Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 2. november 2024
< sekcia Ekonomika

Francúzsky cestovný ruch stále zápasí s problémami

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Francúzsko pred letnou sezónou zmiernilo svoje cestovné pravidlá a zaradilo krajiny do červeného, oranžového a zeleného zoznamu.

Paríž 22. augusta (TASR) - Francúzsko bolo pred pandémiou nového koronavírusu najnavštevovanejšou krajinou sveta. No aj napriek zmierneniu cestovných obmedzení v uliciach Paríža nebadať žiadne davy turistov ani na Monu Lisu sa nestojí v radoch ako v minulosti. Francúzska metropola tak stráca nádej, že sa po vlaňajšej mizérii v dôsledku pandemických obmedzení tento rok situácia v turistickom priemysle citeľne zlepší.

Podľa odhadu úradu pre cestovný ruch Paríž navštívilo v období od júna do augusta 3,6 milióna až 4,7 milióna turistov. To je stále oveľa menej ako 10 miliónov návštevníkov v rovnakom období 2019, čo bol posledný rok pred pandémiou. Za celý minulý rok však navštívilo Paríž iba 2,6 milióna turistov.

„Keďže klienti z diaľky neprichádzajú, má to značný vplyv,“ povedal Didier Arino, riaditeľ cestovnej kancelárie Protourisme.

Francúzsko pred letnou sezónou zmiernilo svoje cestovné pravidlá a zaradilo krajiny do červeného, oranžového a zeleného zoznamu, ktorý určuje, či si návštevníci musia pred príchodom urobiť test na ochorenie COVID-19, prípadne či musia ísť do karantény.

Múzeá a ďalšie kultúrne zariadenia sa po dlhej prestávke opäť otvorili, aj keď návštevníci musia predložiť dôkaz o očkovaní alebo negatívne testy.

Ale počty turistov v Paríži sú stále sklamaním. Podľa Arina je obsadenosť hotelov v hlavnom meste horšia ako inde vo Francúzsku, pričom tržby klesli až o 60 %.

Romain Jouhaud, generálny riaditeľ 4 Roues Sous 1 Parapluie, spoločnosti, ktorá v hlavnom meste ponúka prehliadky klasickým francúzskym automobilom, uviedol, že v lete mal iba 120 zákazníkov v porovnaní s 360 v roku 2019. Väčšina jeho klientov je z USA a Austrálie.

„Snažíme sa získať o niečo viac francúzskych klientov, ale problémom je, že naša priemerná cena (150 eur) je trochu vysoká,“ povedal s tým, že Francúzi zvyčajne míňajú menej ako cudzinci.

Absencia turistov tvrdo zasiahla aj sprievodcov, informovalo združenie sprievodcov FNGIC, pričom ich aktivita v regióne Ile-de-France, ktorého súčasťou je aj Paríž, klesla o viac ako 80 %.

„Paríž je zrkadlom veľkých európskych metropol,“ povedal Arino. „Všetci majú problémy. A čím viac sú závislí od zahraničných klientoch, tým je to náročnejšie.“

Ilustračná snímka.
Foto: TASR/AP


Spoločnosti Vedettes de Paris, ktorá prevádzkuje vyhliadkové lode, klesol obrat o 50 % v porovnaní s rokom 2019. Francúzski klienti, ktorí pred pandémiou tvorili zhruba polovicu pasažierov, mali tento rok prevahu 65 %.

Aj Eiffelova veža sa znovu otvorila v polovici júla po deväťmesačnej prestávke, ale denne ju navštívilo iba 13.000 ľudí, čo je zhruba polovica obvyklého počtu. Približne 50 % z nich sú Francúzi v porovnaní s 20 % v minulosti. Podobne sú na tom múzeá a ďalšie atrakcie.

Podľa Francoisa Frassiera, riaditeľa spoločnosti Compagnie des Alpes, ktorá vlastní múzeum voskových figurín a zábavné parky, pred pandémiou bola polovica návštevníkov zo zahraničia. Tento rok je to len 10 %.