Ambíciou rezortu hospodárstva v roku 2012 je podľa ministra vytvoriť právny rámec poskytovania investičnej pomoci.
Autor TASR
Bratislava 15. júla (TASR) - Prvé dni na čele Ministerstva hospodárstva (MH) SR podľa slov jeho šéfa Tomáša Malatinského (nominant Smeru-SD) boli najmä o neodkladnom riešení a ukončení prípravy 3. energetického balíčka pre hroziacu vysokú pokutu pre vyše ročný sklz transponovania smerníc a nariadení Európskej komisie (EK).
"Ako som zistil ihneď po príchode na ministerstvo pri preberaní agendy, tak uplynulé dva roky neboli pre energetické zákony vôbec priaznivé a Európska komisia v konaní v poslednom štádiu hrozila súdnym sporom. Následne by hrozila Slovenskej republike pokuta. Dnes po intenzívnych rokovaniach a schválení vládou SR sú oba zákony v Národnej rade SR. Podarilo sa rokovaniami s EK docieliť obojstrannú dohodu o definitívnom termíne a verím, že bez sankcií," uviedol pre TASR pri hodnotení 100 dní vlády SR minister Malatinský.
Prvých 100 dní vlády podľa neho nebolo len o práci na zákonoch, ale aj o preberaní agendy a prijímaní veľvyslancov, kde sa podarilo dohodnúť viacero návštev. "Medzi významné považujem nastavenie spolupráce v oblasti priemyselného výskumu a experimentálneho vývoja s vládou izraelského štátu a rad ďalších bilaterálnych dohôd s viac ako dvadsiatimi veľvyslancami rôznych štátov," poznamenal.
Príprava strategického dokumentu, vyplývajúceho z Programového vyhlásenia vlády, bola podľa Malatinského na dennom poriadku a rokovaniami sa dospelo ku konečnej verzii. V rámci tohto materiálu na obdobie rokov 2012 až 2016 si MH SR stanovilo rad ambicióznych cieľov, ktoré sú zamerané najmä na zlepšovanie podnikateľského prostredia, znižovanie administratívnej záťaže, podporu konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky a zabezpečenie stabilnej surovinovo-energetickej základne pre priemysel a služby.
"Za veľmi dôležité považujem podporovať investície v odvetviach s vysokou pridanou hodnotou, ktoré predstavujú významný podiel pre SR. Mojím cieľom je pripraviť novelu zákona o investičnej pomoci, ktorá bude riešiť výšku investičnej pomoci vzhľadom na odvetvie práve s vysokou pridanou hodnotou," povedal Malatinský a dodal, že rozhodovanie - schvaľovanie investičnej pomoci bude založené na analýze nákladov a prínosov, vrátane posúdenia rizika a predvídateľného vplyvu na príslušný sektor a sociálno-ekonomickú situáciu daného regiónu.
"Ambíciou Ministerstva hospodárstva SR v roku 2012 je vytvoriť prehľadný právny rámec poskytovania investičnej pomoci, ktorý bude prispievať k vytváraniu dôveryhodného podnikateľského prostredia pre domácich a zahraničných investorov v SR," dodal.
J. MIŠKOV: Pôsobenie T. Malatinského na MH SR hodnotím zatiaľ zdržanlivo
Pôsobenie Tomáša Malatinského (nominant Smeru–SD) na čele Ministerstva hospodárstva (MH) SR hodnotí jeho predchodca v úrade ministra Juraj Miškov (SaS) "zatiaľ zdržanlivo", pretože nepredložil na rokovanie vlády a parlamentu žiaden zo zásadných iniciatívnych materiálov, s výnimkou 3. energetického liberalizačného balíčka.
"Ten pozostáva zo zákona o energetike, ktorý je v podstate identickým návrhom, ktorý som predkladal do parlamentu ako minister hospodárstva SR, a zo zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Žiaľ, práve tento zákon o regulácii je veľmi nešťastný, pretože ide totiž o návrh, ktorý presadzuje súčasný predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), nominant strany Smer-SD pán Jozef Holjenčík," uviedol pre TASR Miškov pri hodnotení 100 dní vlády SR.
"Okrem toho, že mu (Holjenčíkovi – pozn. TASR) dáva nevídané kompetencie nad rámec európskej smernice a výrazným spôsobom zasahuje do podnikateľských slobôd, zároveň mu umožňuje "sedieť" na dvoch stoličkách, poberať dva platy a zavádza zákonom (!) zlaté padáky vo výške takmer 140.000 eur. Pevne verím, že sa nám predloženými pozmeňovacími návrhmi v parlamente podarí odstrániť vymoženosti, ktoré si predseda ÚRSO do spomínaného zákona 'preloboval'," zdôraznil.
"Očakával by som od súčasného ministra hospodárstva SR výraznejšie presadzovanie záujmov zamestnávateľov, keďže sám pochádza z ich prostredia, najmä kritické hodnotenie zámerov svojich rezortných kolegov, ktoré s určitosťou poškodia podnikateľské prostredie," podčiarkol exminister hospodárstva. Ide predovšetkým o pripravované zmeny v daniach, odvodoch a ohlasované škodlivé zmeny v Zákonníku práce.
"Nami zriadený Inštitút hospodárskych analýz na Ministerstve hospodárstva SR mu vie vypracovať dôkladné zhodnotenie všetkých dopadov na podnikateľské prostredie a minister má možnosť návrhy s negatívnym dopadom rozporovať vo vláde SR," dodal Miškov.
"Ako som zistil ihneď po príchode na ministerstvo pri preberaní agendy, tak uplynulé dva roky neboli pre energetické zákony vôbec priaznivé a Európska komisia v konaní v poslednom štádiu hrozila súdnym sporom. Následne by hrozila Slovenskej republike pokuta. Dnes po intenzívnych rokovaniach a schválení vládou SR sú oba zákony v Národnej rade SR. Podarilo sa rokovaniami s EK docieliť obojstrannú dohodu o definitívnom termíne a verím, že bez sankcií," uviedol pre TASR pri hodnotení 100 dní vlády SR minister Malatinský.
Prvých 100 dní vlády podľa neho nebolo len o práci na zákonoch, ale aj o preberaní agendy a prijímaní veľvyslancov, kde sa podarilo dohodnúť viacero návštev. "Medzi významné považujem nastavenie spolupráce v oblasti priemyselného výskumu a experimentálneho vývoja s vládou izraelského štátu a rad ďalších bilaterálnych dohôd s viac ako dvadsiatimi veľvyslancami rôznych štátov," poznamenal.
Príprava strategického dokumentu, vyplývajúceho z Programového vyhlásenia vlády, bola podľa Malatinského na dennom poriadku a rokovaniami sa dospelo ku konečnej verzii. V rámci tohto materiálu na obdobie rokov 2012 až 2016 si MH SR stanovilo rad ambicióznych cieľov, ktoré sú zamerané najmä na zlepšovanie podnikateľského prostredia, znižovanie administratívnej záťaže, podporu konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky a zabezpečenie stabilnej surovinovo-energetickej základne pre priemysel a služby.
"Za veľmi dôležité považujem podporovať investície v odvetviach s vysokou pridanou hodnotou, ktoré predstavujú významný podiel pre SR. Mojím cieľom je pripraviť novelu zákona o investičnej pomoci, ktorá bude riešiť výšku investičnej pomoci vzhľadom na odvetvie práve s vysokou pridanou hodnotou," povedal Malatinský a dodal, že rozhodovanie - schvaľovanie investičnej pomoci bude založené na analýze nákladov a prínosov, vrátane posúdenia rizika a predvídateľného vplyvu na príslušný sektor a sociálno-ekonomickú situáciu daného regiónu.
"Ambíciou Ministerstva hospodárstva SR v roku 2012 je vytvoriť prehľadný právny rámec poskytovania investičnej pomoci, ktorý bude prispievať k vytváraniu dôveryhodného podnikateľského prostredia pre domácich a zahraničných investorov v SR," dodal.
J. MIŠKOV: Pôsobenie T. Malatinského na MH SR hodnotím zatiaľ zdržanlivo
Pôsobenie Tomáša Malatinského (nominant Smeru–SD) na čele Ministerstva hospodárstva (MH) SR hodnotí jeho predchodca v úrade ministra Juraj Miškov (SaS) "zatiaľ zdržanlivo", pretože nepredložil na rokovanie vlády a parlamentu žiaden zo zásadných iniciatívnych materiálov, s výnimkou 3. energetického liberalizačného balíčka.
"Ten pozostáva zo zákona o energetike, ktorý je v podstate identickým návrhom, ktorý som predkladal do parlamentu ako minister hospodárstva SR, a zo zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Žiaľ, práve tento zákon o regulácii je veľmi nešťastný, pretože ide totiž o návrh, ktorý presadzuje súčasný predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), nominant strany Smer-SD pán Jozef Holjenčík," uviedol pre TASR Miškov pri hodnotení 100 dní vlády SR.
"Okrem toho, že mu (Holjenčíkovi – pozn. TASR) dáva nevídané kompetencie nad rámec európskej smernice a výrazným spôsobom zasahuje do podnikateľských slobôd, zároveň mu umožňuje "sedieť" na dvoch stoličkách, poberať dva platy a zavádza zákonom (!) zlaté padáky vo výške takmer 140.000 eur. Pevne verím, že sa nám predloženými pozmeňovacími návrhmi v parlamente podarí odstrániť vymoženosti, ktoré si predseda ÚRSO do spomínaného zákona 'preloboval'," zdôraznil.
"Očakával by som od súčasného ministra hospodárstva SR výraznejšie presadzovanie záujmov zamestnávateľov, keďže sám pochádza z ich prostredia, najmä kritické hodnotenie zámerov svojich rezortných kolegov, ktoré s určitosťou poškodia podnikateľské prostredie," podčiarkol exminister hospodárstva. Ide predovšetkým o pripravované zmeny v daniach, odvodoch a ohlasované škodlivé zmeny v Zákonníku práce.
"Nami zriadený Inštitút hospodárskych analýz na Ministerstve hospodárstva SR mu vie vypracovať dôkladné zhodnotenie všetkých dopadov na podnikateľské prostredie a minister má možnosť návrhy s negatívnym dopadom rozporovať vo vláde SR," dodal Miškov.