Voľné plochy v rámci areálu automobilky majú potenciál vyprodukovať ročne až 1000 ton biomasy, z ktorej sa v bioplynovej stanici získa viac ako 200 MWh elektrickej energie a 220 MWh tepla.
Autor TASR
Trnava 27. decembra (TASR) - Trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën Slovakia v spolupráci s Centrom výskumu rastlinnej výroby (CVRV) Piešťany spustila na jeseň 2012 projekt produkcie biomasy pre bioenergetické využitie.
Potenciál zelenej biomasy trávnatých a ďatelinovo-trávnatých porastov na voľných plochách, ktoré automobilka bezplatne poskytne vedeckému ústavu, sa využije na produkciu "zelenej energie". Ide o pilotný projekt na Slovensku aj v rámci skupiny PSA Peugeot Citroën.
Voľné plochy v rámci areálu automobilky, ako informoval jej hovorca Peter Švec, majú potenciál vyprodukovať ročne až 1000 ton biomasy, z ktorej sa v bioplynovej stanici získa viac ako 200 MWh elektrickej energie a 220 MWh tepla. Zároveň vypestované trávnaté porasty dokážu viazať oxid uhličitý v množstve viac ako 60 ton ročne.
"Takéto využitie pôdy bude mať aj pozitívne environmentálne dopady na životné prostredie, najmä na zníženie prašnosti a erózie v areáli, na udržiavanie vody a oxidu uhličitého v pôde. Kooperácia predstavuje aj príspevok automobilového závodu k rozvoju a využívaniu obnoviteľných zdrojov energie. Trnavská automobilka takto praktickým spôsobom napĺňa stratégiu trvalo udržateľného rozvoja a prispieva k rozvoju vedy a výskumu na Slovensku," vysvetlil Švec.
Koniec projektu je naplánovaný na rok 2017. "Počas piatich rokov získa CVRV dostatok skúseností s využitím trávnatých porastov na produkciu bioplynu tak, aby výsledky výskumu mohli byť široko aplikované. Energetický potenciál využitia biomasy je na Slovensku obrovský a našou snahou je preto inšpirovať aj ostatných k podpore a rozvoju využívania obnoviteľných zdrojov energie," doplnil Ladislav Halász z oddelenia ochrany životného prostredia PSA Peugeot Citroën Slovakia.
Produkcia odpadov v trnavskej automobilke v pomere na jedno vyrobené vozidlo sa v roku 2012 znížila o 6 %. Objem emisií prchavých organických látok počas uplynulého roka klesol o 5 %. Spotreba elektrickej energie na jedno vyrobené vozidlo sa v roku 2012 medziročne znížila až takmer o 17 % a spotreba vody o 8 %. Žiadny odpad vyprodukovaný pri výrobe automobilov alebo v administratíve sa nevyváža na skládku odpadov.
Potenciál zelenej biomasy trávnatých a ďatelinovo-trávnatých porastov na voľných plochách, ktoré automobilka bezplatne poskytne vedeckému ústavu, sa využije na produkciu "zelenej energie". Ide o pilotný projekt na Slovensku aj v rámci skupiny PSA Peugeot Citroën.
Voľné plochy v rámci areálu automobilky, ako informoval jej hovorca Peter Švec, majú potenciál vyprodukovať ročne až 1000 ton biomasy, z ktorej sa v bioplynovej stanici získa viac ako 200 MWh elektrickej energie a 220 MWh tepla. Zároveň vypestované trávnaté porasty dokážu viazať oxid uhličitý v množstve viac ako 60 ton ročne.
"Takéto využitie pôdy bude mať aj pozitívne environmentálne dopady na životné prostredie, najmä na zníženie prašnosti a erózie v areáli, na udržiavanie vody a oxidu uhličitého v pôde. Kooperácia predstavuje aj príspevok automobilového závodu k rozvoju a využívaniu obnoviteľných zdrojov energie. Trnavská automobilka takto praktickým spôsobom napĺňa stratégiu trvalo udržateľného rozvoja a prispieva k rozvoju vedy a výskumu na Slovensku," vysvetlil Švec.
Koniec projektu je naplánovaný na rok 2017. "Počas piatich rokov získa CVRV dostatok skúseností s využitím trávnatých porastov na produkciu bioplynu tak, aby výsledky výskumu mohli byť široko aplikované. Energetický potenciál využitia biomasy je na Slovensku obrovský a našou snahou je preto inšpirovať aj ostatných k podpore a rozvoju využívania obnoviteľných zdrojov energie," doplnil Ladislav Halász z oddelenia ochrany životného prostredia PSA Peugeot Citroën Slovakia.
Produkcia odpadov v trnavskej automobilke v pomere na jedno vyrobené vozidlo sa v roku 2012 znížila o 6 %. Objem emisií prchavých organických látok počas uplynulého roka klesol o 5 %. Spotreba elektrickej energie na jedno vyrobené vozidlo sa v roku 2012 medziročne znížila až takmer o 17 % a spotreba vody o 8 %. Žiadny odpad vyprodukovaný pri výrobe automobilov alebo v administratíve sa nevyváža na skládku odpadov.