Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Uber vytláča z trhu aj firmy, ktoré sa živia prenájmom áut

Sídlo spoločnosti Uber, archívne foto Foto: TASR/AP

Mnohí Američania si počas služobnej cesty zvykli prenajímať autá, aj keď nenajazdili veľa kilometrov. Teraz však na kratšie trasy využívajú aplikáciu Uber.

New York 25. apríla (TASR) - Taxikári nie sú jedinými obeťami americkej aplikácie Uber, ktorá umožňuje objednať si lacný odvoz na požadované miesto. Výpisy z finančných transakcií odhalili, že v USA vytláča z trhu aj firmy, ktoré sa živia prenájmom áut. Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Podľa najnovších údajov spoločnosti Certify, ktorá je v Severnej Amerike druhým najväčším poskytovateľom softvéru na zúčtovanie cestovných výdavkov na služobných cestách, Uber sa v 1. kvartáli 2016 podieľal 43 % na firemných cestovných výdavkoch, zatiaľ čo požičovne áut 40 %. Uber prvýkrát predbehol autopožičovne už vo 4. kvartáli 2015 a odvtedy svoj náskok zvyšuje.

Keďže služby Uber sú veľa lacnejšie ako prenájom auta, odrazilo sa to aj na preferenciách podnikateľov na služobných cestách.

Transakcie firiem, ktoré prenajímajú autá, za uplynulé dva roky klesli o 15 %, píše Bloomberg. Tento pokles je síce menší ako v prípade taxikárov, ktorí v rovnakom období zaznamenali 23-% zníženie, ale má tendenciu prepadať sa ešte hlbšie.

Mnohí Američania si počas služobnej cesty zvykli prenajímať autá, aj keď nenajazdili veľa kilometrov. Teraz však na kratšie trasy využívajú aplikáciu Uber. Tá im totiž umožňuje veľmi jednoducho objednať odvoz na dané miesto. Klient sa vďaka nej môže cez smartfón spojiť so súkromnými vodičmi, ktorých preverila spoločnosť Uber. Vždy, keď potrebujete auto, stačí v aplikácii zadať požiadavku a systém automaticky kontaktuje vodiča, ktorý je najbližšie. Ceny sú, samozrejme, oveľa nižšie ako v požičovni či v klasickej taxislužbe.

Požičovne áut sa teraz snažia nájsť spôsob, ako sa udržať na trhu. Namiesto denného prenájmu najnovšie prišli s ponukou tzv. carshare programu, ktorý umožňuje viacerým klientom deliť sa o jedno auto a využívať ho len pár hodín.

Niektoré automobilky, ktoré tradične považujú autopožičovne za spôsob, ako zoznámiť klientov so svojimi vozidlami, sa tiež zapojili do "hry". Koncern General Motors v januári oznámil, že investuje do vybudovania centier na krátkodobý prenájom áut vo vybraných amerických mestách spoločne s firmou Lyft, ktorá je druhým najväčším prenajímateľom áut v USA.