Na Slovensku vnímajú problém nekoncepčnej podpory celoživotného vzdelávania, preto sa spoliehajú viac na vlastné sily a možnosti, než na imaginárnych externých kandidátov zo zahraničia.
Autor TASR
Košice 2. februára (TASR) – IT spoločnosť T-Systems Slovakia, ktorá má svoje zastúpenie i v metropole východu, pociťuje nedostatok vysoko kvalifikovaných pracovníkov v sektore informačno-komunikačných technológií ako na regionálnom, tak i na národnom trhu práce. Tvrdí to riaditeľ pre strategický rozvoj tejto spoločnosti Martin Džbor.
Podľa jeho slov, dlhoročné skúsenosti s poskytovaním pracovných príležitostí máme aj pre uchádzačov zo zahraničia. "V rámci skupiny Deutsche Telekom je u nás zaužívaný program výmeny pracovníkov za účelom rozvoja ich zručností a skúseností," približuje.
V súvislosti s nedostatkom pracovnej sily na Slovensku a prípadným dovozom ľudí zo zahraničia Džbor povedal, že ich zamestnanci majú široké možnosti kariérneho rastu, ako aj prechodu medzi jednotlivými krajinami.
"Z hľadiska zamestnávania občanov iných krajín a mimo existujúce schémy skupiny Deutsche Telekom, pracuje v T-Systems Slovakia niekoľko desiatok 'cudzincov', z rôznych tretích krajín. Z pohľadu kvalifikácie ide o vynikajúco pripravených kandidátov, typicky vysoko motivovaných. Ich motivácia, samozrejme, podlieha veľkej skúške trpezlivosti a ochoty čakať na vybavenie formalít. Momentálne tento proces určite nie je pre firmy v oblasti informačných a komunikačných technológií (IKT) priateľský. Pri rýchlom rozvoji IKT sú často výpadky schopnosti dodať službu niekoľko mesiacov fatálne a vedú k stratám kontraktov so zákazníkmi," zdôrazňuje Džbor.
Vo firme sa preto nespoliehajú na získanie pracovníkov zo zahraničia ako na primárne riešenie dlhodobo neobsadených pozícií. "Naopak, využívame filozofiu zrýchlenia odborného a osobnostného rozvoja existujúcich zamestnancov, ako aj študentov regionálnych univerzít. V rámci spoločnosti sme vyvinuli tréningové programy, ktoré umožňujú zamestnancom s potenciálom rastu vzdelávať sa nielen do hĺbky, ale aj do šírky svojho zamerania. Z dlhodobého hľadiska využívame viac takýchto kandidátov," vysvetlil.
Ako ďalej uviedol, na Slovensku vnímajú problém nekoncepčnej podpory celoživotného vzdelávania, preto sa spoliehajú viac na vlastné sily a možnosti, než na imaginárnych externých kandidátov zo zahraničia.
"Na komplexnejšie pozície si vychovávame vlastných zamestnancov, čím im zároveň vytvárame priestor pre kariérny rast, profesnú realizáciu, ako aj možnosť ovplyvňovať dianie v spoločnosti," povedal Džbor.
Riešenie problému vidia v celkovom prístupe k špecialistom, ktorý aplikujú v ich spoločnosti. "Napríklad, poskytovaním konkurencieschopných benefitov a prispôsobovaním sa ich potrebám v oblasti ďalšieho rozvoja, vzdelávania, work-life balance a podobne," dodal Džbor.
Podľa jeho slov, dlhoročné skúsenosti s poskytovaním pracovných príležitostí máme aj pre uchádzačov zo zahraničia. "V rámci skupiny Deutsche Telekom je u nás zaužívaný program výmeny pracovníkov za účelom rozvoja ich zručností a skúseností," približuje.
V súvislosti s nedostatkom pracovnej sily na Slovensku a prípadným dovozom ľudí zo zahraničia Džbor povedal, že ich zamestnanci majú široké možnosti kariérneho rastu, ako aj prechodu medzi jednotlivými krajinami.
"Z hľadiska zamestnávania občanov iných krajín a mimo existujúce schémy skupiny Deutsche Telekom, pracuje v T-Systems Slovakia niekoľko desiatok 'cudzincov', z rôznych tretích krajín. Z pohľadu kvalifikácie ide o vynikajúco pripravených kandidátov, typicky vysoko motivovaných. Ich motivácia, samozrejme, podlieha veľkej skúške trpezlivosti a ochoty čakať na vybavenie formalít. Momentálne tento proces určite nie je pre firmy v oblasti informačných a komunikačných technológií (IKT) priateľský. Pri rýchlom rozvoji IKT sú často výpadky schopnosti dodať službu niekoľko mesiacov fatálne a vedú k stratám kontraktov so zákazníkmi," zdôrazňuje Džbor.
Vo firme sa preto nespoliehajú na získanie pracovníkov zo zahraničia ako na primárne riešenie dlhodobo neobsadených pozícií. "Naopak, využívame filozofiu zrýchlenia odborného a osobnostného rozvoja existujúcich zamestnancov, ako aj študentov regionálnych univerzít. V rámci spoločnosti sme vyvinuli tréningové programy, ktoré umožňujú zamestnancom s potenciálom rastu vzdelávať sa nielen do hĺbky, ale aj do šírky svojho zamerania. Z dlhodobého hľadiska využívame viac takýchto kandidátov," vysvetlil.
Ako ďalej uviedol, na Slovensku vnímajú problém nekoncepčnej podpory celoživotného vzdelávania, preto sa spoliehajú viac na vlastné sily a možnosti, než na imaginárnych externých kandidátov zo zahraničia.
"Na komplexnejšie pozície si vychovávame vlastných zamestnancov, čím im zároveň vytvárame priestor pre kariérny rast, profesnú realizáciu, ako aj možnosť ovplyvňovať dianie v spoločnosti," povedal Džbor.
Riešenie problému vidia v celkovom prístupe k špecialistom, ktorý aplikujú v ich spoločnosti. "Napríklad, poskytovaním konkurencieschopných benefitov a prispôsobovaním sa ich potrebám v oblasti ďalšieho rozvoja, vzdelávania, work-life balance a podobne," dodal Džbor.