Zvýšené clá by sa týkali aj whisky a koňaku.
Autor TASR
Washington 15. decembra (TASR) - USA zvažujú clá vo výške až 100 % na ďalšie európske výrobky, ktoré predtým americká administratíva od colných poplatkov oslobodila. Ide o niektoré z najtypickejších výrobkov z eurozóny, vrátane írskej whisky a francúzskeho koňaku.
Úrad amerického obchodného zástupcu (USTR) vo štvrtok (12. 12.) uverejnil zoznam ďalších európskych tovarov, o ktorých uvažuje, že by na ne mohol zaviesť clá v rámci v sporu o dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus.
USTR už predtým uverejnil viaceré zoznamy európskeho tovaru v hodnote viac ako 10 miliárd USD (8,95 miliardy eur), na ktoré by mohol zaviesť clá ako odvetu za pomoc pre Airbus.
V októbri urobil Washington prvý krok a uvalil clo vo výške 10 % na veľké civilné lietadlá a 25 % na niektoré poľnohospodárske výrobky z Európskej únie (EÚ).
Teraz, ako sa zdá, USTR zvažuje, či zvýšiť tieto sadzby až na 100 %, a tiež či pridať na zoznam niektoré ďalšie výrobky, ktoré naň Biely dom v októbri nezaradil. Nové položky, ak ich pridá, by mohli mať colnú sadzbu až 100 %.
Medzi množstvom produktov, ktorým hrozia clá, sú aj európske liehoviny vrátane whisky a koňaku. Clá vo výške 100 % by sa mohli vzťahovať aj na celú škálu produktov od olivového oleja z EÚ cez francúzske syry a portugalské rybie filety až po nemecké nože.
USA dlhodobo argumentujú, že dotácie pre Airbus poškodzujú americký letecký gigant Boeing a snahy EÚ vyhovieť predchádzajúcim rozhodnutiam Svetovej schodnej organizácie (WTO) proti týmto dotáciám nie sú dostačujúce.
Sťažnosti na Airbus sú však len jedným bodom v rozsiahlej kampani Bieleho domu, zameranej na zníženie obchodného deficitu USA. Administratíva prezidenta Donalda Trumpa začala svoj "boj" clami na dovážanú oceľ a hliník v snahe dosiahnuť nové, pre USA výhodnejšie obchodné dohody cez nátlak v podobe colných sadzieb a kvót.
USTR na žiadosť o vyjadrenie odkázal na svoje predchádzajúce vyhlásenie: "V dôsledku zlyhania EÚ pri riešení týchto dotácií USA od 18. októbra uvalili na veľké civilné lietadlá sadzby vo výške 10 % a na poľnohospodárske a iné výrobky 25 %," napísal USTR 2. decembra. Dodal, že vzhľadom na "zlyhania EÚ pri obmedzovaní dotácií sa v USA začína proces posudzovania zvýšenia colných sadzieb a zavedenia ciel na ďalšie výrobky z EÚ".
No hoci Trump zaznamenal so svojou protekcionistickou taktikou určitý úspech, najmä v podobe novej dohody NAFTA o obchode s Kanadou a Mexikom, nahneval obchodných partnerov na celom svete.
Minulý týždeň vláda USA uviedla, že v prípade dovozu z Francúzska by mohla zaviesť clá do výšky 100 % na tovar za 2,4 miliardy USD, keďže dospela k záveru, že nová francúzska daň z digitálnych služieb poškodzuje americké technologické spoločnosti.
Rokovania americkej administratívy s Čínou sú najtypickejšou ukážkou "štýlu" prezidenta Trumpa. Sprevádzalo ich množstvo protichodných vyhlásení, hrozieb a Trumpových tvítov, ktoré najprv naznačili pokrok, a následne ho popreli.
Obe strany síce nakoniec dosiahli v piatok (13. 12.) "prvú fázu" dohody, rok po oznámení prímeria v obchodnom spore a začiatku rozhovorov vlani v decembri na samite G20 v Buenos Aires však úplnú dohodu ešte neuzatvorili.
V prípade EÚ je konečný termín na verejné komentáre k novým clám stanovený na 13. januára 2020.
Úrad amerického obchodného zástupcu (USTR) vo štvrtok (12. 12.) uverejnil zoznam ďalších európskych tovarov, o ktorých uvažuje, že by na ne mohol zaviesť clá v rámci v sporu o dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus.
USTR už predtým uverejnil viaceré zoznamy európskeho tovaru v hodnote viac ako 10 miliárd USD (8,95 miliardy eur), na ktoré by mohol zaviesť clá ako odvetu za pomoc pre Airbus.
V októbri urobil Washington prvý krok a uvalil clo vo výške 10 % na veľké civilné lietadlá a 25 % na niektoré poľnohospodárske výrobky z Európskej únie (EÚ).
Teraz, ako sa zdá, USTR zvažuje, či zvýšiť tieto sadzby až na 100 %, a tiež či pridať na zoznam niektoré ďalšie výrobky, ktoré naň Biely dom v októbri nezaradil. Nové položky, ak ich pridá, by mohli mať colnú sadzbu až 100 %.
Medzi množstvom produktov, ktorým hrozia clá, sú aj európske liehoviny vrátane whisky a koňaku. Clá vo výške 100 % by sa mohli vzťahovať aj na celú škálu produktov od olivového oleja z EÚ cez francúzske syry a portugalské rybie filety až po nemecké nože.
USA dlhodobo argumentujú, že dotácie pre Airbus poškodzujú americký letecký gigant Boeing a snahy EÚ vyhovieť predchádzajúcim rozhodnutiam Svetovej schodnej organizácie (WTO) proti týmto dotáciám nie sú dostačujúce.
Sťažnosti na Airbus sú však len jedným bodom v rozsiahlej kampani Bieleho domu, zameranej na zníženie obchodného deficitu USA. Administratíva prezidenta Donalda Trumpa začala svoj "boj" clami na dovážanú oceľ a hliník v snahe dosiahnuť nové, pre USA výhodnejšie obchodné dohody cez nátlak v podobe colných sadzieb a kvót.
USTR na žiadosť o vyjadrenie odkázal na svoje predchádzajúce vyhlásenie: "V dôsledku zlyhania EÚ pri riešení týchto dotácií USA od 18. októbra uvalili na veľké civilné lietadlá sadzby vo výške 10 % a na poľnohospodárske a iné výrobky 25 %," napísal USTR 2. decembra. Dodal, že vzhľadom na "zlyhania EÚ pri obmedzovaní dotácií sa v USA začína proces posudzovania zvýšenia colných sadzieb a zavedenia ciel na ďalšie výrobky z EÚ".
No hoci Trump zaznamenal so svojou protekcionistickou taktikou určitý úspech, najmä v podobe novej dohody NAFTA o obchode s Kanadou a Mexikom, nahneval obchodných partnerov na celom svete.
Minulý týždeň vláda USA uviedla, že v prípade dovozu z Francúzska by mohla zaviesť clá do výšky 100 % na tovar za 2,4 miliardy USD, keďže dospela k záveru, že nová francúzska daň z digitálnych služieb poškodzuje americké technologické spoločnosti.
Rokovania americkej administratívy s Čínou sú najtypickejšou ukážkou "štýlu" prezidenta Trumpa. Sprevádzalo ich množstvo protichodných vyhlásení, hrozieb a Trumpových tvítov, ktoré najprv naznačili pokrok, a následne ho popreli.
Obe strany síce nakoniec dosiahli v piatok (13. 12.) "prvú fázu" dohody, rok po oznámení prímeria v obchodnom spore a začiatku rozhovorov vlani v decembri na samite G20 v Buenos Aires však úplnú dohodu ešte neuzatvorili.
V prípade EÚ je konečný termín na verejné komentáre k novým clám stanovený na 13. januára 2020.