Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Ekonomika

Tesla zostáva jednotkou na nemeckom trhu s elektromobilmi

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Nemecký trh s elektromobilmi je slabší, ako sa zdá, uviedol Dudenhöffer.

Flensburg 9. júla (TASR) - Tesla zostáva jednotkou na nemeckom trhu s elektromobilmi, ale náskok pred značkou VW sa zmenšuje. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

Podľa údajov nemeckého Spolkového úradu pre motorové vozidlá KBA bolo od januára do júna novo zaregistrovaných 36.400 vozidiel značky Tesla a 34.400 elektromobilov značky VW. V druhej polovici roka by sa podľa odborníka z odvetvia Ferdinanda Dudenhöffera mohol boj o podiel na trhu ešte viac zintenzívniť a elektromobily výrazne zlacnieť.

Tesla v druhej polovici roka 2022 zobrala VW korunu na nemeckom trhu elektromobilov. Teraz spoločnosť Elona Muska obhájila svoje prvenstvo. Náskok sa však zmenšil zo 7400 na 2000 vozidiel. Trhové podiely značiek predstavovali 16,5 %, respektíve 15,6 %. Celkovo bolo v 1. polroku 2023 v Nemecku registrovaných 220.200 nových elektromobilov.

Za oboma lídrami je zreteľný odstup, keď nasledujú Mercedes so 16.900, Audi so 14.400 a BMW s 12.800 predanými elektromobilmi v 1. polroku a trhovými podielmi medzi 7,7 % a 5,8 %.

Nemecký trh s elektromobilmi je slabší, ako sa zdá, uviedol Dudenhöffer. "Čísla registrácií, ktoré v súčasnosti vidíme, ukazujú včerajšiu realitu." Dodáva, že súčasné dodávky reflektujú predovšetkým nevybavené objednávky. "Na druhej strane, nové objednávky sú výrazne nižšie ako v roku 2022."

Hlavným dôvodom je podľa neho pokles štátnych dotácií. Napriek tomu sú počty registrácií elektromobilov piatich lídrov trhu v porovnaní s prvým polrokom 2022 vyššie. V porovnaní s 1. polrokom 2022 však odbyt všetkých značiek okrem Mercedesu, ktorý profitoval z elektrickej triedy E, klesli. Jedným z dôvodov je tiež zníženie podpory na prelome rokov, čo spôsobilo extrémny nárast predaja v decembri a prepad v januári.

A niektoré ďalšie značky sú na tom ešte horšie: "Predaj značiek, ktoré majú veľký počet malých modelov a vozidiel nižšej strednej triedy, v niektorých prípadoch prudko klesol, pretože v tomto segmente je najciteľnejší pokles dotácií," uviedol Dudenhöffer. To sa odráža aj v údajoch KBA: Renault, Opel, Fiat a do určitej miery aj Hyundai, ktoré ešte pred rokom zaznamenali dobré výsledky, stratili pôdu pod nohami.

Dudenhöffer pripisuje skutočnosť, že VW sa vyhol prepadu, tomu, že v poslednom čase poskytol viac zliav. A to by mohol byť len začiatok. "Očakávam ostrú cenovú vojnu na európskom trhu s elektromobilmi," uviedol pre DPA. "Tesla za posledných 15 mesiacov vyrobila podstatne viac vozidiel, ako predala, a v Číne už nemôže svoje autá hádzať na trh so zľavami. V dôsledku toho sa cenová vojna presúva do Európy."

Tento vplyv zasiahne nemecký trh, ktorý je už teraz slabý. "Ceny Tesly by v dôsledku toho mohli klesnúť o ďalších 5 % až 10 %," očakáva Dudenhöffer. Treba však podľa neho počkať, ako ďaleko zájdu ostatné značky: "Pre spotrebiteľov to môže byť dobrá správa, ale výrobcom to spôsobí problémy".