Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Tržby českých e-shopov boli počas vianočnej sezóny rekordné

Online nakupovanie - Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Zákazníci pred Vianocami minuli za tovar on-line 31,5 miliardy Kč (1,17 miliardy eur). To predstavuje takmer tretinu z celkových tohtoročných tržieb v e-shopoch - 97 miliárd Kč.

Praha 28. decembra (TASR) - Rovnako ako v predošlých rokoch, aj tieto Vianoce boli pre české internetové obchody rekordné. Zákazníci pred Vianocami minuli za tovar on-line 31,5 miliardy Kč (1,17 miliardy eur). To predstavuje takmer tretinu z celkových tohtoročných tržieb v e-shopoch - 97 miliárd Kč. Na e-shopy tak tento rok pripadá každá jedenásta koruna, ktorú Česi v maloobchode minuli.

Čísla zverejnila Asociácia pre elektronickú komerciu (APEK). V predvianočnom období, do ktorého asociácia počíta obdobie od začiatku októbra do Štedrého dňa, medziročne vzrástli tržby podľa jej štatistík o viac ako 20 %. Poradenská firma Acomware, ktorá berie do úvahy len november a december, hlási vo svojom odhade dokonca medziročné zvýšenie o 25,8 %.

Najväčší záujem medzi zákazníkmi bol tradične o hračky, elektroniku, ale aj oblečenie, kozmetické produkty či knihy. Najčastejšie spotrebitelia za nákup on-line minuli 2000 až 5000 Kč.

Mierne sa zmenilo rozloženie dní s najvyššími obratmi. Tradične je za najsilnejší považovaný týždeň v období desiatich dní pred Štedrým dňom. A aj tento rok to tak bolo: "Vrchol vianočných predajov dosiahla česká e-commerce v týždni od 12. decembra, počas ktorého sa hodnoty e-obratov v jednotlivých dňoch pohybovali vo výške presahujúcej 800 miliónov korún," uviedol výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška.

Bez spresnenia konkrétnej hodnoty označil 15. december za obchodne najsilnejší deň aj najväčší český e-shop Alza.cz. Zároveň počas týždňa okolo tohto dátumu tržby Alzy podľa vlastného oznámenia prvýkrát v histórii dosiahli 1 miliardu Kč za týždeň.



Vrcholiaci december mal však tento rok z hľadiska tržieb opäť silnejšieho konkurenta. "Veľmi úspešný z hľadiska predaja bol už november. V jeho priebehu došlo tiež k razantnému nárastu," uviedol Vetyška. Kamil Gric z Acomware dokonca tvrdí, že podľa ich odhadov bola marketingová akcia e-shopov nazývaná Čierny piatok (Black Friday - tento rok v piatok 25. novembra) vôbec najsilnejším dňom.

"Pripísal by som to výraznej marketingovej kampani jednotlivých obchodov, pred ktorou bolo tento rok ťažké sa schovať," hodnotí Gric.

Po vianočnom návale prichádza čas na finálne odhady celoročných tržieb. Tie tento rok APEK vyčísľuje na 97 miliárd Kč, čo je oproti vlaňajším 81 miliardám viac o 19,7 %. Zároveň sa čoraz viac zvyšuje podiel e-shopov na celkovom maloobchode. Tento rok by mal objem elektronickej komercie predstavovať 9,2 % z celého maloobchodu.