Podľa prieskumu v rýchlo rastúcich spoločnostiach vykazujúcich dvojciferné tempo rastu je pravdepodobnosť, že už dnes využívajú umelú inteligenciu (AI), dvakrát vyššia než pri ostatných firmách.
Autor TASR
Bratislava 30. septembra (TASR) - Úspešné firmy aktívne investujú do využitia umelej inteligencie pre svoj rast. Takmer dve pätiny spoločností (38 %) s vysokým ročným rastom už implementujú riešenia na báze umelej inteligencie. Navyše plánujú jej využitie aj v strategických oblastiach, ako je rozhodovanie, vývoj produktov či optimalizovanie. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti Microsoft Biznis vo veku umelej inteligencie medzi 1150 lídrami v 13 krajinách sveta.
"Budúcimi lídrami budú firmy, ktoré využijú AI strategicky aj na inovácie, nielen na zlepšenie toho, čo už dnes robia," hovorí Dalibor Kačmář, riaditeľ pre partnerskú sieť Microsoft Česká republika a Slovensko.
Firmy si v prieskume mohli vybrať jednu z odpovedí: oblasť AI vôbec neriešia (fáza 1), začínajú sa ňou zaoberať (fáza 2), experimentujú s AI (fáza 3), formálne vykonávajú jej využitie (fáza 4), prípadne sa už sústredia na jej integráciu v rámci svojho biznisu (fáza 5).
Podľa prieskumu v rýchlo rastúcich spoločnostiach vykazujúcich dvojciferné tempo rastu je pravdepodobnosť, že už dnes využívajú umelú inteligenciu (AI), dvakrát vyššia než pri ostatných firmách. Z prudko rastúcich firiem až 38 % aktívne pracuje na implementácii umelej inteligencie. Až 94 % z nich plánuje v horizonte jedného až troch rokov investovať do rozvoja umelej inteligencie aj v rozhodovacích procesoch. Takmer polovica týchto firiem plánuje využívať AI už v priebehu jedného roka. Ich šéfovia v tom vidia príležitosť nielen na zvýšenie efektivity, ale chápu umelú inteligenciu ako možný zdroj ďalšieho rastu založeného na inováciách.
Z firiem, ktoré rastú pomalšie, vykazujú jednociferný rast, AI aktívne implementuje len necelá pätina (18 %). Navyše tieto firmy zatiaľ nepociťujú veľkú urgenciu v implementácii umelej inteligencie. Do rozhodovacej AI plánujú investovať dve tretiny z jednociferne rastúcich firiem v dlhšom časovom rozpätí – troch až piatich rokov.
"V prieskume na prvý pohľad upúta veľký rozdiel medzi rýchlo rastúcimi firmami a tými ostatnými. Nielen že dnešní lídri sú z hľadiska implementácie AI už teraz ďalej, ale cítia oveľa väčšiu naliehavosť využívať umelú inteligenciu ešte viac, a to čo najskôr," dodáva Kačmář.
Manažment firmy pri vytváraní stratégie pre zavedenie AI často brzdia otázky, kde a ako s implementáciou umelej inteligencie začať, aké zmeny vo firemnej kultúre AI vyžaduje a ako dosiahnuť, aby vytvorenie a používanie umelej inteligencie bolo zodpovedné, zaisťovalo ochranu súkromia a bolo v súlade s platnými nariadeniami a predpismi.
"Väčšina firiem stojí na rovnakej štartovej čiare a teraz sa hrá o to, kto inovačnú šancu najlepšie využije. Ten, kto bude mať jasnú víziu pridanej hodnoty AI pre podnikanie, má obrovskú šancu stať sa lídrom vo svojom odvetví. Aj menšie podniky sa vďaka včasnému zavedeniu AI môžu posunúť do pozície vyzývateľa súčasných lídrov na trhu," zdôrazňuje Kačmář.
"Budúcimi lídrami budú firmy, ktoré využijú AI strategicky aj na inovácie, nielen na zlepšenie toho, čo už dnes robia," hovorí Dalibor Kačmář, riaditeľ pre partnerskú sieť Microsoft Česká republika a Slovensko.
Firmy si v prieskume mohli vybrať jednu z odpovedí: oblasť AI vôbec neriešia (fáza 1), začínajú sa ňou zaoberať (fáza 2), experimentujú s AI (fáza 3), formálne vykonávajú jej využitie (fáza 4), prípadne sa už sústredia na jej integráciu v rámci svojho biznisu (fáza 5).
Podľa prieskumu v rýchlo rastúcich spoločnostiach vykazujúcich dvojciferné tempo rastu je pravdepodobnosť, že už dnes využívajú umelú inteligenciu (AI), dvakrát vyššia než pri ostatných firmách. Z prudko rastúcich firiem až 38 % aktívne pracuje na implementácii umelej inteligencie. Až 94 % z nich plánuje v horizonte jedného až troch rokov investovať do rozvoja umelej inteligencie aj v rozhodovacích procesoch. Takmer polovica týchto firiem plánuje využívať AI už v priebehu jedného roka. Ich šéfovia v tom vidia príležitosť nielen na zvýšenie efektivity, ale chápu umelú inteligenciu ako možný zdroj ďalšieho rastu založeného na inováciách.
Z firiem, ktoré rastú pomalšie, vykazujú jednociferný rast, AI aktívne implementuje len necelá pätina (18 %). Navyše tieto firmy zatiaľ nepociťujú veľkú urgenciu v implementácii umelej inteligencie. Do rozhodovacej AI plánujú investovať dve tretiny z jednociferne rastúcich firiem v dlhšom časovom rozpätí – troch až piatich rokov.
"V prieskume na prvý pohľad upúta veľký rozdiel medzi rýchlo rastúcimi firmami a tými ostatnými. Nielen že dnešní lídri sú z hľadiska implementácie AI už teraz ďalej, ale cítia oveľa väčšiu naliehavosť využívať umelú inteligenciu ešte viac, a to čo najskôr," dodáva Kačmář.
Manažment firmy pri vytváraní stratégie pre zavedenie AI často brzdia otázky, kde a ako s implementáciou umelej inteligencie začať, aké zmeny vo firemnej kultúre AI vyžaduje a ako dosiahnuť, aby vytvorenie a používanie umelej inteligencie bolo zodpovedné, zaisťovalo ochranu súkromia a bolo v súlade s platnými nariadeniami a predpismi.
"Väčšina firiem stojí na rovnakej štartovej čiare a teraz sa hrá o to, kto inovačnú šancu najlepšie využije. Ten, kto bude mať jasnú víziu pridanej hodnoty AI pre podnikanie, má obrovskú šancu stať sa lídrom vo svojom odvetví. Aj menšie podniky sa vďaka včasnému zavedeniu AI môžu posunúť do pozície vyzývateľa súčasných lídrov na trhu," zdôrazňuje Kačmář.