Nadzvukový let nastáva vtedy, keď sa lietadlo pohybuje rýchlejšie ako rýchlosť zvuku. Vo výške 18.300 metrov to znamená letieť rýchlejšie než 1060 kilometrov za hodinu.
Autor TASR
Washington 5. júna (TASR) - Americká letecká spoločnosť United Airlines plánuje zakúpiť 15 nových nadzvukových dopravných lietadiel a "vrátiť supersonickú rýchlosť do civilného letectva" v roku 2029. Informovala o tom v sobotu stanica BBC.
Nadzvukové lety komerčných liniek sa skončili v roku 2003, keď spoločnosti Air France a British Airways ukončili spoločnú prevádzku lietadiel typu Concorde.
Nový nadzvukový stroj s názvom Overture bude vyrábať spoločnosť Boom so sídlom v americkom meste Denver, ktorá však ešte musí vykonať jeho testovacie lety. Zmluva s United Airlines je podmienená tým, aby nové lietadlo spĺňalo bezpečnostné normy.
Nadzvukový let nastáva vtedy, keď sa lietadlo pohybuje rýchlejšie ako rýchlosť zvuku. Vo výške 18.300 metrov to znamená letieť rýchlejšie než 1060 kilometrov za hodinu.
Bežné civilné dopravné lietadlo dosahuje rýchlosť zhruba 900 kilometrov za hodinu, ale očakáva sa, že Overture bude dosahovať rýchlosť 1805 kilometrov za hodinu.
Pri tejto rýchlosti je možné skrátiť dobu cesty na transatlantických trasách ako Londýn - New York na polovicu. Boom tvrdí, že lietadlo Overture by bolo schopné takúto cestu absolvovať za 3,5 hodiny.
Concorde, ktorý vstúpil do osobnej prepravy v roku 1976, bol ešte rýchlejší - dosahoval cestovnú rýchlosť približne 2180 kilometrov za hodinu.
V spojitosti s nadzvukovou civilnou leteckou prepravou sa však vynárajú problémy ako hluk, znečistenie ovzdušia a spotreba paliva.
"Na to, aby ste mohli lietať nadzvukovou rýchlosťou, potrebujete viac energie, čo znamená viac paliva," uviedla spoločnosť Boom s tým, že lietadlo Overture bude možné prevádzkovať na "úrovni uhlíkovej neutrality".
Nadzvukové lety komerčných liniek sa skončili v roku 2003, keď spoločnosti Air France a British Airways ukončili spoločnú prevádzku lietadiel typu Concorde.
Nový nadzvukový stroj s názvom Overture bude vyrábať spoločnosť Boom so sídlom v americkom meste Denver, ktorá však ešte musí vykonať jeho testovacie lety. Zmluva s United Airlines je podmienená tým, aby nové lietadlo spĺňalo bezpečnostné normy.
Nadzvukový let nastáva vtedy, keď sa lietadlo pohybuje rýchlejšie ako rýchlosť zvuku. Vo výške 18.300 metrov to znamená letieť rýchlejšie než 1060 kilometrov za hodinu.
Bežné civilné dopravné lietadlo dosahuje rýchlosť zhruba 900 kilometrov za hodinu, ale očakáva sa, že Overture bude dosahovať rýchlosť 1805 kilometrov za hodinu.
Pri tejto rýchlosti je možné skrátiť dobu cesty na transatlantických trasách ako Londýn - New York na polovicu. Boom tvrdí, že lietadlo Overture by bolo schopné takúto cestu absolvovať za 3,5 hodiny.
Concorde, ktorý vstúpil do osobnej prepravy v roku 1976, bol ešte rýchlejší - dosahoval cestovnú rýchlosť približne 2180 kilometrov za hodinu.
V spojitosti s nadzvukovou civilnou leteckou prepravou sa však vynárajú problémy ako hluk, znečistenie ovzdušia a spotreba paliva.
"Na to, aby ste mohli lietať nadzvukovou rýchlosťou, potrebujete viac energie, čo znamená viac paliva," uviedla spoločnosť Boom s tým, že lietadlo Overture bude možné prevádzkovať na "úrovni uhlíkovej neutrality".