Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 2. november 2024
< sekcia Ekonomika

Úroveň cestovania na Slovensku stúpa vďaka novým eurovlakom

Foto: OPD

Cestovanie vlakom patrí k rozšíreným a obľúbeným druhom osobnej prímestskej, regionálnej a medziregionálnej dopravy na Slovensku.

Bratislava 4. júla (OTS) - Cestovanie vlakom patrí k rozšíreným a obľúbeným druhom osobnej prímestskej, regionálnej a medziregionálnej dopravy na Slovensku. Úroveň cestovania však nie vždy spĺňala kritériá pohodlnej prepravy. Vďaka Operačnému programu Doprava (OPD) 2007 – 2013 sa však podarilo nakúpiť 32 nových moderných vlakových súprav poskytujúcich cestujúcim ten najvyšší komfort a bezpečnosť. Nákup 10 elektrických poschodových vlakových súprav radu 671 pre prímestskú dopravu, 10 poschodových vlakov push-pull (tlačený – ťahaný) pre prímestskú dopravu a 12 dieselových motorových jednotiek pre medziregionálnu dopravu realizovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., v rámci prioritnej osi č. 6 – Železničná verejná osobná doprava cez Európsky fond regionálneho rozvoja. Projekt v celkovej hodnote 232 mil. eur schválila Európska komisia v júli 2010. Európska únia prispela na nákup vlakov sumou 88,5 mil. eur (38 %), zvyšok predstavujú zdroje štátneho rozpočtu (38 %) a Železničnej spoločnosti Slovensko (24 %). Súčasťou modernizácie železničných koľajových vozidiel bola aj úprava 10 lokomotív radu 263 a nákup 2 elektrických rušňov radu 381, ktoré sú prednostne určené na jazdu novými vlakmi push-pull.

Nové, moderné a plne klimatizované vlaky s nízkopodlažným vstupom namiesto vysokých nepohodlných schodov umožnili jednoduchý nástup a výstup cestujúcim s obmedzenou schopnosťou pohybu, rodičom s deťmi, seniorom a ľuďom s batožinou. Elektricky riadená rampa uľahčuje cestovanie vlakom aj ľuďom so zníženou mobilitou. Vlaky sú automaticky vybavené priestormi na prepravu bicyklov a kočíkov. Vnútorný a vonkajší hlasový a obrazový informačný systém informuje cestujúcich o najbližších cieľových staniciach a zastávkach, čím výrazne uľahčuje ich orientáciu a kamerové systémy dohliadajú na ich bezpečnosť. Štandardnou výbavou moderných vlakov sú aj napájacie zásuvky pre ľudí pracujúcich na počítači.

10 nových elektrických poschodových vlakových súprav premáva na tratiach v okolí Trenčína, Košíc a Žiliny. Kapacita jednej trojvozňovej súpravy je 307 sediacich a 333 stojacich cestujúcich. 10 moderných poschodových vlakov push-pull, z ktorých jeden odvezie 362 sediacich a 352 stojacich cestujúcich, jazdí na tratiach Trnava – Bratislava a Nové Zámky – Bratislava – Kúty. 12 dieselových motorových jednotiek s kapacitou 177 miest na sedenie a 140 na státie preváža cestujúcich na tratiach v okolí Humenného, Prešova a Nitry.

Prioritná os č. 6 – Železničná verejná osobná doprava

Cieľom tejto prioritnej osi je rozvoj verejnej osobnej dopravy a vytváranie podmienok na rast výkonov najmä v mestskej, prímestskej a regionálnej preprave. Prínosy prioritnej osi č. 6: . Zvýšenie kultúry cestovania . Uľahčenie cestovania imobilným cestujúcim . Zníženie spotreby prevádzkových hmôt a zníženie energetickej náročnosti . Zníženie nákladov na opravu a údržbu . Zníženie negatívnych vplyvov prevádzky na životné prostredie a zdravie

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.