Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: Takmer 9 z 10 Slovákov platí v obchode kartou

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Platobnú kartu vlastní a aktívne využíva 88 % z nich. Stále väčšej obľube sa pritom tešia najmä bezkontaktné karty.

Bratislava 27. marca (TASR) - Používanie platobných kariet je dnes pre Slovákov úplne bežné. Platobnú kartu vlastní a aktívne využíva 88 % z nich. Stále väčšej obľube sa pritom tešia najmä bezkontaktné karty.

Zatiaľ čo v roku 2015 ich vlastnilo 48 % Slovákov, podľa prieskumu spoločnosti MasterCard koncom minulého roka malo a využívalo bezkontaktnú kartu už 68 % ľudí. Podiel zákazníkov preferujúcich bezkontaktné platby tak vzrástol o 20 percentuálnych bodov. Tradičnú platobnú kartu, teda kartu bez možnosti bezkontaktnej platby, používa každý piaty Slovák.

Podľa Josefa Machalu zo spoločnosti MasterCard platobnú kartu nevyužíva len 15 % Slovákov, z toho 7 % ju nevlastní vôbec. Najčastejšie pritom ľudia uvádzajú, že necítia potrebu kartou platiť, pretože im platba v hotovosti nevadí a považujú ju za prirodzenú.

Používanie bezkontaktných kariet je populárne vo všetkých skupinách obyvateľstva, najčastejšie však medzi vzdelanejšími respondentmi a obyvateľmi veľkých miest. Počet opýtaných, ktorí karty nepoužívajú, je vyšší medzi mladými respondentmi, ktorí zatiaľ nemajú viac vlastných prostriedkov a obyvateľmi menších sídiel, kde je zrejme menej príležitostí na ich používanie.

Zatiaľ čo predtým ľudia platili kartou najmä za väčšie nákupy, v posledných rokoch stále viac zákazníkov uhrádza bezhotovostne aj menšie sumy. Štyria z piatich používateľov kariet (80 %) už v kamenných predajniach platia kartou bez ohľadu na veľkosť nákupu, čo je o niečo viac ako v roku 2015 (77 %). Len za väčšie nákupy platí stále kartou 9 % ľudí. Hranica veľkého nákupu je pritom pre väčšinu respondentov 50 eur.

Prieskum realizovala spoločnosť GfK Czech v novembri 2016 na reprezentatívnej vzorke 1500 respondentov internetovej populácie.