Nový grafikon by mal byť pre štát lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že podľa ÚHP prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie.
Autor TASR
Bratislava 27. októbra (TASR) – Nový reformný grafikon železničnej dopravy začne platiť už od decembra tohto roka. Tento dokument posilňuje dopravu o 4 %, mal by tiež zrýchliť medzimestské spojenie v priemere o dve minúty. Jednotkové náklady sú pritom o 6 % nižšie. Väčšina cestujúcich by tak mala cestovať rýchlejšie v menej preplnených vlakoch a s kratším čakaním na ďalší spoj. Skonštatoval to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií (MF) SR s tým, že rizikom pri implementácii je prípadné rozpočtové provizórium.
V dôsledku zmien grafikonu pôjde podľa ÚHP 12 % cestujúcich rýchlejšie o 15 minút, a to najmä na najvyužívanejších trasách. Jazda z Bratislavy na sever a východ sa napríklad pre cestujúcich zrýchli o 15 až 25 minút. Dostupnosť Bratislavy, Žiliny a Košíc zo vzdialenejších miest a obcí sa má rovnako zlepšiť vďaka novým zrýchleným vlakom a lepším prípojom, a to o 15 minút. Zároveň vzniknú nové prestupné spojenia, napríklad v Šuranoch, Zbehoch, Prievidzi, Púchove či Margecanoch.
"V súčasnosti režim naráža na svoje limity – vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút," podotkol expert na železničnú dopravu ÚHP Rastislav Farkaš. Zdôraznil, že ak má vlak tvoriť skutočnú alternatívu voči autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie.
"Som rád, že po stovkách hodín podrobných analýz a diskusií môžeme predstaviť dokument, ktorý má potenciál pomôcť všetkým cestujúcim na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že ide o najväčšiu reformu v železničnej doprave za poslednú dekádu, na ktorú doteraz nikto nenabral dostatočnú odvahu," dodal Farkaš.
Nový grafikon by mal byť pre štát lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že podľa ÚHP prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac.
Rizikom pre implementáciu ostáva prípadné rozpočtové provizórium, z dôvodu ktorého môže nastať neželaná redukcia vlakov. MF preto zdôraznilo, že akékoľvek výzvy na neschválenie rozpočtu považuje za nezodpovedné. Prípadné škrty vlakových spojení pre rozpočtové provizórium však podľa rezortu financií nebudú po prijatí nového grafikonu tak výrazné, ako by boli pri zachovaní súčasného stavu.
Grafikon je úvodom prvej etapy implementácie Plánu dopravnej obslužnosti, reformného strategického dokumentu, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR spolu s expertmi z Útvaru hodnoty za peniaze MF SR, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) s cieľom zvýšiť efektívnosť železničnej dopravy. Jeho zavádzanie je naplánované na roky 2021 – 2025, pričom najzásadnejšie zmeny sa majú uskutočniť od decembra tohto roka.
V dôsledku zmien grafikonu pôjde podľa ÚHP 12 % cestujúcich rýchlejšie o 15 minút, a to najmä na najvyužívanejších trasách. Jazda z Bratislavy na sever a východ sa napríklad pre cestujúcich zrýchli o 15 až 25 minút. Dostupnosť Bratislavy, Žiliny a Košíc zo vzdialenejších miest a obcí sa má rovnako zlepšiť vďaka novým zrýchleným vlakom a lepším prípojom, a to o 15 minút. Zároveň vzniknú nové prestupné spojenia, napríklad v Šuranoch, Zbehoch, Prievidzi, Púchove či Margecanoch.
"V súčasnosti režim naráža na svoje limity – vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút," podotkol expert na železničnú dopravu ÚHP Rastislav Farkaš. Zdôraznil, že ak má vlak tvoriť skutočnú alternatívu voči autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie.
"Som rád, že po stovkách hodín podrobných analýz a diskusií môžeme predstaviť dokument, ktorý má potenciál pomôcť všetkým cestujúcim na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že ide o najväčšiu reformu v železničnej doprave za poslednú dekádu, na ktorú doteraz nikto nenabral dostatočnú odvahu," dodal Farkaš.
Nový grafikon by mal byť pre štát lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že podľa ÚHP prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac.
Rizikom pre implementáciu ostáva prípadné rozpočtové provizórium, z dôvodu ktorého môže nastať neželaná redukcia vlakov. MF preto zdôraznilo, že akékoľvek výzvy na neschválenie rozpočtu považuje za nezodpovedné. Prípadné škrty vlakových spojení pre rozpočtové provizórium však podľa rezortu financií nebudú po prijatí nového grafikonu tak výrazné, ako by boli pri zachovaní súčasného stavu.
Grafikon je úvodom prvej etapy implementácie Plánu dopravnej obslužnosti, reformného strategického dokumentu, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR spolu s expertmi z Útvaru hodnoty za peniaze MF SR, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) s cieľom zvýšiť efektívnosť železničnej dopravy. Jeho zavádzanie je naplánované na roky 2021 – 2025, pričom najzásadnejšie zmeny sa majú uskutočniť od decembra tohto roka.