Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Ekonomika

Vážny: Nemali by sme tak natvrdo vylučovať obce pri investíciách

Ľubomír Vážny Foto: TASR/Michal Svítok

Aj keď ambícia novely je možno správna, cesta zrejme nie je najsprávnejšia, tvrdí podpredseda vlády.

Bratislava 23. júna (TASR) – Novela zákona týkajúca sa významných investícií z dielne poslancov Smeru-SD má podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) medzery, ktoré treba dotiahnuť.

Aj keď jej ambícia je možno správna, cesta zrejme nie je najsprávnejšia. Vážny to uviedol v dnešnej diskusnej relácii televízie TA3 V politike.

"Myslím si, že by sme nemali ísť tak natvrdo do vylúčenia obcí, ale do komunikácie s nimi," vyhlásil Vážny. Až v prípade, ak obec neposkytne dostatočné argumenty pri rozhodovaní o významných investíciách, by sa malo v akomsi "druhom kole" pristúpiť k tvrdým opatreniam.

Zároveň možno nie je správny postup, pri ktorom sa majú vylúčiť z novely banské stavby, zatiaľ čo energetické sa tam ponechajú, pripustil. "Tu vidím nezrovnalosti, ktoré treba podoťahovať," upozornil Vážny. Novelu o investíciách pripravila trojica poslancov Smeru-SD Maroš Kondrót, Michal Bagačka a František Petro. Právna norma sa práve nachádza v parlamente v druhom čítaní, diskusiu o nej plénum ukončilo v piatok 21. júna a hlasovanie by malo prísť na rad v utorok 25. júna.

Zo strany opozície si však návrh vyslúžil ostrú kritiku. Najmä preto, že podľa opozičných poslancov berie právomoci obciam a mestám pri výstavbe významných investícií. Zákon podľa nich rozširuje možnosti vlády pre vyvlastňovanie. Ak sa vláda rozhodne, že niektorá investícia je vo verejnom záujem, obce už proti tomu nebudú môcť nič spraviť. Mnohí poslanci sa tak pýtali, akým zámerom má návrh slúžiť, skloňovali sa projekty ako ropovod cez Petržalku či kasíno v Bratislave, ale aj ťažba zlata v Detve či uránu pri Košiciach.

"Som presvedčený, že takéto zásahy do ústavného vlastníckeho práva v takzvanom verejnom záujme cez vládu sú neprimerané a neprípustné," uviedol v rámci dnešnej diskusie Vážneho oponent a predseda opozičného KDH Ján Figeľ. Voči novele je taký kritický aj preto, že ju pripravuje trojica poslancov, a nie vláda. "Poslanci, chlapci sa rozhodli, že upravia pomery pre veľké investície. Čo ich to tak napadlo, prečo oni, prečo nie vláda, prečo nie vy?" pýtal sa Figeľ podpredsedu vlády.

Ten mu oponoval s tým, že poslanci využili svoju zákonodarnú možnosť. "Pokiaľ viem, neexistuje nikto z členov vlády, kto by tlačil na poslancov, aby to riešili touto cestou," doplnil Vážny. Návrh podľa jeho slov nekonzultovali ani s ním a pokiaľ vie, ani s inými členmi kabinetu.

Vážny: Nízke ceny za tunel Višňové nezodpovedajú realite

Postaviť úsek diaľnice D1 pri Žiline s tunelom Višňové za cenu 340 alebo 380 miliónov eur je podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) v dnešných podmienkach nereálne. Pravda sa podľa neho časom ukáže a projekt si vyžiada dodatky. Vážny to vyhlásil v dnešnej diskusnej relácii televízie TA3 V politike.

"Naozaj sú tieto ceny nereálne. Nechcem vytvárať priestor na dodatky, božechráň, ale príde čas a uvidí sa, že za tieto ceny sa to nedá realizovať," varoval podpredseda vlády a bývalý minister dopravy.

V súťaži na výstavbu tohto diaľničného úseku z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú Skalu ponúklo najnižšiu cenu združenie firiem vedené spoločnosťou Skanska, a to takmer 340 miliónov eur. Druhá najlacnejšia bola ponuka konzorcia vedeného Doprastavom vo výške približne 380 miliónov eur. Podľa informácií Hospodárskych novín si štát v tejto súťaži vybral v poradí druhú najlacnejšiu ponuku Doprastavu a firmu Skanska zo súťaže vylúčil.

Vážny však v diskusii pripomenul, že expertízne posudky odhadli náklady na výstavbu tohto úseku vo výške približne 900 miliónov eur. "Tie nerobili amatéri, to robili zodpovední ľudia, ktorí majú 20- až 30-ročnú prax v stavebníctve a vedia to odhadnúť," argumentoval. Vysúťažené ceny podľa neho nezodpovedajú realite. "Buď sa oklameme v kvalite, parametroch stavby, alebo to nebudeme vedieť za tieto prostriedky zrealizovať," doplnil.

Nesúhlasil s ním však jeho oponent v diskusii, predseda opozičného KDH Ján Figeľ. Do súťaže sa podľa jeho slov zapojili renomované firmy, nie spoločnosti z Cypru či schránkové firmy. "Ak hovoríme o prvom alebo druhom súťažiacom, sú to veľké, seriózne firmy," zdôraznil exminister dopravy. Spochybňovanie ich ponuky znamená podľa neho aj spochybňovanie celého procesu verejného obstarávania.

"Verejné obstarávanie medzi mnohými súťažiacimi vygeneruje cenu, ktorú určujú súťažiaci," dodal Figeľ. Tieto ceny sú podľa neho porovnateľné s cenami inde v Európe.