Ide o most, ktorý sa nachádza na úseku D3, Skalité - Svrčinovec.
Autor TASR
Skalité 19. mája (TASR) - Vyše 12-kilometrový úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité sa stavia podľa plánu a vodičom by mohol byť k dispozícii koncom tohto roka. Po obhliadke 420-metrového tunela Svrčinovec a 84-metrového mosta, ktorý je najvyšším na Slovensku i v strednej Európe, to dnes povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Róbert Auxt.
Na stavbu najvyššieho stredoeurópskeho mosta sa podľa neho spotrebovalo 12.000 kubických metrov betónu a takmer 2000 ton ocele. "Je to strategický most, lebo leží na trojmedzí Slovenska, Poľska a Česka. A po dokončení diaľnice bude prepájať Bratislavu a Varšavu najkratšou možnou cestou. Takže z pohľadu obchodu, kultúry, ale aj samotného spojenia medzi jednotlivými národmi je to kľúčová stavba," povedal Auxt.
Mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec Poľskej republiky na Slovensku Leszek Soczewica podotkol, že dokončenie diaľnice D3 umožní ešte väčší rozvoj spolupráce medzi Slovenskom a Poľskom. "Obchodná výmena medzi Poľskom a Slovenskom je osem miliárd eur a každé prepojenie, ktoré umožní väčší pohyb tovaru a osôb, zvyšuje a skvalitňuje možnosti obidvom stranám. Na poľskej strane nám chýba ešte osem kilometrov, na slovenskej strane chýba vyše 30 kilometrov. A dnes bolo dôležité, že sme videli, v akom stave je výstavba diaľnice na slovenskej strane," uviedol Soczewica.
Riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline Ján Mišura pripomenul, že diaľnica D3 je podľa dohody Slovenska, Poľska a Európskej únie hlavným európskym koridorom medzi Slovenskom a Poľskom. "Je to najkratšie spojenie medzi Bratislavou a Varšavou cez Katovice. Dokončenie tohto úseku má veľký význam, pretože investori, podnikatelia a dopravcovia ho museli obchádzať cez Český Tešín alebo cez Oravu. Subdodávatelia na Slovensku, ktorí dodávajú do Kie a priemyselných závodov na severnom Slovensku, týmto získajú. Zefektívni sa doprava, budú menšie náklady a prestoje pri tranzite medzi Poľskom a Slovenskom. Podľa prepočtov poľskej strany bude tadiaľto do troch rokov prechádzať 20.000 áut. Stiahne sa tu doprava čiastočne z Českého Tešína, Oravy a bude prichádzať aj normálna doprava," dodal Mišura.
Podľa starostky Skalitého Andrey Šimurdovej očakávajú, že sa ľuďom v obci zvýši kvalita života a odľahčí sa hlavne nákladná doprava. "Ale tento úsek sám o sebe nerieši nič, pretože to prepojenie na poľskú stranu ešte nebude kompletné. Takže, už nám zostáva len dúfať, že sa čím skôr dokončia ostatné úseky, pretože by sme sa neradi všetci stretli na križovatke v Čadci," uzavrela Šimurdová.
Na stavbu najvyššieho stredoeurópskeho mosta sa podľa neho spotrebovalo 12.000 kubických metrov betónu a takmer 2000 ton ocele. "Je to strategický most, lebo leží na trojmedzí Slovenska, Poľska a Česka. A po dokončení diaľnice bude prepájať Bratislavu a Varšavu najkratšou možnou cestou. Takže z pohľadu obchodu, kultúry, ale aj samotného spojenia medzi jednotlivými národmi je to kľúčová stavba," povedal Auxt.
Mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec Poľskej republiky na Slovensku Leszek Soczewica podotkol, že dokončenie diaľnice D3 umožní ešte väčší rozvoj spolupráce medzi Slovenskom a Poľskom. "Obchodná výmena medzi Poľskom a Slovenskom je osem miliárd eur a každé prepojenie, ktoré umožní väčší pohyb tovaru a osôb, zvyšuje a skvalitňuje možnosti obidvom stranám. Na poľskej strane nám chýba ešte osem kilometrov, na slovenskej strane chýba vyše 30 kilometrov. A dnes bolo dôležité, že sme videli, v akom stave je výstavba diaľnice na slovenskej strane," uviedol Soczewica.
Riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline Ján Mišura pripomenul, že diaľnica D3 je podľa dohody Slovenska, Poľska a Európskej únie hlavným európskym koridorom medzi Slovenskom a Poľskom. "Je to najkratšie spojenie medzi Bratislavou a Varšavou cez Katovice. Dokončenie tohto úseku má veľký význam, pretože investori, podnikatelia a dopravcovia ho museli obchádzať cez Český Tešín alebo cez Oravu. Subdodávatelia na Slovensku, ktorí dodávajú do Kie a priemyselných závodov na severnom Slovensku, týmto získajú. Zefektívni sa doprava, budú menšie náklady a prestoje pri tranzite medzi Poľskom a Slovenskom. Podľa prepočtov poľskej strany bude tadiaľto do troch rokov prechádzať 20.000 áut. Stiahne sa tu doprava čiastočne z Českého Tešína, Oravy a bude prichádzať aj normálna doprava," dodal Mišura.
Podľa starostky Skalitého Andrey Šimurdovej očakávajú, že sa ľuďom v obci zvýši kvalita života a odľahčí sa hlavne nákladná doprava. "Ale tento úsek sám o sebe nerieši nič, pretože to prepojenie na poľskú stranu ešte nebude kompletné. Takže, už nám zostáva len dúfať, že sa čím skôr dokončia ostatné úseky, pretože by sme sa neradi všetci stretli na križovatke v Čadci," uzavrela Šimurdová.