Náklady na dobíjanie elektromobilov sú oveľa nižšie než pre benzínové alebo naftové autá, no i tak elektrická energia od minulého roka zdražela.
Autor TASR
Viedeň 19. augusta (TASR) - Rakúska Komora práce (AK) kritizuje neprehľadnosť taríf pre dobíjanie elektromobilov a žiada vytvorenie cenového monitoringu v podobnom štýle, akým je v súčasnosti porovnávanie cien palív. Zodpovednosť by mal niesť energetický regulačný úrad E-Control, ktorý vedie aj register zhruba 4200 verejne dostupných nabíjacích staníc v Rakúsku.
Náklady na dobíjanie elektromobilov sú oveľa nižšie než pre benzínové alebo naftové autá, no i tak elektrická energia od minulého roka zdražela. Navyše sa zväčšili cenové rozdiely medzi jednotlivými tarifami. AK uvádza, že kým vlani boli náklady na 100 kilometrov (km) 4,88 eura, v súčasnosti ide o 4,995 eura. Najdrahšie nabíjanie stojí viac než 2,5-násoboku najlacnejšieho. Najvyššia zmluvná tarifa stojí 8,51 eura na 100 km, najnižšia 2,97 eura.
"V princípe je však porovnateľnosť cien nabíjania pre jednotlivých spotrebiteľov prakticky nemožná," povedal expert AK Michael Soder. Cenové a zúčtovacie metódy sa podobajú skôr procesom v oblasti mobilných komunikácií než tankovania. Existujú totiž základné poplatky, voľné objemy, bezplatná doba nabíjania a E-Roaming.
Veľmi rozdielne sú druhy taríf (zmluvné, paušálne a priame platby) a zúčtovacie jednotky (od presného minútového zúčtovania až po 30-minútové balíky). Aj cenové rozdiely medzi tarifami jednotlivých prevádzkovateľov sú natoľko veľké, že nie je možné porovnať, ktorý je najvýhodnejší. "Takto nemožno jednoznačne odporúčať konkrétny balík alebo tarifu," kritizuje AK.
Náklady na dobíjanie elektromobilov sú oveľa nižšie než pre benzínové alebo naftové autá, no i tak elektrická energia od minulého roka zdražela. Navyše sa zväčšili cenové rozdiely medzi jednotlivými tarifami. AK uvádza, že kým vlani boli náklady na 100 kilometrov (km) 4,88 eura, v súčasnosti ide o 4,995 eura. Najdrahšie nabíjanie stojí viac než 2,5-násoboku najlacnejšieho. Najvyššia zmluvná tarifa stojí 8,51 eura na 100 km, najnižšia 2,97 eura.
"V princípe je však porovnateľnosť cien nabíjania pre jednotlivých spotrebiteľov prakticky nemožná," povedal expert AK Michael Soder. Cenové a zúčtovacie metódy sa podobajú skôr procesom v oblasti mobilných komunikácií než tankovania. Existujú totiž základné poplatky, voľné objemy, bezplatná doba nabíjania a E-Roaming.
Veľmi rozdielne sú druhy taríf (zmluvné, paušálne a priame platby) a zúčtovacie jednotky (od presného minútového zúčtovania až po 30-minútové balíky). Aj cenové rozdiely medzi tarifami jednotlivých prevádzkovateľov sú natoľko veľké, že nie je možné porovnať, ktorý je najvýhodnejší. "Takto nemožno jednoznačne odporúčať konkrétny balík alebo tarifu," kritizuje AK.