
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzatvorila v máji minulého roka po niekoľkoročných odkladoch zmluvu s firmou CzechToll na nový mýtny IT systém.
"Trend pokračuje ďalej, kde súkromná spoločnosť pod záštitou Ministerstva dopravy SR stále pokračuje vo výbere mýta vo výške 38 %. Takto sa konsolidujú financie na Slovensku. Vyspelé krajiny majú 12 % z výberu mýta," priblížil Skala, ktorý považuje výber mýta na Slovensku za neefektívny a zvýhodňujúci súkromníkov, ktorí ho spravujú.
Ak by podľa predsedu únie došlo k riadnemu výberu mýta a poplatky motoristov by išli vo väčšej miere do štátneho rozpočtu, mohli by byť využité na opravu všetkých mostov na Slovensku, na ich ďalšiu výstavbu a prípadnú rezervu na ďalšie práce s tým spojené. V tejto súvislosti vyzval Skala v mene UNAS vládu SR, aby prevzala všetky náležitosti spojené s výberom mýta pod seba a prestala podporovať súkromnú spoločnosť.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uzatvorila v máji minulého roka po niekoľkoročných odkladoch zmluvu s firmou CzechToll na nový mýtny IT systém, ktorý by mal zabezpečiť prechod väčšiny kompetencií na štát. Firma by mala nahradiť súčasne pôsobiacu SkyToll, s ktorou štát napriek výhradám mimovládnych organizácií predĺžil platnú zmluvu. K problematike zmlúv sesterských firiem sa únia vyjadrila v októbri minulého roka, keď vyzvala na zvýšenie transparentnosti.
"Nezverejnenie súťažných podmienok a súťažnej ponuky ako neoddeliteľných príloh zmluvy bráni komplexnému posúdeniu oboch zmlúv," uviedla vlani UNAS, ktorá zároveň žiadala sprístupnenie príloh k zmluvám, ktoré by mali absentovať v Centrálnom registri zmlúv.
NDS v reakcii na štvrtkové vyjadrenia UNAS zdôraznila, že za posledný rok sa pre zníženie nákladovosti pri výbere mýta spravilo viac konkrétnych krokov ako za celé roky predtým. Spoločnosť pritom prevzala od spoločnosti SkyToll aj predaj diaľničných známok, uviedla NDS.
"V marci 2024 v zrýchlenom režime NDS zaviedla konkurenciu pri výbere mýta, takzvané európske mýto alebo EETS. Dopravcovia si vďaka zavedeniu EETS môžu vybrať poskytovateľa, prostredníctvom ktorého uhradia mýto. Nemusia teda využívať služby jednej spoločnosti, ako to bolo v minulosti. Aktuálne sa už 40 % mýta vyberie práve prostredníctvom medzinárodných poskytovateľov. Rovnako platí, že samotná nákladovosť výberu mýta z roka na rok klesá. V minulom roku sa navyše rozbehli aj práce na vytvorení nového mýtneho systému, ktorý bude plne v réžii NDS a umožní minimalizovať náklady na svoju správu," uviedol pre TASR hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Dodal, že práce na novom mýtnom systéme postupujú aj napriek tomu, že sa v minulom roku menila legislatíva, teda namiesto jednozložkového mýta sa zaviedlo viaczložkové, čo zvyšuje nároky na realizáciu projektu nového mýta.