Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 24. december 2024Meniny má Adam a Eva
< sekcia Ekonomika

Analytici: Technológie pre Tunel Višňové môžu byť lepšie a lacnejšie

Na archívnej snímke tunel Višňové počas mimoriadneho kontrolného dňa na výstavbe diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Foto: TASR – Erika Ďurčová

Diaľničná spoločnosť plánuje obstarať technológie formou dvojkolového súťažného dialógu a v prvom kole obmedziť počet uchádzačov na základe kvality.

Bratislava 8. novembra (TASR) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje verejné obstarávanie na dodanie technológií pre diaľničný Tunel Višňové. Hoci je projekt spoločensky návratný, pochybnosti vyvoláva odhadovaná cena aj navrhnutý spôsob výberu dodávateľa. Konštatuje to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v hodnotení projektu.

ÚHP priblížil, že podľa odhadov NDS investičné náklady na technológie tunela dosiahnu 71,5 milióna eur. Väčšina z nich však podľa analytikov nie je riadne zdôvodnená. "Odhad nákladov na technológiu tunela je možné znížiť o 6 miliónov eur na 65,5 milióna eur najmä znížením rozpočtu na vetranie tunela podľa jednotkových cien z odhadu pre Tunel Okruhliak s podobným technickým riešením," uvádza sa v hodnotení projektu.

Diaľničná spoločnosť plánuje obstarať technológie formou dvojkolového súťažného dialógu a v prvom kole obmedziť počet uchádzačov na základe kvality. Takéto obmedzenie je podľa ÚHP zbytočné. Tvrdí, že štandardným spôsobom, ako môže obstarávateľ zabezpečiť okrem výhodnej ceny aj potrebnú kvalitu uchádzačov, sú dobre nastavené podmienky účasti v tendri.

ÚHP zároveň odporúča preveriť, či je možné nahradiť súťažné kritérium rýchlosti dodania technológie požiadavkou na dodanie v termíne v súlade s harmonogramom stavebnej časti. "Sprejazdnenie diaľnice závisí aj od dokončenia stavebných prác realizovaných nezávisle od technológie tunela," podotkol útvar.

Diaľnica D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorá je súčasťou južného obchvatu Žiliny, odbremení viaceré preťažené cesty a upchaté prejazdy mestom. Projekt je podľa ÚHP spoločensky návratný. Vyčíslil, že celkové očakávané náklady na prípravu a výstavbu úseku vrátane už minutých nákladov, strediska správy a údržby a odpočívadla sú v súčasnosti 619 miliónov eur oproti pôvodnej cene za stavebné práce 409 miliónov eur. K rastu nákladov podľa ÚHP dochádza vplyvom prerušení prác, predĺženia času výstavby a opravy častí objektov zhotovených v minulosti.