O návrhu rokujú v skrátenom legislatívnom konaní.
Autor TASR
Bratislava 13. februára (TASR) - Účinnosť zákona o výstavbe by sa mala posunúť o jeden rok, teda na 1. apríla 2025. Návrh novely zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania. O návrhu rokujú v skrátenom legislatívnom konaní.
"Primárnym podnetom na spracovanie návrhu zákona je naliehavá požiadavka oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zákona o výstavbe v znení neskorších predpisov v súvislosti s nepripravenosťou na spustenie povoľovacích procesov podľa novej legislatívy o výstavbe. Navrhuje sa odloženie účinnosti zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025," uvádza sa v materiáli.
Nová stavebná legislatíva, schválená ešte minulý rok, mala začať platiť od 1. apríla 2024. K tomuto dátumu však do účinnosti vstúpi len jej časť, a to zákon o územnom plánovaní.
Hlavnými dôvodmi posunutia platnosti zákona o výstavbe sú podľa ministerstva dopravy najmä nepripravenosť začlenenia povoľovacích procesov stavieb, ktoré podliehajú procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Problémom je i časový sklz pri príprave potrebných vyhlášok či formulárov, ako aj omeškanie prípravy digitalizácie konaní vo výstavbe. Ďalším argumentom je nedostatočné personálne obsadenie Úradu pre územné plánovanie vyškolenými odbornými zamestnancami na uskutočnenie preberaného rozsahu povoľovacích konaní.
Popri posunutí účinnosti zákona ministerstvo dopravy navrhlo vykonať aj niekoľko zmien v aktuálne platnom stavebnom zákone. Ich cieľom je podľa rezortu skrátiť dobu prípravy stavieb, najmä čas administratívneho posudzovania vo fáze povoľovania stavieb, v prechodnom období, teda do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe. Vzhľadom na dočasnosť a naliehavosť úpravy nemá návrh podľa ministerstva ambíciu riešiť rozsiahlu novelu platného stavebného zákona ani zásadným spôsobom upravovať súvisiace predpisy.
"Cieľom je urýchlene vykonať legislatívne úpravy tak, aby sa eliminovalo riziko spustenia nepripravených procesov vo výstavbe a v prechodnej dobe sa v čo najväčšej miere využili existujúce inštitúty stavebného práva, primerane prebrali aplikovateľné inštitúty navrhované zákonom o výstavbe, nenarušil sa priebeh konaní na stavebných úradoch a zároveň aby sa nezaviedla úprava, ktorá by bola v zásadnom rozpore s už schválenými predpismi, ktorých účinnosť sa navrhuje posunúť na 1. apríla 2025," priblížil rezort dopravy v dôvodovej správe.
Účinnosť novely stavebného zákona navrhuje od 31. marca 2024.
"Primárnym podnetom na spracovanie návrhu zákona je naliehavá požiadavka oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zákona o výstavbe v znení neskorších predpisov v súvislosti s nepripravenosťou na spustenie povoľovacích procesov podľa novej legislatívy o výstavbe. Navrhuje sa odloženie účinnosti zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025," uvádza sa v materiáli.
Nová stavebná legislatíva, schválená ešte minulý rok, mala začať platiť od 1. apríla 2024. K tomuto dátumu však do účinnosti vstúpi len jej časť, a to zákon o územnom plánovaní.
Hlavnými dôvodmi posunutia platnosti zákona o výstavbe sú podľa ministerstva dopravy najmä nepripravenosť začlenenia povoľovacích procesov stavieb, ktoré podliehajú procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Problémom je i časový sklz pri príprave potrebných vyhlášok či formulárov, ako aj omeškanie prípravy digitalizácie konaní vo výstavbe. Ďalším argumentom je nedostatočné personálne obsadenie Úradu pre územné plánovanie vyškolenými odbornými zamestnancami na uskutočnenie preberaného rozsahu povoľovacích konaní.
Popri posunutí účinnosti zákona ministerstvo dopravy navrhlo vykonať aj niekoľko zmien v aktuálne platnom stavebnom zákone. Ich cieľom je podľa rezortu skrátiť dobu prípravy stavieb, najmä čas administratívneho posudzovania vo fáze povoľovania stavieb, v prechodnom období, teda do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe. Vzhľadom na dočasnosť a naliehavosť úpravy nemá návrh podľa ministerstva ambíciu riešiť rozsiahlu novelu platného stavebného zákona ani zásadným spôsobom upravovať súvisiace predpisy.
"Cieľom je urýchlene vykonať legislatívne úpravy tak, aby sa eliminovalo riziko spustenia nepripravených procesov vo výstavbe a v prechodnej dobe sa v čo najväčšej miere využili existujúce inštitúty stavebného práva, primerane prebrali aplikovateľné inštitúty navrhované zákonom o výstavbe, nenarušil sa priebeh konaní na stavebných úradoch a zároveň aby sa nezaviedla úprava, ktorá by bola v zásadnom rozpore s už schválenými predpismi, ktorých účinnosť sa navrhuje posunúť na 1. apríla 2025," priblížil rezort dopravy v dôvodovej správe.
Účinnosť novely stavebného zákona navrhuje od 31. marca 2024.