Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Toyota testuje vozidlá, ktoré medzi sebou komunikujú

ilustračná foto Foto: TASR

Toyota predpokladá, že bezpečnostný systém v budúcnosti pomôže vodičom, aby brzdili rýchlejšie a účinnejšie a zabránilo sa tak nárazu do vozidla, ktoré náhle prudko spomalí alebo zastane pred nimi.

Susuno 12. novembra (TASR) - Toyota Motor testuje autá so zdokonaleným inteligentným dopravným systémom (ITS). Umožňuje, aby vozidlá medzi sebou komunikovali, ale informácie prijímajú aj od prícestných informačných zariadení a riadia sa nimi. Vďaka systému sa predchádza kolíznym situáciám medzi autami, prehliadnutiu červeného svetla na križovatke, nespozorovaniu vozidla v mŕtvom uhle pri zaraďovaní sa do hlavného prúdu z vedľajšieho alebo nespozorovaniu chodcov na priechode. Vozidlá sú schopné vymieňať si informácie medzi sebou.

Autá so systémom sa skúšajú v testovacom areáli, ktorý sa rozkladá na ploche 3,5 ha neďaleko sopky Fudži. Dnes si tento systém v prefektúre Šizoku vyskúšali aj japonskí novinári. Predstavitelia koncernu ich informovali, že sa na japonských cestách začne testovať od roku 2014. Bude sa overovať aj v Spojených štátoch, ale zatiaľ sa na tieto skúšky ešte nestanovil termín.

Predstavitelia Toyoty predpokladajú, že bezpečnostný systém by mal prispieť k zníženiu nehodovosti, lebo takmer polovica nehôd sa stane na križovatkách.

Koncern Nissan Motor, rival Toyoty, nedávno predstavil vozidlá vybavené systémom, vďaka ktorému dokážu zastaviť v prípade nebezpečenstva samy od seba, samy zaparkovať alebo zareagovať na chodca, ktorý im náhle vstúpi do dráhy.

Toyota predpokladá, že nový bezpečnostný systém v budúcnosti pomôže vodičom, aby brzdili rýchlejšie a účinnejšie a zabránilo sa tak nárazu do vozidla, ktoré náhle prudko spomalí alebo zastane pred nimi. Vývojári Toyoty tvrdia, že vodiči často v kolíznych situáciách neskočia na brzdu včas a silno, lebo spanikária. V Japonsku dosahujú nárazy do vozidla zozadu až 34-% podiel na celkovom počte dopravných nehôd. Čelných zrážok je o 7 % menej.

Autá, ktoré dokážu zastaviť samy od seba, prípadne sa rozbehnúť, alebo vyhnúť sa kolízii, už nie sú podľa odborníkov v oblasti vývoja inteligentných dopravných systémov hudbou ďalekej budúcnosti.

Informovala o tom agentúra AP.