Názory investorov sa rozchádzajú s očakávaniami manažérov veľkej trojky z Detroitu - General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automotive.
Autor TASR
Detroit 3. mája (TASR) - Veľké americké automobilky síce v tomto roku očakávajú najlepší predaj od roka 2006, no budú sa musieť pripraviť na tŕnistú cestu. Názory investorov sa rozchádzajú s očakávaniami manažérov veľkej trojky z Detroitu - General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automotive. Informovala o tom agentúra Reuters.
Medzi optimistov patrí riaditeľ predaja GM Kurt McNeil, podľa ktorého by predaj osobných a ľahkých nákladných vozidiel v USA mal v tomto roku dosiahnuť 17 miliónov v porovnaní so zhruba 10 miliónmi v roku 2009. Zdôrazňuje pritom rast dôvery spotrebiteľov, zotavovanie cien nehnuteľností a pokles cien palív, čo podporuje najmä predaj veľkých dodávok a SUV, ktoré výrobcom prinášajú najvyššie zisky.
Investori zas poukazujú na varovné signály, predovšetkým na pokles tržieb a dopytu po malých modeloch a rodinných sedanoch, zníženie kurzu akcií a fakt, že zisky mimo Severnej Ameriky a Číny sú prakticky nulové. Výsledky detroitskej trojky v 1. kvartáli nesplnili očakávania analytikov a navzdory priaznivému aprílovému predaju akcie automobiliek opäť klesli.
Rast predaja v tomto roku sa v porovnaní s dvojcifernou úrovňou v rokoch 2010 až 2012 znížil na 6 %. A v týchto podmienkach zahraničná konkurencia buduje v Severnej Amerike čoraz viac výrobných kapacít. Konkurenti z Ázie a Európy navyše môžu ťažiť zo slabších mien, čo znamená tvrdší konkurenčný boj. Napríklad podiel GM v Severnej Amerike sa v 1. kvartáli medziročne znížil zo 16,5 % na 16,4 %.
Analytici očakávajú od roka 2017 zhoršenie situácie. Detroitská trojka sa musí na tento vývoj pripraviť a nájsť dlhodobé riešenia na zabezpečenie trvalej ziskovosti a nákladovej konkurencieschopnosti. Možnými riešeniami by mohlo byť okrem iného zníženie závislosti od domáceho trhu a odbúranie nadbytočných výrobných kapacít v zahraničí, najmä v Európe a Južnej Amerike. Vzhľadom na pokles domáceho dopytu budú musieť generovať vyššiu návratnosť zahraničných investícií.
Ford aj GM napriek reštrukturalizačnému úsiliu, vrátane zatvárania fabrík, stále prichádzajú v Európe o peniaze. GM tu očakáva návrat k ziskovosti až v roku 2016. S rovnakou výzvou bojujú aj v Latinskej Amerike, kde situáciu ovplyvňuje najmä spomalenie brazílskej ekonomiky a hospodárska kríza vo Venezuele. GM signalizuje úmysel v júli zastaviť výrobu vo Venezuele. Koncernu sa nedarí ani v Číne, kde jeho ziskové marže v 1. kvartáli medziročne klesli z 11,2 % na 9,9 %.
"GM a Ford vykazujú v Severnej Amerike katastrofálnu mieru návratnosti, no Európa a Južná Amerika ich zabíjajú," konštatuje Matthew Stover, analytik spoločnosti Susquehanna Financial Group.
Medzi optimistov patrí riaditeľ predaja GM Kurt McNeil, podľa ktorého by predaj osobných a ľahkých nákladných vozidiel v USA mal v tomto roku dosiahnuť 17 miliónov v porovnaní so zhruba 10 miliónmi v roku 2009. Zdôrazňuje pritom rast dôvery spotrebiteľov, zotavovanie cien nehnuteľností a pokles cien palív, čo podporuje najmä predaj veľkých dodávok a SUV, ktoré výrobcom prinášajú najvyššie zisky.
Investori zas poukazujú na varovné signály, predovšetkým na pokles tržieb a dopytu po malých modeloch a rodinných sedanoch, zníženie kurzu akcií a fakt, že zisky mimo Severnej Ameriky a Číny sú prakticky nulové. Výsledky detroitskej trojky v 1. kvartáli nesplnili očakávania analytikov a navzdory priaznivému aprílovému predaju akcie automobiliek opäť klesli.
Rast predaja v tomto roku sa v porovnaní s dvojcifernou úrovňou v rokoch 2010 až 2012 znížil na 6 %. A v týchto podmienkach zahraničná konkurencia buduje v Severnej Amerike čoraz viac výrobných kapacít. Konkurenti z Ázie a Európy navyše môžu ťažiť zo slabších mien, čo znamená tvrdší konkurenčný boj. Napríklad podiel GM v Severnej Amerike sa v 1. kvartáli medziročne znížil zo 16,5 % na 16,4 %.
Analytici očakávajú od roka 2017 zhoršenie situácie. Detroitská trojka sa musí na tento vývoj pripraviť a nájsť dlhodobé riešenia na zabezpečenie trvalej ziskovosti a nákladovej konkurencieschopnosti. Možnými riešeniami by mohlo byť okrem iného zníženie závislosti od domáceho trhu a odbúranie nadbytočných výrobných kapacít v zahraničí, najmä v Európe a Južnej Amerike. Vzhľadom na pokles domáceho dopytu budú musieť generovať vyššiu návratnosť zahraničných investícií.
Ford aj GM napriek reštrukturalizačnému úsiliu, vrátane zatvárania fabrík, stále prichádzajú v Európe o peniaze. GM tu očakáva návrat k ziskovosti až v roku 2016. S rovnakou výzvou bojujú aj v Latinskej Amerike, kde situáciu ovplyvňuje najmä spomalenie brazílskej ekonomiky a hospodárska kríza vo Venezuele. GM signalizuje úmysel v júli zastaviť výrobu vo Venezuele. Koncernu sa nedarí ani v Číne, kde jeho ziskové marže v 1. kvartáli medziročne klesli z 11,2 % na 9,9 %.
"GM a Ford vykazujú v Severnej Amerike katastrofálnu mieru návratnosti, no Európa a Južná Amerika ich zabíjajú," konštatuje Matthew Stover, analytik spoločnosti Susquehanna Financial Group.