Zákon transponujúci eurosmernicu o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov by mal nadobudnúť účinnosť od januára 2016.
Autor TASR
Bratislava 25. mája (TASR) - Každý spotrebiteľ sa bude môcť so svojimi spormi obrátiť na subjekt alternatívneho riešenia sporov. Vyplýva to z návrhu zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov z dielne Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktorým by sa mala v najbližšom období zaoberať vláda SR. Zákon transponujúci eurosmernicu o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov by mal nadobudnúť účinnosť od januára 2016.
Cieľom alternatívneho riešenia sporu je podľa MH dosiahnutie zmierlivého vyriešenia sporu medzi účastníkmi. Účastníkom sporu je spotrebiteľ, ktorý podal návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu a predávajúci, proti ktorému návrh smeruje.
"Všeobecným účelom návrhu zákona je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľov a zároveň prispieť k riadnemu fungovaniu vnútorného trhu tým, že sa zabezpečí, aby sa spotrebitelia v prípade sporu s predávajúcim vyplývajúcim zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiacim so spotrebiteľskou zmluvou mohli obrátiť na subjekt alternatívneho riešenia sporov. Ten bude vykonávať nezávislé, nestranné, transparentné, účinné, rýchle a spravodlivé postupy alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov," priblížil rezort hospodárstva v dôvodovej správe.
Návrhom zákona sa podľa MH tiež ustanovujú požiadavky na zápis právnickej osoby do zoznamu subjektov alternatívneho riešenia sporov, ale aj práva a povinnosti subjektov a účastníkov alternatívneho riešenia sporu. "V dôsledku prijatia návrhu zákona sa doplní v súčasnosti platná právna úprava v tejto oblasti," podčiarkol rezort hospodárstva.
Orgánmi alternatívneho riešenia sporov sú Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pre spory vyplývajúce zo zmlúv o združenej dodávke elektriny, plynu, tepla, pitnej vody, ďalej Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb pre spory zo zmlúv o poskytovaní poštových služieb a poštového platobného styku, ako aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) pre ostatné spotrebiteľské spory.
Cieľom alternatívneho riešenia sporu je podľa MH dosiahnutie zmierlivého vyriešenia sporu medzi účastníkmi. Účastníkom sporu je spotrebiteľ, ktorý podal návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu a predávajúci, proti ktorému návrh smeruje.
"Všeobecným účelom návrhu zákona je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľov a zároveň prispieť k riadnemu fungovaniu vnútorného trhu tým, že sa zabezpečí, aby sa spotrebitelia v prípade sporu s predávajúcim vyplývajúcim zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiacim so spotrebiteľskou zmluvou mohli obrátiť na subjekt alternatívneho riešenia sporov. Ten bude vykonávať nezávislé, nestranné, transparentné, účinné, rýchle a spravodlivé postupy alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov," priblížil rezort hospodárstva v dôvodovej správe.
Návrhom zákona sa podľa MH tiež ustanovujú požiadavky na zápis právnickej osoby do zoznamu subjektov alternatívneho riešenia sporov, ale aj práva a povinnosti subjektov a účastníkov alternatívneho riešenia sporu. "V dôsledku prijatia návrhu zákona sa doplní v súčasnosti platná právna úprava v tejto oblasti," podčiarkol rezort hospodárstva.
Orgánmi alternatívneho riešenia sporov sú Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pre spory vyplývajúce zo zmlúv o združenej dodávke elektriny, plynu, tepla, pitnej vody, ďalej Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb pre spory zo zmlúv o poskytovaní poštových služieb a poštového platobného styku, ako aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) pre ostatné spotrebiteľské spory.