V týchto dňoch odborná komisia posudzuje projekty a ďalšie dokumenty 12 kandidátov, z ktorých vláda následne vymenuje šiestich za členov Rady ÚVO.
Autor TASR
Bratislava 18. septembra (TASR) - Novela zákona o verejnom obstarávaní počíta aj so zriadením nového kontrolného orgánu - Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Práve v týchto dňoch odborná komisia posudzuje projekty a ďalšie dokumenty 12 kandidátov, z ktorých vláda následne vymenuje šiestich za členov Rady ÚVO.
Prihlášky v stanovenom termíne podali:
1. Mikuláš Bakay – iniciatívny návrh,
2. Jozef Ráž - návrh na kandidáta predložený Odborovým zväzom pôšt a logistiky,
3. Ján Azud – iniciatívny návrh,
4. Ľuboš Kakaš – iniciatívny návrh,
5. Marta Budišová – iniciatívny návrh,
6. Eva Hečková – iniciatívny návrh,
7. Lucia Veselská – návrh na kandidáta predložený Zväzom automobilového priemyslu na Slovensku, Občianskym združením Spledid Regio,
8. Helena Polónyi – iniciatívny návrh,
9. Mária Vermešová – iniciatívny návrh,
10. Oto Nevický – návrh na kandidáta predložený Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení SR,
11. Remo Cicutto – návrh na kandidáta predložený Združením miest a obcí Slovenska,
12. Peter Tábory – návrh predložený Najvyšším kontrolným úradom.
Vymenovanie členov Rady sa predpokladá do konca tohto mesiaca.
Vzhľadom na význam a poslanie Rady ÚVO verejnoprávna TASR opäť oslovila kandidátov, aby sa vyjadrili k niektorým otázkam. V prvom kole otázok z 12 kandidátov reagovalo v stanovenom termíne šesť. V druhom kole odpovede poskytli šiesti kandidáti, ktorí odpovedali na tieto otázky:
1. Čo považujete za hlavné úlohy novovznikajúcej rady ÚVO?
Peter Tábory: Úlohy vznikajúcej Rady sú jasne zadefinované v zákone. Ako jedna z prvých úloh bude vypracovanie štatútu rady a predloženie jeho návrhu na schválenie vláde SR. Dôležitou časťou štatútu bude organizácia činnosti Rady a jej rokovaní a najmä rozpracovanie ustanovení zákona o vydávaní rozhodnutí Rady, čo bude predstavovať hlavný výsledok jej činnosti.
Oto Nevický: Za hlavné úlohy Rady považujem tie, ktoré sú definované v zákone o verejnom obstarávaní v platnom znení.
Helena Polónyi: Podľa môjho názoru hlavným účelom Rady je preskúmavanie správnosti rozhodnutí ÚVO v námietkovom konaní na základe odvolania, pretože podľa zákona ÚVO nemôže robiť autorevíziu vlastných rozhodnutí, po slovensky nemôže priznať, že nemalo pravdu, a opraviť vlastné nesprávne rozhodnutie. Takže toto by mala byť hlavná úloha Rady. A jej druhá hlavná úloha je taká istá, ale bez predchádzajúceho využitia inštitútu odvolania sa proti rozhodnutiu ÚVO. Dôvodom je skutočnosť, že v mnohých prípadoch sa uchádzači, ale hlavne verejní obstarávatelia a obstarávatelia zmierili s rozhodnutím ÚVO aj keď boli presvedčení, že majú pravdu, lebo majú obavy z budúceho možného zaujatia pracovníkov úradu proti nim.
Ján Azud: Vytvorenie Rady je určite pozitívny krok, ktorý by mal smerovať k väčšej profesionalizácii rozhodovania ÚVO a prostredníctvom členov Rady ÚVO k väčšej spätosti rozhodovania ÚVO so skutočnými potrebami a požiadavkami praxe. Po formálnej stránke sú hlavnými úlohami Rady rozhodovanie o odvolaniach voči prvostupňovým rozhodnutiam ÚVO, konanie o mimoriadnych opravných prostriedkoch, konanie v súvislosti s dodatkami k zmluvám a referenciami. Rada ÚVO by však svojím konaním a rozhodovaním mala tiež podporovať to, aby sa ÚVO stal silným a nezávislým regulátorom oblasti verejného obstarávania, ktorý bude pozitívne vnímaný odbornou aj laickou verejnosťou ako autorita vytvárajúca spravodlivé prostredie v oblasti verejného obstarávania.
Jozef Ráž: Postupy a možnosti Rady ÚVO sú explicitne definované v zákone o verejnom obstarávaní. Hlavnou úlohou Rady je zabezpečenie efektívneho vynakladania verejných financií prostredníctvom rozhodnutí zohľadňujúcich reálne potreby obstarávateľov a verejných obstarávateľov.
Mária Vermešová: Rada Úradu pre verejné obstarávanie má byť v prvom rade odborný orgán, ktorý má zabezpečiť jednotnosť a odbornosť pri rozhodovaní Úradu pre verejné obstarávanie tak, aby bolo zabezpečená predvídateľnosť rozhodovania, t. j. aby o rovnakých veciach alebo podobných veciach nebolo rozhodovanie rozdielne. Ostatné činnosti sú nové činnosti a musíme počkať, akým spôsobom si účastníci verejného obstarávania budú svoje práva uplatňovať. Bude taktiež záležať od zloženia Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „Rada“), akou cestou sa vydá a ako bude rozhodovať.
2. Aký časový rozsah bude mať vaša činnosť v Rade?
Peter Tábory: V prípade, že by som bol vládou SR menovaný za člena Rady ÚVO, budem venovať jej činnosti čas, ktorý bude potrebný na plnenie si povinností člena Rady podľa zákona.
Oto Nevický: Pokiaľ sa stanem členom Rady, bude časový rozsah mojej činnosti v Rade zodpovedať potrebám Rady a úlohám, ktoré bude Rada riešiť.
Helena Polónyi: Netuším, ale budem sa snažiť, aby som bola užitočná vždy, keď bude o čom rokovať.
Ján Azud: To je momentálne ťažké odhadnúť, keďže Rada sa len kreuje. Nároky však budú určite vyššie na začiatku, keď sa budú vytvárať všetky procesy a mechanizmy efektívneho fungovania Rady.
Jozef Ráž: 2. V súčasnej dobe nie je možné relevantne odpovedať na vami položenú otázku, nakoľko inštitút Rady ÚVO priniesla až novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá je účinná od 1. 7. 2013. Táto novela komplexne rieši revízne postupy, preto nie je možné vopred odhadnúť kvantitu agendy Rady ÚVO.
Mária Vermešová: Neviem odpovedať na túto otázku presne, pretože rozsah bude záležať od počtu podaní a tiež od problému, ktorý bude Rade postúpený na rozhodovanie. Nepredstavujem si však činnosť Rady ako povinné zasadnutie Rady, kde sa budú iba prijímať rozhodnutia, ktoré niekto iný bude pripravovať. Všetko záleží od zloženia Rady a jej odbornosti, skúsenosti vyplývajúcej zo zákona o verejnom obstarávaní a iných právnych predpisov.
3. Má podľa vás rada potenciál nezávislého orgánu?
Peter Tábory: Zákonné predpoklady sú podľa mňa dostatočné. Nastavenie transparentnosti pri zverejňovaní rozhodnutí, vrátane zverejňovania iných stanovísk členov Rady, je tiež predpokladom nezávislosti Rady.
Oto Nevický: Áno, inak by som sa neuchádzal o pozíciu jej člena.
Helena Polónyi: Podľa môjho názoru nemá, pretože v pôvodnom návrhu zákona, ktorý šiel do parlamentu, bolo ustanovenie, ktoré zaručovalo akú-takú nezávislosť ÚVO od rozhodnutí Rady „funkcia člena Rady, predsedu Rady a podpredsedu Rady sú vzájomne nezlučiteľné“. Toto ustanovenie zo zákona vypadlo a, div sa svete, predsedom Rady je predseda ÚVO a podpredsedami Rady sú podpredsedovia ÚVO, ktorí budú rozhodovať o vlastných rozhodnutiach. Nuž...
Ján Azud: Áno, samozrejme. A verím, že nezostane len pri potenciáli a Rada bude skutočne nezávislým, odborným a rešpektovaným orgánom.
Jozef Ráž: Radu ÚVO menuje vláda SR, čo je zárukou jej nezávislosti.
Mária Vermešová: 3. Všetko bude záležať od toho, koho vláda vymenuje za člena Rady. Rada by mala mať snahu byť nezávislým odborným orgánom vo verejnom obstarávaní. Nezávislým orgánom myslím nezávislým od politickej alebo inej moci a záujmov, a nie nezávislým od právnych predpisov.
4. Aký podiel pri vašom pôsobení v Rade bude mať rozhodovanie o a/ dodatkoch, b/ referenciách?
Peter Tábory: Podiel bude zhodný, keďže Rada rozhoduje o všetkom spoločne.
Oto Nevický: K tomu sa dnes neviem vyjadriť. To sa ukáže zrejme až časom.
Helena Polónyi: Veľmi zle sa odpovedá na túto otázku, keď nie je jasné, aký podiel na celkovom rozhodovaní Rady budú mať predmetné otázky. Ja dúfam, že referencie tak, ako sú postavené v dnešnom znení zákona, do nadobudnutia ich účinnosti budú zmenené tak, aby mali zmysel. A pri dodatkoch sa obávam, že pri rozhodovaní Rady bude dôležitejší osobný názor než argumentácia (ťažko sa jednoznačne hodnotí, čo znamená „podstatným spôsobom“).
Ján Azud: Toto sa dá vopred len ťažko odhadnúť. Myslím si však, že rozhodovanie v súvislosti s dodatkami bude kapacitne, časovo a vecne náročnejšie.
Jozef Ráž: Štruktúra činnosti Rady ÚVO bude predmetom štatútu, ktorý schvaľuje vláda SR. Na základe uvedeného nie je dnes možné sa vyjadriť k vami položenej otázke.
Mária Vermešová: Myslím si, že rozhodovanie o odvolaní proti rozhodnutiam úradu v konaní o námietkach a v mimo odvolacom konaní bude väčšia časť práce Rady. Nepredpokladám, že žiadosti o uzavretie dodatkov na navýšenie ceny a návrhov na vyhotovenie referencií budú mať rozhodujúci a určujúci objem práce Rady. Podľa môjho názoru pri rozhodovaní Rady u žiadosti o uzavretie dodatkov na navýšenie ceny a návrhov na vyhotovenie referencií bude musieť Rada vo väčšom objeme využívať služby iných odborníkov.x
5. Svoj projekt, ktorý ste predložili odbornej komisii, ste konzultovali?
Peter Tábory: Vzhľadom na krátkosť času som projekt nekonzultoval. Časť názorov v ňom obsiahnutých vychádza aj zo skúseností a názorov viacerých kolegov a známych (odborníkov z oblasti verejného obstarávania).
Oto Nevický: Nerozumiem otázke.
Helena Polónyi: Nekonzultovala, lebo by mi neodporúčali v takom znení ho predložiť.
Ján Azud: Nie, projekt som si písal sám.
Jozef Ráž: Vo väzbe na moju dlhoročnú prax vo verejnom obstarávaní som premietol skúsenosti a očakávania účastníkov verejného obstarávania do môjho projektu. Podnety vzišli z praxe, diskusií s uchádzačmi, ako aj s kolegami činnými vo verejnom obstarávaní.
Mária Vermešová: Svoj projekt som konzultovala s mnohými odborníkmi, ktorí sa zaoberajú len verejným obstarávaním a vo verejnom obstarávaní pracujú od roku 2000. Mnohé veci týkajúce sa spôsobu vykonávania verejného obstarávania a rozhodovania úradu som zažila sama.
Prihlášky v stanovenom termíne podali:
1. Mikuláš Bakay – iniciatívny návrh,
2. Jozef Ráž - návrh na kandidáta predložený Odborovým zväzom pôšt a logistiky,
3. Ján Azud – iniciatívny návrh,
4. Ľuboš Kakaš – iniciatívny návrh,
5. Marta Budišová – iniciatívny návrh,
6. Eva Hečková – iniciatívny návrh,
7. Lucia Veselská – návrh na kandidáta predložený Zväzom automobilového priemyslu na Slovensku, Občianskym združením Spledid Regio,
8. Helena Polónyi – iniciatívny návrh,
9. Mária Vermešová – iniciatívny návrh,
10. Oto Nevický – návrh na kandidáta predložený Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení SR,
11. Remo Cicutto – návrh na kandidáta predložený Združením miest a obcí Slovenska,
12. Peter Tábory – návrh predložený Najvyšším kontrolným úradom.
Vymenovanie členov Rady sa predpokladá do konca tohto mesiaca.
Vzhľadom na význam a poslanie Rady ÚVO verejnoprávna TASR opäť oslovila kandidátov, aby sa vyjadrili k niektorým otázkam. V prvom kole otázok z 12 kandidátov reagovalo v stanovenom termíne šesť. V druhom kole odpovede poskytli šiesti kandidáti, ktorí odpovedali na tieto otázky:
1. Čo považujete za hlavné úlohy novovznikajúcej rady ÚVO?
Peter Tábory: Úlohy vznikajúcej Rady sú jasne zadefinované v zákone. Ako jedna z prvých úloh bude vypracovanie štatútu rady a predloženie jeho návrhu na schválenie vláde SR. Dôležitou časťou štatútu bude organizácia činnosti Rady a jej rokovaní a najmä rozpracovanie ustanovení zákona o vydávaní rozhodnutí Rady, čo bude predstavovať hlavný výsledok jej činnosti.
Oto Nevický: Za hlavné úlohy Rady považujem tie, ktoré sú definované v zákone o verejnom obstarávaní v platnom znení.
Helena Polónyi: Podľa môjho názoru hlavným účelom Rady je preskúmavanie správnosti rozhodnutí ÚVO v námietkovom konaní na základe odvolania, pretože podľa zákona ÚVO nemôže robiť autorevíziu vlastných rozhodnutí, po slovensky nemôže priznať, že nemalo pravdu, a opraviť vlastné nesprávne rozhodnutie. Takže toto by mala byť hlavná úloha Rady. A jej druhá hlavná úloha je taká istá, ale bez predchádzajúceho využitia inštitútu odvolania sa proti rozhodnutiu ÚVO. Dôvodom je skutočnosť, že v mnohých prípadoch sa uchádzači, ale hlavne verejní obstarávatelia a obstarávatelia zmierili s rozhodnutím ÚVO aj keď boli presvedčení, že majú pravdu, lebo majú obavy z budúceho možného zaujatia pracovníkov úradu proti nim.
Ján Azud: Vytvorenie Rady je určite pozitívny krok, ktorý by mal smerovať k väčšej profesionalizácii rozhodovania ÚVO a prostredníctvom členov Rady ÚVO k väčšej spätosti rozhodovania ÚVO so skutočnými potrebami a požiadavkami praxe. Po formálnej stránke sú hlavnými úlohami Rady rozhodovanie o odvolaniach voči prvostupňovým rozhodnutiam ÚVO, konanie o mimoriadnych opravných prostriedkoch, konanie v súvislosti s dodatkami k zmluvám a referenciami. Rada ÚVO by však svojím konaním a rozhodovaním mala tiež podporovať to, aby sa ÚVO stal silným a nezávislým regulátorom oblasti verejného obstarávania, ktorý bude pozitívne vnímaný odbornou aj laickou verejnosťou ako autorita vytvárajúca spravodlivé prostredie v oblasti verejného obstarávania.
Jozef Ráž: Postupy a možnosti Rady ÚVO sú explicitne definované v zákone o verejnom obstarávaní. Hlavnou úlohou Rady je zabezpečenie efektívneho vynakladania verejných financií prostredníctvom rozhodnutí zohľadňujúcich reálne potreby obstarávateľov a verejných obstarávateľov.
Mária Vermešová: Rada Úradu pre verejné obstarávanie má byť v prvom rade odborný orgán, ktorý má zabezpečiť jednotnosť a odbornosť pri rozhodovaní Úradu pre verejné obstarávanie tak, aby bolo zabezpečená predvídateľnosť rozhodovania, t. j. aby o rovnakých veciach alebo podobných veciach nebolo rozhodovanie rozdielne. Ostatné činnosti sú nové činnosti a musíme počkať, akým spôsobom si účastníci verejného obstarávania budú svoje práva uplatňovať. Bude taktiež záležať od zloženia Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „Rada“), akou cestou sa vydá a ako bude rozhodovať.
2. Aký časový rozsah bude mať vaša činnosť v Rade?
Peter Tábory: V prípade, že by som bol vládou SR menovaný za člena Rady ÚVO, budem venovať jej činnosti čas, ktorý bude potrebný na plnenie si povinností člena Rady podľa zákona.
Oto Nevický: Pokiaľ sa stanem členom Rady, bude časový rozsah mojej činnosti v Rade zodpovedať potrebám Rady a úlohám, ktoré bude Rada riešiť.
Helena Polónyi: Netuším, ale budem sa snažiť, aby som bola užitočná vždy, keď bude o čom rokovať.
Ján Azud: To je momentálne ťažké odhadnúť, keďže Rada sa len kreuje. Nároky však budú určite vyššie na začiatku, keď sa budú vytvárať všetky procesy a mechanizmy efektívneho fungovania Rady.
Jozef Ráž: 2. V súčasnej dobe nie je možné relevantne odpovedať na vami položenú otázku, nakoľko inštitút Rady ÚVO priniesla až novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá je účinná od 1. 7. 2013. Táto novela komplexne rieši revízne postupy, preto nie je možné vopred odhadnúť kvantitu agendy Rady ÚVO.
Mária Vermešová: Neviem odpovedať na túto otázku presne, pretože rozsah bude záležať od počtu podaní a tiež od problému, ktorý bude Rade postúpený na rozhodovanie. Nepredstavujem si však činnosť Rady ako povinné zasadnutie Rady, kde sa budú iba prijímať rozhodnutia, ktoré niekto iný bude pripravovať. Všetko záleží od zloženia Rady a jej odbornosti, skúsenosti vyplývajúcej zo zákona o verejnom obstarávaní a iných právnych predpisov.
3. Má podľa vás rada potenciál nezávislého orgánu?
Peter Tábory: Zákonné predpoklady sú podľa mňa dostatočné. Nastavenie transparentnosti pri zverejňovaní rozhodnutí, vrátane zverejňovania iných stanovísk členov Rady, je tiež predpokladom nezávislosti Rady.
Oto Nevický: Áno, inak by som sa neuchádzal o pozíciu jej člena.
Helena Polónyi: Podľa môjho názoru nemá, pretože v pôvodnom návrhu zákona, ktorý šiel do parlamentu, bolo ustanovenie, ktoré zaručovalo akú-takú nezávislosť ÚVO od rozhodnutí Rady „funkcia člena Rady, predsedu Rady a podpredsedu Rady sú vzájomne nezlučiteľné“. Toto ustanovenie zo zákona vypadlo a, div sa svete, predsedom Rady je predseda ÚVO a podpredsedami Rady sú podpredsedovia ÚVO, ktorí budú rozhodovať o vlastných rozhodnutiach. Nuž...
Ján Azud: Áno, samozrejme. A verím, že nezostane len pri potenciáli a Rada bude skutočne nezávislým, odborným a rešpektovaným orgánom.
Jozef Ráž: Radu ÚVO menuje vláda SR, čo je zárukou jej nezávislosti.
Mária Vermešová: 3. Všetko bude záležať od toho, koho vláda vymenuje za člena Rady. Rada by mala mať snahu byť nezávislým odborným orgánom vo verejnom obstarávaní. Nezávislým orgánom myslím nezávislým od politickej alebo inej moci a záujmov, a nie nezávislým od právnych predpisov.
4. Aký podiel pri vašom pôsobení v Rade bude mať rozhodovanie o a/ dodatkoch, b/ referenciách?
Peter Tábory: Podiel bude zhodný, keďže Rada rozhoduje o všetkom spoločne.
Oto Nevický: K tomu sa dnes neviem vyjadriť. To sa ukáže zrejme až časom.
Helena Polónyi: Veľmi zle sa odpovedá na túto otázku, keď nie je jasné, aký podiel na celkovom rozhodovaní Rady budú mať predmetné otázky. Ja dúfam, že referencie tak, ako sú postavené v dnešnom znení zákona, do nadobudnutia ich účinnosti budú zmenené tak, aby mali zmysel. A pri dodatkoch sa obávam, že pri rozhodovaní Rady bude dôležitejší osobný názor než argumentácia (ťažko sa jednoznačne hodnotí, čo znamená „podstatným spôsobom“).
Ján Azud: Toto sa dá vopred len ťažko odhadnúť. Myslím si však, že rozhodovanie v súvislosti s dodatkami bude kapacitne, časovo a vecne náročnejšie.
Jozef Ráž: Štruktúra činnosti Rady ÚVO bude predmetom štatútu, ktorý schvaľuje vláda SR. Na základe uvedeného nie je dnes možné sa vyjadriť k vami položenej otázke.
Mária Vermešová: Myslím si, že rozhodovanie o odvolaní proti rozhodnutiam úradu v konaní o námietkach a v mimo odvolacom konaní bude väčšia časť práce Rady. Nepredpokladám, že žiadosti o uzavretie dodatkov na navýšenie ceny a návrhov na vyhotovenie referencií budú mať rozhodujúci a určujúci objem práce Rady. Podľa môjho názoru pri rozhodovaní Rady u žiadosti o uzavretie dodatkov na navýšenie ceny a návrhov na vyhotovenie referencií bude musieť Rada vo väčšom objeme využívať služby iných odborníkov.x
5. Svoj projekt, ktorý ste predložili odbornej komisii, ste konzultovali?
Peter Tábory: Vzhľadom na krátkosť času som projekt nekonzultoval. Časť názorov v ňom obsiahnutých vychádza aj zo skúseností a názorov viacerých kolegov a známych (odborníkov z oblasti verejného obstarávania).
Oto Nevický: Nerozumiem otázke.
Helena Polónyi: Nekonzultovala, lebo by mi neodporúčali v takom znení ho predložiť.
Ján Azud: Nie, projekt som si písal sám.
Jozef Ráž: Vo väzbe na moju dlhoročnú prax vo verejnom obstarávaní som premietol skúsenosti a očakávania účastníkov verejného obstarávania do môjho projektu. Podnety vzišli z praxe, diskusií s uchádzačmi, ako aj s kolegami činnými vo verejnom obstarávaní.
Mária Vermešová: Svoj projekt som konzultovala s mnohými odborníkmi, ktorí sa zaoberajú len verejným obstarávaním a vo verejnom obstarávaní pracujú od roku 2000. Mnohé veci týkajúce sa spôsobu vykonávania verejného obstarávania a rozhodovania úradu som zažila sama.