Úsek D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou je podľa štúdie naplánovaný v dĺžke vyše 70 kilometrov, náklady sa odhadujú na 1,4 - 1,8 miliardy eur s DPH.
Autor TASR
Bratislava 12. novembra (TASR) - Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by pri dobudovaní D1 po hranicu s Ukrajinou mohol mať variant s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a južným obchvatom Michaloviec. Uviedol to vo svojom hodnotení Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií (MF) SR s tým, že úsporu nákladov by mohlo priniesť vybudovanie úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile.
ÚHP sa pri hodnotení odvolal na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS). V štúdii bolo posúdených desať variantov trasovania diaľnice, všetky so štyrmi pruhmi v celej dĺžke koridoru. Prínos žiadneho variantu však podľa štúdie neprevýšil jeho náklady. Štúdia odporučila variant s najnižšími nákladmi, teda trasu bez tunela Dargov so severným obchvatom a odhadovanými nákladmi 1,4 miliardy eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH).
Štúdia podľa ÚHP identifikovala nové, výhodnejšie trasovanie koridoru D1, ktoré počíta s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a ukončením diaľnice na hraničnom priechode Vyšné Nemecké. Tento variant má byť efektívnejší oproti pôvodným zámerom spred takmer desiatich rokov a trasám v územných plánoch.
Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by mohol mať podľa hodnotenia MF variant vedený bez tunela Dargov a južným obchvatom Michaloviec. Tento variant by mohol byť spoločensky návratný po optimalizácii nákladov, úprave dopravného modelu a prepočte analýzy prínosov a nákladov (CBA) podľa najnovšej metodiky.
Náklady projektu je možné podľa ÚHP optimalizovať vybudovaním úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile. "Polovičný profil tu podľa štúdie dlhodobo postačuje s potenciálnym znížením nákladov o 72 - 193 miliónov eur v závislosti od variantu. Dostavba plného profilu môže nastať v prípade budúceho rastu dopravy," uvádza sa v hodnotení.
ÚHP odporučil pri určovaní trasy diaľnice prihliadať na výsledky aktualizovanej CBA vypracovanej na základe najnovšej metodiky a aktualizovaného dopravného modelu. Vhodné by bolo podľa nich doplniť aj ďalší relevantný variant a zaoberať sa možnosťami optimalizácie nákladov.
Úsek D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou je podľa štúdie naplánovaný v dĺžke vyše 70 kilometrov, náklady sa odhadujú na 1,4 - 1,8 miliardy eur s DPH. Koridor je súčasťou základnej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), výstavba je plánovaná v rokoch 2032 - 2040. Zdroj financovania projektu podľa štúdie zatiaľ nie je jasný.
ÚHP sa pri hodnotení odvolal na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS). V štúdii bolo posúdených desať variantov trasovania diaľnice, všetky so štyrmi pruhmi v celej dĺžke koridoru. Prínos žiadneho variantu však podľa štúdie neprevýšil jeho náklady. Štúdia odporučila variant s najnižšími nákladmi, teda trasu bez tunela Dargov so severným obchvatom a odhadovanými nákladmi 1,4 miliardy eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH).
Štúdia podľa ÚHP identifikovala nové, výhodnejšie trasovanie koridoru D1, ktoré počíta s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a ukončením diaľnice na hraničnom priechode Vyšné Nemecké. Tento variant má byť efektívnejší oproti pôvodným zámerom spred takmer desiatich rokov a trasám v územných plánoch.
Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by mohol mať podľa hodnotenia MF variant vedený bez tunela Dargov a južným obchvatom Michaloviec. Tento variant by mohol byť spoločensky návratný po optimalizácii nákladov, úprave dopravného modelu a prepočte analýzy prínosov a nákladov (CBA) podľa najnovšej metodiky.
Náklady projektu je možné podľa ÚHP optimalizovať vybudovaním úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile. "Polovičný profil tu podľa štúdie dlhodobo postačuje s potenciálnym znížením nákladov o 72 - 193 miliónov eur v závislosti od variantu. Dostavba plného profilu môže nastať v prípade budúceho rastu dopravy," uvádza sa v hodnotení.
ÚHP odporučil pri určovaní trasy diaľnice prihliadať na výsledky aktualizovanej CBA vypracovanej na základe najnovšej metodiky a aktualizovaného dopravného modelu. Vhodné by bolo podľa nich doplniť aj ďalší relevantný variant a zaoberať sa možnosťami optimalizácie nákladov.
Úsek D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou je podľa štúdie naplánovaný v dĺžke vyše 70 kilometrov, náklady sa odhadujú na 1,4 - 1,8 miliardy eur s DPH. Koridor je súčasťou základnej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), výstavba je plánovaná v rokoch 2032 - 2040. Zdroj financovania projektu podľa štúdie zatiaľ nie je jasný.