V danom mesiaci sa očakáva výpadok výroby o približne desatinu, čo by sa však malo presunúť do iných mesiacov.
Autor TASR
Bratislava 29. marca (TASR) – Veľkonočné sviatky ovplyvňujú nielen obchod, výrobu a spotrebu štátu, ale tiež stavebnú aktivitu či objemy poskytnutých úverov v bankovom sektore. Zatiaľ čo tržby obchodníkov sa v tomto období zvyšujú, výkon priemyslu naopak klesá.
Viac dní strávených počas sviatkov doma znamená vyššie tržby v obchode s potravinami, alkoholom a tabakom. V mesiaci, v ktorom je Veľká noc, tak zvyknú byť o približne 5 až 10 % vyššie ako v priemernom mesiaci roka.
"Veľká noc však neovplyvňuje celkové tržby maloobchodu. Čo minieme na potravinách, ušetríme inde. Výraznejšie zlepšenie maloobchodných tržieb vidno až v druhej polovici roka, pričom najsilnejším obdobím pre obchodníkov sú Vianoce," vysvetlil analytik Slovenskej sporiteľne Martin Baláž.
Sviatky a dovolenky spojené s Veľkou nocou znamenajú zároveň aj nižšiu priemyselnú výrobu. V danom mesiaci sa tak očakáva výpadok výroby o približne desatinu, čo by sa však malo presunúť do iných mesiacov. "Veľká noc v tomto roku pripadne na rozmedzie marca a apríla, takže priemyselná výroba by mala byť, odhliadnuc od iných faktorov, v marci a apríli približne rovnaká," predpokladá Baláž.
Počas veľkonočných sviatkov sa zbrzdia aj stavebné práce, čo má za následok nižšiu stavebnú produkciu v danom mesiaci v priemere o 4 %. Tá ostáva v marci aj apríli ešte stále pod priemerom roka, pričom najsilnejšie mesiace z pohľadu stavebníctva sú august až november.
Začiatok jari prináša so sebou aj čas daňových priznaní. Vysporiadanie a doplatenie daní vidno v marci a apríli pozitívne na daňových príjmoch štátu. "Naopak, aj v súvislosti s platením daní živnostníkmi býva marec po troch mesiacoch prílevu retailových vkladov oveľa slabší. V rokoch 2009 až 2011 vklady v marci vždy klesli a vlani sa dostali do plusu len veľmi tesne," dodal Baláž.
Viac dní strávených počas sviatkov doma znamená vyššie tržby v obchode s potravinami, alkoholom a tabakom. V mesiaci, v ktorom je Veľká noc, tak zvyknú byť o približne 5 až 10 % vyššie ako v priemernom mesiaci roka.
"Veľká noc však neovplyvňuje celkové tržby maloobchodu. Čo minieme na potravinách, ušetríme inde. Výraznejšie zlepšenie maloobchodných tržieb vidno až v druhej polovici roka, pričom najsilnejším obdobím pre obchodníkov sú Vianoce," vysvetlil analytik Slovenskej sporiteľne Martin Baláž.
Sviatky a dovolenky spojené s Veľkou nocou znamenajú zároveň aj nižšiu priemyselnú výrobu. V danom mesiaci sa tak očakáva výpadok výroby o približne desatinu, čo by sa však malo presunúť do iných mesiacov. "Veľká noc v tomto roku pripadne na rozmedzie marca a apríla, takže priemyselná výroba by mala byť, odhliadnuc od iných faktorov, v marci a apríli približne rovnaká," predpokladá Baláž.
Počas veľkonočných sviatkov sa zbrzdia aj stavebné práce, čo má za následok nižšiu stavebnú produkciu v danom mesiaci v priemere o 4 %. Tá ostáva v marci aj apríli ešte stále pod priemerom roka, pričom najsilnejšie mesiace z pohľadu stavebníctva sú august až november.
Začiatok jari prináša so sebou aj čas daňových priznaní. Vysporiadanie a doplatenie daní vidno v marci a apríli pozitívne na daňových príjmoch štátu. "Naopak, aj v súvislosti s platením daní živnostníkmi býva marec po troch mesiacoch prílevu retailových vkladov oveľa slabší. V rokoch 2009 až 2011 vklady v marci vždy klesli a vlani sa dostali do plusu len veľmi tesne," dodal Baláž.