Maximálnu podporu centru pri podpise memoranda deklaroval podpredseda vlády SR pre ekonomiku a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Autor TASR
,aktualizované Košice 18. septembra (TASR) – V Košiciach vznikne Centrum výskumu vodíkových technológií (CVVT), ktoré sa bude zaoberať aj využitím vodíkového pohonu v oblasti dopravy. Vyplýva to z memoranda, ktoré v piatok podpísali predseda Slovenskej akadémie vied (SAV) Pavol Šajgalík a rektori košickej Technickej univerzity a Univerzity Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) Stanislav Kmeť a Pavol Sovák.
Centrum sa bude zaoberať výskumom a vývojom v oblasti vodíkových technológií v celom cykle a využitím teoretických poznatkov pri navrhovaní a konštruovaní funkčných prototypov technológií a zariadení. Bude tiež vytvárať podmienky pre aplikáciu poznatkov v spoločenskej a priemyselnej praxi, ako aj pre prípravu a vzdelávanie v odboroch vodíkových technológií.
Maximálnu podporu centru pri podpise memoranda deklaroval podpredseda vlády SR pre ekonomiku a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Vodík považuje za energonosič budúcnosti. "Ak to spoločne uchopíme, tak je aj veľkou šancou pre Slovensko. Vodíkové technológie sú na začiatku svojho cyklu a ich odpadovým produktom je len voda. Tým by sa Slovensko mohlo priblížiť požadovaným cieľom Európskej komisie do roku 2050 o uhlíkovej neutralite," uviedol minister. Pre CVVT ako prvý konkrétny cieľ Sulík označil slovenskú prezentáciu výsledkov výskumu v oblasti vodíkových technológií na svetovej výstave Expo Dubaj, ktorá sa začne 1. októbra 2021.
Podľa koordinátora Národnej vodíkovej stratégie Juraja Sinaya využitie vodíka ako efektívneho nosiča energie vytvára podmienky pre znižovanie emisií v priemyselnej praxi, energetike aj doprave. "CVVT má ambíciu na Slovensku integrovať celý vedecký a výskumný potenciál v rámci celého životného reťazca vodíka. Začína to pri výrobe, ide to cez prepravu, skladovanie a aplikáciu v rôznych priemyselných odvetviach SR," priblížil.
Vznikajúce centrum privítal aj podpredseda Európskej komisie (EK) pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič. Pripomenul pritom možnosti finančnej podpory v oblasti vodíkových technológií z európskych zdrojov. "Vodík môže byť atraktívny práve pre priemysel, ktorý je náročný na dekarbonizáciu, ako je napríklad chemický či oceliarsky, a taktiež pre nákladnú, železničnú a riečnu dopravu. Rodiacemu sa centru v Košiciach želám, aby zo Slovenska urobilo top hráča v oblasti vodíka," povedal.
Centrum sa bude zaoberať výskumom a vývojom v oblasti vodíkových technológií v celom cykle a využitím teoretických poznatkov pri navrhovaní a konštruovaní funkčných prototypov technológií a zariadení. Bude tiež vytvárať podmienky pre aplikáciu poznatkov v spoločenskej a priemyselnej praxi, ako aj pre prípravu a vzdelávanie v odboroch vodíkových technológií.
Maximálnu podporu centru pri podpise memoranda deklaroval podpredseda vlády SR pre ekonomiku a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Vodík považuje za energonosič budúcnosti. "Ak to spoločne uchopíme, tak je aj veľkou šancou pre Slovensko. Vodíkové technológie sú na začiatku svojho cyklu a ich odpadovým produktom je len voda. Tým by sa Slovensko mohlo priblížiť požadovaným cieľom Európskej komisie do roku 2050 o uhlíkovej neutralite," uviedol minister. Pre CVVT ako prvý konkrétny cieľ Sulík označil slovenskú prezentáciu výsledkov výskumu v oblasti vodíkových technológií na svetovej výstave Expo Dubaj, ktorá sa začne 1. októbra 2021.
Podľa koordinátora Národnej vodíkovej stratégie Juraja Sinaya využitie vodíka ako efektívneho nosiča energie vytvára podmienky pre znižovanie emisií v priemyselnej praxi, energetike aj doprave. "CVVT má ambíciu na Slovensku integrovať celý vedecký a výskumný potenciál v rámci celého životného reťazca vodíka. Začína to pri výrobe, ide to cez prepravu, skladovanie a aplikáciu v rôznych priemyselných odvetviach SR," priblížil.
Vznikajúce centrum privítal aj podpredseda Európskej komisie (EK) pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič. Pripomenul pritom možnosti finančnej podpory v oblasti vodíkových technológií z európskych zdrojov. "Vodík môže byť atraktívny práve pre priemysel, ktorý je náročný na dekarbonizáciu, ako je napríklad chemický či oceliarsky, a taktiež pre nákladnú, železničnú a riečnu dopravu. Rodiacemu sa centru v Košiciach želám, aby zo Slovenska urobilo top hráča v oblasti vodíka," povedal.