V kolónach ukrajinských kamiónov sa podľa UNAS nepreváža len humanitárna a vojenská pomoc, ale aj obchodný tovar.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 27. novembra (TASR) - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v pondelok vyzvala Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky (ČESMAD Slovakia) na stretnutie s cieľom spoločného postupu pri riešení dôsledkov uvoľnenia ukrajinských dopravcov spod prepravných povolení. V prípade, že nepríde k posunu, UNAS avizuje od 1. decembra blokovanie hranice Vyšné Nemecké - Užhorod, informoval v sprievodnom liste.
"Veríme, že vášmu združeniu ČESMAD Slovakia rovnako záleží na ochrane slovenského trhu a slovenských dopravcov. Toto jednostranné zvýhodňovanie ukrajinských dopravcov, prijaté rozhodnutím Európskej komisie z dôvodu vojenského konfliktu na Ukrajine, bolo urobené bez akejkoľvek analýzy dosahu na dopravné trhy susedných štátov," uviedol predseda UNAS Stanislav Skala v liste ČESMAD-u.
V kolónach ukrajinských kamiónov sa podľa UNAS nepreváža len humanitárna a vojenská pomoc, ale aj obchodný tovar. "Táto biznis preprava, rovnako ako humanitárna preprava je oslobodená od potreby prepravných povolení a iných pravidiel a predpisov, ktoré ostatní dopravcovia EU dodržiavať musia. Ukrajinskí dopravcovia nemusia znášať rovnaké podmienky na spoločnom trhu, a to tento trh abnormálne deformuje," dodal UNAS.
Ak tento konflikt potrvá dlhšie, podľa Skalu hrozí, že dôjde k "zdrvujúcemu zničeniu" slovenskej cestnej dopravy, čo bude mať dosah aj na tisíce pracovných miest, ktoré doprava a logistika vytvára. "Očakávame, že si dokážete nájsť čas na spoločné rokovanie, poprípade sa postavíte vedľa nás, ak dôjde k zablokovaniu hraničného prechodu, na podporu našich spoločných požiadaviek a zároveň aj na podporu poľských dopravcov, ktorí svoje hranice blokujú už tri týždne" dodal Skala v liste.
ČESMAD Slovakia vo svojom vyjadrení na sociálnej sieti uviedlo, že striktne požaduje znovuzavedenie povoleniek pre ukrajinských dopravcov. Zároveň ponúklo možnosť spolupráce a pomoc so zefektívnením tokov tovaru z a na Ukrajinu. "Kľúčovú úlohu však musia teraz zohrať národné vlády a Európska komisia," napísalo ČESMAD.
Združenie ČESMAD zároveň informovalo, že sa platforma najväčších združení cestných dopravcov v regióne, ktorá rieši otázku úpravy Dohody medzi EÚ a Ukrajinou o cestnej nákladnej doprave, rozrástla o rumunské a moldavské združenie, vrátane prezidenta Medzinárodnej únie cestných dopravcov (IRU).
Poľskí vodiči kamiónov od 6. novembra blokujú na protest proti liberalizácii pravidiel EÚ pre ukrajinských vodičov poľsko-ukrajinské hraničné priechody. Požadujú zavedenie komerčných povolení pre ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a vojenskú výzbroj. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.
"Veríme, že vášmu združeniu ČESMAD Slovakia rovnako záleží na ochrane slovenského trhu a slovenských dopravcov. Toto jednostranné zvýhodňovanie ukrajinských dopravcov, prijaté rozhodnutím Európskej komisie z dôvodu vojenského konfliktu na Ukrajine, bolo urobené bez akejkoľvek analýzy dosahu na dopravné trhy susedných štátov," uviedol predseda UNAS Stanislav Skala v liste ČESMAD-u.
V kolónach ukrajinských kamiónov sa podľa UNAS nepreváža len humanitárna a vojenská pomoc, ale aj obchodný tovar. "Táto biznis preprava, rovnako ako humanitárna preprava je oslobodená od potreby prepravných povolení a iných pravidiel a predpisov, ktoré ostatní dopravcovia EU dodržiavať musia. Ukrajinskí dopravcovia nemusia znášať rovnaké podmienky na spoločnom trhu, a to tento trh abnormálne deformuje," dodal UNAS.
Ak tento konflikt potrvá dlhšie, podľa Skalu hrozí, že dôjde k "zdrvujúcemu zničeniu" slovenskej cestnej dopravy, čo bude mať dosah aj na tisíce pracovných miest, ktoré doprava a logistika vytvára. "Očakávame, že si dokážete nájsť čas na spoločné rokovanie, poprípade sa postavíte vedľa nás, ak dôjde k zablokovaniu hraničného prechodu, na podporu našich spoločných požiadaviek a zároveň aj na podporu poľských dopravcov, ktorí svoje hranice blokujú už tri týždne" dodal Skala v liste.
ČESMAD Slovakia vo svojom vyjadrení na sociálnej sieti uviedlo, že striktne požaduje znovuzavedenie povoleniek pre ukrajinských dopravcov. Zároveň ponúklo možnosť spolupráce a pomoc so zefektívnením tokov tovaru z a na Ukrajinu. "Kľúčovú úlohu však musia teraz zohrať národné vlády a Európska komisia," napísalo ČESMAD.
Združenie ČESMAD zároveň informovalo, že sa platforma najväčších združení cestných dopravcov v regióne, ktorá rieši otázku úpravy Dohody medzi EÚ a Ukrajinou o cestnej nákladnej doprave, rozrástla o rumunské a moldavské združenie, vrátane prezidenta Medzinárodnej únie cestných dopravcov (IRU).
Poľskí vodiči kamiónov od 6. novembra blokujú na protest proti liberalizácii pravidiel EÚ pre ukrajinských vodičov poľsko-ukrajinské hraničné priechody. Požadujú zavedenie komerčných povolení pre ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a vojenskú výzbroj. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.