Europoslanec a šéf opozičnej strany SaS Richard Sulík podal v pondelok podnet na Protimonopolný úrad (PMÚ) SR pre podozrenie z kartelových dohôd medzi prevádzkovateľmi čerpacích staníc na Slovensku.
Autor TASR
Bratislava 13. januára (TASR) – Europoslanec a šéf opozičnej strany SaS Richard Sulík podal v pondelok (12.1.) podnet na Protimonopolný úrad (PMÚ) SR pre podozrenie z kartelových dohôd medzi prevádzkovateľmi čerpacích staníc na Slovensku. Ceny pohonných látok totiž napriek zlacneniu ropy považuje za neprimerane vysoké.
"Neviem, dokedy chcú s prešetrovaním cien benzínu a nafty čakať. Pri každom tankovaní Slovákom krvácajú peňaženky, pretože kompetentné úrady neprešetrujú takéto do očí bijúce podozrenia na kartelové dohody," tvrdí Sulík.
Slovensko má podľa europoslanca najdrahšie pohonné látky v celej Európskej únii napriek tomu, že cena ropy neustále klesá. "Aj po zvážení vplyvu spotrebnej dane, konkurencie a prevádzkových nákladov je stále priestor na zlacnenie benzínu a nafty," myslí si.
Sulík má podozrenie, že medzi prevádzkovateľmi čerpacích staníc existujú kartelové dohody. "To môže byť príčinou, prečo máme v porovnaní so zahraničím vyššie ceny pohonných hmôt. Podal som podnet na Protimonopolný úrad, aby sa páni prebudili a zistili, od čoho sú vlastne platení," uzavrel.
Protimonopolný úrad TASR potvrdil, že Sulíkovým podnetom sa bude zaoberať. "V zmysle zákona o ochrane hospodárskej súťaže platí, že podnikateľom, ktorí sú účastníkmi horizontálnych dohôd medzi priamymi konkurentmi, ktoré sa považujú za ťažké kartely, hrozí pokuta až do výšky 10 % z ich obratu za predchádzajúce uzavreté účtovné obdobie," priblížila jeho hovorkyňa Andrea Wilhelmová.
Ministerstvo financií upozornilo, že zníženie sadzby spotrebnej dane na naftu v roku 2010 na 0,368 eura za liter nezvýšilo spotrebu do takej miery, aby zostali príjmy štátneho rozpočtu rovnaké. Daň na benzín na úrovni 0,514 eura za liter sa podľa neho nemenila od roku 2003. "Z uvedeného je zrejmé, že spotrebná daň v prípade motorového benzínu neovplyvňuje zvyšovanie cien jedného litra benzínu takmer 11 rokov," zdôraznil rezort.
"Neviem, dokedy chcú s prešetrovaním cien benzínu a nafty čakať. Pri každom tankovaní Slovákom krvácajú peňaženky, pretože kompetentné úrady neprešetrujú takéto do očí bijúce podozrenia na kartelové dohody," tvrdí Sulík.
Slovensko má podľa europoslanca najdrahšie pohonné látky v celej Európskej únii napriek tomu, že cena ropy neustále klesá. "Aj po zvážení vplyvu spotrebnej dane, konkurencie a prevádzkových nákladov je stále priestor na zlacnenie benzínu a nafty," myslí si.
Sulík má podozrenie, že medzi prevádzkovateľmi čerpacích staníc existujú kartelové dohody. "To môže byť príčinou, prečo máme v porovnaní so zahraničím vyššie ceny pohonných hmôt. Podal som podnet na Protimonopolný úrad, aby sa páni prebudili a zistili, od čoho sú vlastne platení," uzavrel.
Protimonopolný úrad TASR potvrdil, že Sulíkovým podnetom sa bude zaoberať. "V zmysle zákona o ochrane hospodárskej súťaže platí, že podnikateľom, ktorí sú účastníkmi horizontálnych dohôd medzi priamymi konkurentmi, ktoré sa považujú za ťažké kartely, hrozí pokuta až do výšky 10 % z ich obratu za predchádzajúce uzavreté účtovné obdobie," priblížila jeho hovorkyňa Andrea Wilhelmová.
Ministerstvo financií upozornilo, že zníženie sadzby spotrebnej dane na naftu v roku 2010 na 0,368 eura za liter nezvýšilo spotrebu do takej miery, aby zostali príjmy štátneho rozpočtu rovnaké. Daň na benzín na úrovni 0,514 eura za liter sa podľa neho nemenila od roku 2003. "Z uvedeného je zrejmé, že spotrebná daň v prípade motorového benzínu neovplyvňuje zvyšovanie cien jedného litra benzínu takmer 11 rokov," zdôraznil rezort.