Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 17. november 2024Meniny má Klaudia
< sekcia Ekonomika

Matečná: Na Slovensku pribudne vyše 150 km nových mestských cyklociest

Na archívnej snímke G. Matečná. Foto: TASR Erika Ďurčová

Pribudnú aj parkovacie domy a systém automatickej požičovne bicyklov.

Bratislava 22. júna (TASR) - Na Slovensku pribudne v najbližšej budúcnosti vyše 150 kilometrov nových mestských cyklociest. Pribudnú aj parkovacie domy a systém automatickej požičovne bicyklov. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR doteraz schválilo v prvých troch kolách 63 cyklistických projektov za približne 30,7 milióna eur. Informovala o tom na brífingu šéfka MPRV Gabriela Matečná (SNS) za účasti národného cyklokoordinátora Petra Klučku.

"Podobne ako je to v iných európskych krajinách, cyklodoprava získava čoraz väčšiu popularitu aj na Slovensku. Ľudia hľadajú alternatívu k čoraz upchatejším cestám. Bicykle neznečisťujú ovzdušie, nespôsobujú hluk a nevytvárajú zápchy. S bicyklom sa dá ľahko zaparkovať a pohybom prospievame aj nášmu zdraviu," priblížila Matečná.

Pripomenula, že MPRV v decembri 2016 spustilo cez Integrovaný regionálny operačný program (IROP) výzvu na zvyšovanie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb. Celkovo je na nemotorovú dopravu vyčlenených 81,8 milióna eur.

Financie možno podľa Matečnej získať na obnovu a rekonštrukciu už existujúcich a budovanie nových cyklistických komunikácií, výstavbu doplnkovej cyklistickej infraštruktúry a tiež na propagáciu a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti. Doteraz regióny ministerstvu predložili 87 cyklistických projektov, z čoho bolo schválených 63 projektov v objeme 30,68 milióna eur a v celkovej dĺžke 155 kilometrov. Okrem cyklociest mestá predložili aj projekty zamerané na cyklistickú infraštruktúru. Pre Trnavu bol schválený automatický parkovací dom pre bicykle pri železničnej stanici. V Košiciach vznikne systém zdieľania bicyklov, tzv. bike-sharing.

"Keď sme pred piatimi rokmi prišli s témou cyklistickej dopravy, mnohí ju považovali za podružnú. To sa mení. Čoraz viac ľudí si uvedomuje, že nemôžeme jednostranne podporovať iba rozvoj individuálnej automobilovej dopravy. Už sa ozývajú primátori viacerých miest, že podľa vzoru ostatných európskych miest chcú znížiť podiel individuálnej automobilovej dopravy. Vďaka dobrej administrácii ministerstva pôdohospodárstva a kvalitnej príprave regionálnej samosprávy máme nielenže schválené desiatky projektov, ale už aj fyzicky budujeme nové cyklocesty," priblížil Klučka.

V rámci eurofondovej výzvy na nemotorovú dopravu sú podľa Matečnej oprávnení predkladať projekty obce, samosprávne kraje, mimovládne organizácie a subjekty poskytujúce pravidelnú verejnú osobnú dopravu. Oprávnenými výdavkami sú rekonštrukcia, modernizácia a výstavba infraštruktúry pre nemotorovú dopravu, propagácia a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti.

Dodala, že žiadať finančné prostriedky je možné aj na budovanie prvkov upokojovania dopravy, ako napríklad pešie zóny, zdieľané priestory či napríklad vylúčenie individuálnej automobilovej dopravy z ulíc. Z výzvy je tiež možné podporiť zvyšovanie bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako je odstraňovanie úzkych miest v pešej doprave či odstraňovanie bariér pri prestupovaní.