou zmenou je podľa neho v súčasnosti výrazné rozšírenie sortimentu tovaru predávaného prostredníctvom internetu. Pred pandémiou bol online predaj doménou elektroniky a bielej techniky. V poslednom období rástli na úkor elektroniky napríklad krmivá pre psov, auto-moto, hobby a záhrada či športové vybavenie.
"Údaje Heureka Group o cenovom vývoji, ale aj o množstvách a charakteristikách predávaných tovarov, skvalitnia mieru poznania inflácie, čo je jeden z najdôležitejších ekonomických ukazovateľov, vstupujúci do tvorby mnohých politík," uviedla Helena Glaser-Opitzová, generálna riaditeľka sekcie všeobecnej metodiky, registrov a koordinácie národného štatistického systému ŠÚ.
Na účely štatistiky bude k dispozícii výrazne viac informácií o cenách, napríklad bielej a čiernej techniky, odevov a obuvi, materiálov na údržbu a opravu obydlia, nábytku, športových potrieb či hračiek.
Štatistický úrad v doterajšej praxi využíval automatizovaný zber údajov o cenách z internetových stránok online predajcov prostredníctvom takzvaného webscrapingu. Aktuálna spolupráca posúva podľa ŠÚ proces modernizácie na vyššiu úroveň, čo sa prejaví rýchlejším spracovaním a vyššou kvalitou poskytovaných informácií. Nové metódy postupne nahradia tradičný terénny zber údajov o cenách, ktorý patrí k najdrahším zisťovaniam.
Podiel online predaja na celkovom maloobchode pôvodne nebol vysoký, pandémia však výrazne urýchlila jeho nárast a posunula spotrebiteľské správanie o niekoľko rokov vpred. "Aj vekovo starší zákazníci bez reálnych skúseností pre pandemické obmedzenia začali nakupovať online a pokračujú aj po odznení pandémie, aj keď už v kombinácii s kamennými obchodmi," upozornil Tomáš Braverman, generálny riaditeľ Heureka Group.
Najväčšou zmenou je podľa neho v súčasnosti výrazné rozšírenie sortimentu tovaru predávaného prostredníctvom internetu. Pred pandémiou bol online predaj doménou elektroniky a bielej techniky. V poslednom období rástli na úkor elektroniky napríklad krmivá pre psov, auto-moto, hobby a záhrada či športové vybavenie.