Vláda Nemecka taktiež vyzvala Washington, po jeho víkendovej agresívnej rétorike, aby si nevybral nesprávnu cestu.
Autor TASR
Berlín 5. marca (TASR) - Transatlantická obchodná vojna by poškodila Európu aj USA, varovala v pondelok nemecká vláda. A vyzvala Washington, po jeho víkendovej agresívnej rétorike, aby si nevybral "nesprávnu cestu".
"Obchodná vojna nie je v záujme Nemecka, Európy, ani Ameriky," povedal novinárom Steffen Seibert, hovorca kancelárky Angely Merkelovej po tom, čo sa americký prezident Donald Trump cez víkend vyhrážal zavedením ciel na dovoz automobilov z Európskej únie (EÚ).
Pripomenul, že zatvorenie trhu a protekcionizmus sú nesprávnou cestou. Takéto opatrenia negatívne ovplyvnia medzinárodnú obchodnú výmenu aj priemysel, a predovšetkým ublížia zamestnancom a spotrebiteľom na oboch stranách Atlantiku, dodal.
Rozhodnutie USA o zavedení ciel na oceľ a hliník minulý týždeň vyvolalo obavy z obchodnej vojny. Brusel na oplátku pohrozil clami na celú škálu amerických produktov, od motocyklov, cez džínsy až po pomarančový džús.
"Nebudeme sedieť so založenými rukami, keď je ohrozený európsky priemysel a pracovné miesta," povedal šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker.
Reakcia EÚ je podobná jej krokom počas tzv. "oceliarskej vojny" v roku 2003, ktorú vyvolala administratíva prezidenta Georgea W. Busha. Brusel vtedy primäl USA, aby ustúpili skôr, ako EÚ pristúpi k činom.
Teraz však prezident Trump v sobotu (3.3.) pohrozil, že ak EÚ uskutoční svojej plány, USA "jednoducho zavedú daň na autá zo starého kontinentu, ktoré voľne prúdia do USA".
Nová hrozba nasledovala po jeho vyhlásení v piatok (2.3.), že "obchodné vojny sú dobré a ľahko sa vyhrajú" v reakcii na počiatočný rozruch okolo ciel na dovoz kovov.
Berlín bude spolu s Francúzskom aj ďalšími štátmi EÚ a Komisiou veľmi pozorne sledovať, čo vláda USA podnikne tento týždeň, a potom vyhodnotí správnu reakciu, povedal Seibert.
"Budeme brániť otvorené trhy, voľné trhy," dodal.
Automobilový priemysel je najväčší nemecký sektor. Zamestnáva približne 800.000 ľudí po celej krajine a tisícky ďalších po celom svete.
Napriek tomu nemecké vozidlá majú podľa združenia VDA iba 7,9-% podiel na americkom automobilovom trhu.
Nemecké automobilky totiž okrem exportu do USA mnohé svoje modely, určené pre severoamerický trh, vyrábajú priamo v Spojených štátoch. Vlani tam vyprodukovali 803.000 áut.
Závod BMW v Spartanburgu v Južnej Karolíne zamestnáva 10.000 ľudí, ktorí vyrábajú približne 1400 vozidiel denne.
"Obchodná vojna nie je v záujme Nemecka, Európy, ani Ameriky," povedal novinárom Steffen Seibert, hovorca kancelárky Angely Merkelovej po tom, čo sa americký prezident Donald Trump cez víkend vyhrážal zavedením ciel na dovoz automobilov z Európskej únie (EÚ).
Pripomenul, že zatvorenie trhu a protekcionizmus sú nesprávnou cestou. Takéto opatrenia negatívne ovplyvnia medzinárodnú obchodnú výmenu aj priemysel, a predovšetkým ublížia zamestnancom a spotrebiteľom na oboch stranách Atlantiku, dodal.
Rozhodnutie USA o zavedení ciel na oceľ a hliník minulý týždeň vyvolalo obavy z obchodnej vojny. Brusel na oplátku pohrozil clami na celú škálu amerických produktov, od motocyklov, cez džínsy až po pomarančový džús.
"Nebudeme sedieť so založenými rukami, keď je ohrozený európsky priemysel a pracovné miesta," povedal šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker.
Reakcia EÚ je podobná jej krokom počas tzv. "oceliarskej vojny" v roku 2003, ktorú vyvolala administratíva prezidenta Georgea W. Busha. Brusel vtedy primäl USA, aby ustúpili skôr, ako EÚ pristúpi k činom.
Teraz však prezident Trump v sobotu (3.3.) pohrozil, že ak EÚ uskutoční svojej plány, USA "jednoducho zavedú daň na autá zo starého kontinentu, ktoré voľne prúdia do USA".
Nová hrozba nasledovala po jeho vyhlásení v piatok (2.3.), že "obchodné vojny sú dobré a ľahko sa vyhrajú" v reakcii na počiatočný rozruch okolo ciel na dovoz kovov.
Berlín bude spolu s Francúzskom aj ďalšími štátmi EÚ a Komisiou veľmi pozorne sledovať, čo vláda USA podnikne tento týždeň, a potom vyhodnotí správnu reakciu, povedal Seibert.
"Budeme brániť otvorené trhy, voľné trhy," dodal.
Automobilový priemysel je najväčší nemecký sektor. Zamestnáva približne 800.000 ľudí po celej krajine a tisícky ďalších po celom svete.
Napriek tomu nemecké vozidlá majú podľa združenia VDA iba 7,9-% podiel na americkom automobilovom trhu.
Nemecké automobilky totiž okrem exportu do USA mnohé svoje modely, určené pre severoamerický trh, vyrábajú priamo v Spojených štátoch. Vlani tam vyprodukovali 803.000 áut.
Závod BMW v Spartanburgu v Južnej Karolíne zamestnáva 10.000 ľudí, ktorí vyrábajú približne 1400 vozidiel denne.